Lossnande tändstift

fredriik
30 oktober 2010 · 7 Inlägg

Jag fick problem häromdagen då ett tändstift, till synes, skruvat upp sig själv under körning...
Det är ju så dj**** trång, så det var svårt att se om gängerna släppt, men jag fick pilla tillbaka det och efter mycket om och men med svordommar i regnet, gick det vägen. Det är andra gången det händer.

Första gången detta hände fixade bilmekanikern tändstiftet, då hade tändstiftet tydligen skjutits iväg, dvs gängerna var kaput (ej samma tändstift som i fallet ovan). Han gängade om och nu sitter det bra.

Men är detta ett vanligt förekommande fel för Wolksvagen...? Något som man kan göra något åt så man slipper dessa överraskningar i framtiden?

Jag har en Golf IV, årsmodell 2000.

dawwe ...has left the building...
30 oktober 2010 · 4 474 Inlägg

Låter som för löst dragna stift. Köp nya stift samt en momentnyckel, o dra de till ca 25-30Nm (platt säte!), koniska säten vet jag inte hur hårt de skall dras. Ett tips är att använda alu-pasta vid montering, men dra de inte mer än max 25Nm då...

PS: Ta min Nm angivelser som ett riktvärde endast!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang