2615
Sök

Hur ska jag gå till väga för att få mer krut i min bmw 520

10 Inlägg
20 oktober 2010
Trådstartare
#1
Hej har en Bmw 520i med m50b20 motor, den med 24 ventiler och vanos. jag skulle vilja ha lite mer krut i den, finns det några lätta knep annat än att lyfta ur motorn och sätta i en 525 som alla verkar tycka här på garaget?!?!
tack på förhand

1 738 Inlägg
The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
20 oktober 2010
#4
Tar lite sånt här och öppna motorn och häll i.
http://www.weyriver.co.uk/Images/GunpowderSack.jpg

Då har du krut i motorn....

Annars kan du alltid turbokonvertera, men glöm inte att du inte kan besikta med turbon monterad. Så du måste plocka bort den varje gång... Annars i med en 2,5 liters maskin i stället. Eller så säljer du den och köper en BMW som redan har en snabb motor så slipper du böka.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

ingen aning
687 Inlägg
20 oktober 2010
#5
AcesHigh666 skrev:
Tar lite sånt här och öppna motorn och häll i.
http://www.weyriver.co.uk/Images/GunpowderSack.jpg

Då har du krut i motorn....

lollol

.

även zebran har sina fläckar

10 Inlägg
21 oktober 2010
Trådstartare
#6
om macgywer kan bygga en TIG-svets av ett mynt och två startkablar så trodde jag att ni så kallade "motorspecialister" skulle kunna nått fint litet trick som funkar på min bmw, typ: ställ spaken till vindrutetorkarna längst ner, blinka tre ggr med halvljuset, tuta star wars melodin med båda händerna och du får 200 häst plus på bakhjulen????? är jag helt ute o drömmer elr?

3 127 Inlägg
21 oktober 2010
#7
Alt 1: Sälja bilen och köp en som är pigg från fabrik
Alt 2: Byt motor, M5-spis alt 2,5 R6 beroende på hur mycket pulver du vill ha
Alt 3: Trimma den du har, snikturbo konvertera eller gör en ordentlig sugtrimning.

Varför de flesta föreslår alt 1 eller 2 är för att det är enklast, förmodligen billigast och ger mycket resultat.
En ny motor hinkar man i på en dag eller två i garaget om du har tillgång till lyft så jag hade valt det alla gånger.


731 Inlägg
21 oktober 2010
#8
Byta motor är inte direkt svårt. Speciellt inte till en av samma modell. Besiktning ser ingen skillnad på den heller. Billigaste och lättaste alternativet är att byta till en m50b25. Själv varit i likande sits, men då löste det sig genom att man krockade bilen (var inte ens mitt fel) så kunde man köpa en bil direkt med 2,5L tongue.

Men byt motor röstar jag för. Allt är ju bolt on, allt du behöver är lite vanliga verktyg + motorlyft.


ingen aning
687 Inlägg
22 oktober 2010
#9
på samma gång du skall byta motor så släng i en vev från M52B28..

även zebran har sina fläckar

12 086 Inlägg
23 oktober 2010
#10
Anledningen att folk rekommenderar B25 lr turbo är för att det vore perverst slöseri med pengar på en gammal slö E34 i form av nån slags sugtrim ..av en 2liters-maskin.


volvo_240_tic skrev:
på samma gång du skall byta motor så släng i en vev från M52B28..

Precis, passa på va? För att byta vev är ju en baggis jämfört med ett motorbyte tongue
Då skulle ju jag rekomendera en hel 2.8L motor.
Senast redigerat av JapMax (23 oktober 2010)

ingen aning
687 Inlägg
23 oktober 2010
#11
jo det är en bagis att göra mototbyte mot att byta vev..
visst går nog det också..

även zebran har sina fläckar

KUNG
441 Inlägg
23 oktober 2010
#12
Luftfilter
Avgassystem
Chippa
Lätta bilen på allt som inte behövs.


big_smile


ingen aning
687 Inlägg
23 oktober 2010
#13
luftfilter, avgas, chipp. vad kan nu det ge i detta samanhang på denna bil?? 30-40 max
Senast redigerat av volvo_240_tic (23 oktober 2010)

även zebran har sina fläckar

KUNG
441 Inlägg
23 oktober 2010
#14
volvo_240_tic skrev:
luftfilter, avgas, chipp. vad kan nu det ge i detta samanhang på denna bil?? 30-40 max

Ja ja men lite ger de ju.. sad  Han skrev ju (jag skulle vilja ha lite mer krut i den, finns det några lätta knep)
Senast redigerat av Mogel (23 oktober 2010)


ingen aning
687 Inlägg

Sök