Viktigt Hur kopplar jag El till slutsteg

el_sezz
31 januari 2010 · 42 Inlägg

Hejsan


undrar om någon vem hur ja ska koppla in el i mitt slutsteg. Det är nämligen så här att jag har en volvo s80
original stereo men ingen låg nivå därför köpte jag en hög till låg nivå omvandlare vilket jag kopplat in men nu när allt är kopplat allt och testar med att koppla den till batteriet får jag inte ens i gång slutsteget

Volkswagen Tiguan "Tiggan" (2014)
Volvo S80 "Min volvo s80" (2001)
BMW 325i coupe e92 "BMW bygge rösta" (2007)
Schultz
31 januari 2010 · 119 Inlägg

Har du kopplat in en så kallad remote?
Det är den kabeln som skickar en signal från din stereo till ditt slutsteg, och berättar att steget ska starta.

Bird is the word!
el_sezz
31 januari 2010 · 42 Inlägg

tack försäten för att du svara

Det är just det jag inte har jag vill kunna göra en av och på knapp så jag kan slå på basen när jag känner för det finns det inget annat sätt man kan göra

BMW 325i coupe e92 "BMW bygge rösta" (2007)
Volkswagen Tiguan "Tiggan" (2014)
Volvo S80 "Min volvo s80" (2001)
kenny_s Im Awesome!!
31 januari 2010 · 281 Inlägg

Du måste ha en remote för att steget skall sättas igång, men på remote sladden så kan du koppla en strömbrytare där du själv säger till steget att slå på.

Åk på rätt sätt, åk brett :D
Volkswagen Passat "2.0 Tdi 4 motion" (2017)
el_sezz
31 januari 2010 · 42 Inlägg

Jag har hört att man kan placera både plus polen och romote polen på samma och sen minus på en jordad punkt eller tvärt om kommer inte håg riktigt

BMW 325i coupe e92 "BMW bygge rösta" (2007)
Volkswagen Tiguan "Tiggan" (2014)
Volvo S80 "Min volvo s80" (2001)
Schultz
31 januari 2010 · 119 Inlägg

Om du vill ha en knapp för att sätta på och av den, så skulle jag bara ta ström från en lämplig källa, till exempel cigg-tändaren. Dra en lämplig kabel mellan den och en strömbrytare, och sen en kabel mellan brytaren och slutstegets remote ingång.

Hoppas du förstår hur jag menar.

Bird is the word!
Schultz
31 januari 2010 · 119 Inlägg

el_sezz skrev:
Jag har hört att man kan placera både plus polen och romote polen på samma och sen minus på en jordad punkt eller tvärt om kommer inte håg riktigt

Om du sätter både plus och remote på samma så kommer ditt batteri att ta slut eftersom slutsteget alltid kommer att stå på.

Bird is the word!
el_sezz
31 januari 2010 · 42 Inlägg

Jahaa okeje

Tack så himla mycket ska testa det i mon wink

BMW 325i coupe e92 "BMW bygge rösta" (2007)
Volkswagen Tiguan "Tiggan" (2014)
Volvo S80 "Min volvo s80" (2001)
Jooe
31 januari 2010 · 16 Inlägg

Varför inte bara koppla remoten till stereon? då startas steget samtidigt som stereon och stängs av samtidigt,

"Lite bisarrt att stå på en drogfri spelning och hela tältet skriker Monsterspliffar i takt med att weedröken stiger mot taket!"
evilaudio
31 januari 2010 · 16 195 Inlägg

Jooe skrev:
Varför inte bara koppla remoten till stereon? då startas steget samtidigt som stereon och stängs av samtidigt,

kanske därför at en del orginalstereos inte har nån remoteutgång.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
maco
31 januari 2010 · 1 207 Inlägg

Du kan även göra en fuling och tjuva ström från en baklampa.

Edit: fast jag vet inte hur det fungerar på en s80 om den har någon lampvakt (eller vad heter det? En sådan som känner om lampan är hel eller ej). Då kanske det blir något knas.

Senast redigerat av maco (31 januari 2010)

DJ_Philip
31 januari 2010 · 129 Inlägg

eller så drar du en sladd från plus kabeln som går inn till steget, till en strömbrytare, och sedan till remoten ?!
så svårt är de inte

mvh Philip

Falkensten
24 oktober 2010 · 84 Inlägg

maco skrev:
Du kan även göra en fuling och tjuva ström från en baklampa.

Edit: fast jag vet inte hur det fungerar på en s80 om den har någon lampvakt (eller vad heter det? En sådan som känner om lampan är hel eller ej). Då kanske det blir något knas.

Lånar tråden lite. Vet någon om det funkar att tjuva ström från en baklampa till slutsteg på en v70 -97 och om hur man gör isåfall??

EvoTre Evo raggare
24 oktober 2010 · 386 Inlägg

MR-BOW skrev:

maco skrev:
Du kan även göra en fuling och tjuva ström från en baklampa.

Edit: fast jag vet inte hur det fungerar på en s80 om den har någon lampvakt (eller vad heter det? En sådan som känner om lampan är hel eller ej). Då kanske det blir något knas.

Lånar tråden lite. Vet någon om det funkar att tjuva ström från en baklampa till slutsteg på en v70 -97 och om hur man gör isåfall??

Du gör bara en "split" på tillsagskabeln till lampan, vilken färg det är till kabeln vet jag ej, men det kan du oftast se!

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed
TurbOla Reservdansk
24 oktober 2010 · 6 271 Inlägg

evilaudio skrev:
kanske därför at en del orginalstereos inte har nån remoteutgång.

På Volvo finns det.

Dock sitter det inbyggt i en specialkontakt, typ en 5-pins rund kontakt, liknar en sådan man har i SCART-dosor till TVn, o.s.v.

Där har du remote och högtalarsignaler, kopplas till Volvos originalslutsteg.
Så ser det i alla fall ut på min bil.

Finns dock adaptrar till lågnivå och remote.

Edit: S-video kontakt tänkte jag på. smile

Senast redigerat av TurbOla (24 oktober 2010)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Falkensten
25 oktober 2010 · 84 Inlägg

SirLanceAlot skrev:

MR-BOW skrev:

maco skrev:
Du kan även göra en fuling och tjuva ström från en baklampa.

Edit: fast jag vet inte hur det fungerar på en s80 om den har någon lampvakt (eller vad heter det? En sådan som känner om lampan är hel eller ej). Då kanske det blir något knas.

Lånar tråden lite. Vet någon om det funkar att tjuva ström från en baklampa till slutsteg på en v70 -97 och om hur man gör isåfall??

Du gör bara en "split" på tillsagskabeln till lampan, vilken färg det är till kabeln vet jag ej, men det kan du oftast se!

vad menas med en `split´ ??

Drönirettab
25 oktober 2010 · 21 761 Inlägg

En förgrening av något slag. En "kabeltjuv" kan funka, men personligen föredrar jag riktiga skarvhylsor för säker kontakt. smile

Falkensten
26 oktober 2010 · 84 Inlägg

Drönirettab skrev:
En förgrening av något slag. En "kabeltjuv" kan funka, men personligen föredrar jag riktiga skarvhylsor för säker kontakt. smile

ok var köper jag kontakter för att tjuva?

Falkensten
27 oktober 2010 · 84 Inlägg

Swedenrockers skrev:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Kabelkopplingar/Grenkontakter-5-st1/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … kter-5-st/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … mor-10-st/

MR-BOW skrev:
ok var köper jag kontakter för att tjuva?

Tack är fortfarande inte 100 på hur jag ska koppla. Finns det nån guide eller någon som kan förklara lite mer i detalj hur jag gör?

kristoffersson
27 oktober 2010 · 505 Inlägg

MR-BOW skrev:

Swedenrockers skrev:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Kabelkopplingar/Grenkontakter-5-st1/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … kter-5-st/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … mor-10-st/

MR-BOW skrev:
ok var köper jag kontakter för att tjuva?

Tack är fortfarande inte 100 på hur jag ska koppla. Finns det nån guide eller någon som kan förklara lite mer i detalj hur jag gör?

Vad är det svåra?

Du använder någon typ av mätinstrument, plocka ut baklampan och mät dig fram till vilken kabel som har 12V när tändningen är påslagen.  sedan köper du någon av greningsklämmorna, sätter den över din kabel som har 12V. Sen i andra änden av skarvkontakten/klämman kopplar du in din nya kabel som går till slutsteget..

Senast redigerat av kristoffersson (27 oktober 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang