7586
Sök

Oljepluggsgängorna i tråget slut. Vad göra?

Montör
665 Inlägg
23 oktober 2010
Trådstartare
Hej

Håller på att laga en Honda fyrhjuling som alltid tidigare varit servad på Honda. Skulle som sista moment i lagningen (efter byte av topplock, kolv och massa annat) byta till ny fräsch olja.

Märkte innan jag ens började med denna ATV att den läckte lite olja från oljepluggen, men det var inga farliga mängder alls.

Men så till poängen. Jag skulle ju byta oljan, så jag börjar med att ta loss oljepluggen för att tömma ur den gamla. Får se att pluggens gängor ser ut som skit, och även att packningen var helt misshandlad (Var djupa spår i aluminiumpackningen), så där har vi anledningen till att det läckte tidigare. Så då är frågan vad Hondas mekaniker sysslat med där...

Jag köpte en ny oljeplugg och packning med samma diameter och gängstigning och drog dit, men jag hade tyvärr inte sån tur att det bara fungerade. Hondamekanikern hade även lyckats förstöra gängorna i oljetråget, så det går inte att få fast den nya fina oljepluggen ordentligt heller.

Testade att hälla i olja, och det läcker nu mer än innan, och tyvärr mer än acceptabelt. Ungefär en droppe var 10:e sekund.

Då kommer min fråga:

Vad kan jag göra för att lösa detta? Kan det gå med röd gänglåsning tro? Ska jag behöva göra nya gängor? Finns det något annat jag kan täta med utanpå pluggen/packningen för att det skall hålla tätt? Pluggen är alltså såpass åtdragen att den sitter emot tråget och allt, men det går bara inte att dra det där "lilla sista" liksom.

Alla tips mottages tacksamt! Denna maskin behöver vara klar senast om en vecka.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

925 Inlägg
23 oktober 2010
det finns ett verktyg som sätter i ny gänga fungerar skitbra

Feel The Difference

1 067 Inlägg
23 oktober 2010
Provat med en oring bakom nya brickan? 

Finns ju såndär helicoil om det inte är för exotisk gänga..

Montör
665 Inlägg
23 oktober 2010
Trådstartare
Hool skrev:
Provat med en oring bakom nya brickan? 

Finns ju såndär helicoil om det inte är för exotisk gänga..

Sant, det kan jag ju faktiskt testa. Får hitta någon i lämplig storlek då. Vad är helicoil?

Legwind skrev:
det finns ett verktyg som sätter i ny gänga fungerar skitbra

Var kan jag få tag på det tro?

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

1 067 Inlägg
23 oktober 2010
Systemet heter helicoil..   Är en insatsgägna som finns i några specialversionen typ tändstiftgänga osv..   Men även till vanliga applikationer som metriska gängor osv..

En större verkstad borde ha detta..  tycker man iaf..  ring runt..   Kallas helicoil eller insatsgänga..

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
23 oktober 2010
helicoil har jag för mig att biltema hade.. fast kanske inte i dom dimensionerna.
det funkar som så att du borrar och gängar om hålet en storlek större, sen skruvar du i själva insatsgängan som ser ut som en ihoptryckt fjäder och sedan kan du skruva i pluggen.

925 Inlägg
23 oktober 2010
jaa precis som mk2_power skrev:P

Feel The Difference

Sök