6814
Sök

Varför är Jaguar XJ4.0 och sovereign och Buick Park avenune så billiga?

5 111 Inlägg
25 oktober 2010
Kastar du skit på den fina förgasaren på K-motorn???? sad

Jag tycker det är rätt imponerande att man genom att bygga dit 20000 olika vakuumstyrda finesser fått den att fungera nästan hälften så bra som en Zenith från en B16...

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
26 oktober 2010
twin_cam skrev:
Volvo740-88 skrev:
Tynnerstroem skrev:
En amerikansk bil byggd på 90-talet har inte samma halvdanna byggkvalitét som en Export-Impala byggd på 70-talet. Dessutom tar Buicken en Mercedes i komfort utan match. Man svävar fram.

Men på 90-talet så skulle man vara lite mera bränsleekonomisk.

Men hur som helst.
En bruksbil som är bra och lyxig och inte kostar mer an vad den ger. Buick lutar jag mej till nu.

Störtsta fördelarna med amerikanskt jämfört med tyskt är billigare delar och stenåldersteknik så det är lättlagat smile Den kan ju ingen bygga en storkubikad V8 elelr R6 som amerikanerna kan smile

KNAPPAST! Buicken har en tvärställd V6 som är lika modern som vilken japps/europe som helst och delarna är INTE speciellt billiga. Ett bakhjulslager till Buicken går på tex. ÖVER 4000 spänn. En stötdämpare på drygt sex (ifall det är luftfjädring) Det är ett jädra meck och problem med all el och den skramlar och knirkar i inredningen som på en Opel rekord från -82 så inte ger den en Merca någon speciell match i fråga om komfort... Prova att köra på en lappad asfaltsväg med potthål, Merca, BMW, Opel, Saab, Volvo... Ingen betydelse Buicken beter sig som en Impala från -63.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Forummoderator
18 530 Inlägg
26 oktober 2010
Volvo544special65 skrev:
Kastar du skit på den fina förgasaren på K-motorn???? sad

Jag tycker det är rätt imponerande att man genom att bygga dit 20000 olika vakuumstyrda finesser fått den att fungera nästan hälften så bra som en Zenith från en B16...

Haha! hade en 740 med den en gång... Vill glömma!

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
26 oktober 2010
jaggan alla gånger!

inne på min 3e jaguar (1 xj40 och 2st x300), grymt sköna o köra, billiga att äga (billigare i försäkring än min gamla 1.6L opel vectra b -96!) delarna är billiga (speciellt om du köper från england tex bromskivor med belägg o frakt till sverige 1100-1200SEK)

så mycket bil för pengarna!

1 246 Inlägg
26 oktober 2010
En av anledningarna till att jag tror att jaggor är "billiga" i inköp är att service och reparationskostnaderna är mycket höga samt att tidiga modeller har lite halvsvajjig kvalitet. Delar går säkerligen att hitta beg billigt, men vem vet hur länge de sakerna håller.

Förbrukningen på de båda bilarna är inte så farlig, typ som en V70, (visar kanske hur effektiva volvos motorer egentligen är).

Att Buick Park Avennue är billig tror jag har att göra med att det är svårt att få fram reservdelar. Hittar du delar är de troligen inte så dyra. Men det är nog inte delar du kan hitta över disk i sverige, utan troligtvis måste du importera delar från staterna.

Om valet hade står mellan en Jagga eller en Buick så hade jag valt jaggan.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
26 oktober 2010
master_lars skrev:
Att Buick Park Avennue är billig tror jag har att göra med att det är svårt att få fram reservdelar. Hittar du delar är de troligen inte så dyra. Men det är nog inte delar du kan hitta över disk i sverige, utan troligtvis måste du importera delar från staterna.

Snick snack... läs mitt inlägg ovan. Delar till Buicken är absolut inget problem finns hos Hansen Racing som har det mesta, Norrlands Custom, US-bildelar mfl. Annars kan du alltid gå in till närmaste Saab serviceverkstad och köpa delar. Det är hos många en stor missuppfattning att det är krångligt med delar till US-bilar, däremot är prisättningen på delar många gånger hos dessa "nyare" jänkare trist.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
26 oktober 2010
master_lars skrev:
En av anledningarna till att jag tror att jaggor är "billiga" i inköp är att service och reparationskostnaderna är mycket höga samt att tidiga modeller har lite halvsvajjig kvalitet. Delar går säkerligen att hitta beg billigt, men vem vet hur länge de sakerna håller.

Förbrukningen på de båda bilarna är inte så farlig, typ som en V70, (visar kanske hur effektiva volvos motorer egentligen är).

Om valet hade står mellan en Jagga eller en Buick så hade jag valt jaggan.

kvaliten är bättre än vad folk tror så länge man köper en bil från 87 o framåt (ungefär) som de flesta gamla bilar räcker det med wd40 i kontakterna så brukar man få igång saker smile

motorerna i sig är skottsäkra. service... tja 2 tändstift mer och mer olja än en vanlig bil dryga 8L annars kostar de likamycket eller mindre än en genomsnittsbil.

men stora är komforten, tysta som få och grymt sköna o köra/åka i. samt välutrustade.

Volvo850-92
1 682 Inlägg
27 oktober 2010
Trådstartare
Så det kanske blir en jaguar med tanke på att dom är billigare och samt bättre än Buicken. : )

Men vilka ska man satsa på om man ska köpa en slutet på 80-talet och början på 90-talet jaguar?
Hört att dom har en osäker kvalité.

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
27 oktober 2010
skulle satsa på en efter 90, gärna 92-94 de var de bästa. samt då en 4.0L då de trots har större cyl volym faktiskt dricker mindre soppa eftersom den inte måste jobba lika hårt som de mindre motorerna.

Avstängd
1 714 Inlägg
28 oktober 2010
hotrodder skrev:
twin_cam skrev:
Volvo740-88 skrev:

Men på 90-talet så skulle man vara lite mera bränsleekonomisk.

Men hur som helst.
En bruksbil som är bra och lyxig och inte kostar mer an vad den ger. Buick lutar jag mej till nu.

Störtsta fördelarna med amerikanskt jämfört med tyskt är billigare delar och stenåldersteknik så det är lättlagat smile Den kan ju ingen bygga en storkubikad V8 elelr R6 som amerikanerna kan smile

KNAPPAST! Buicken har en tvärställd V6 som är lika modern som vilken japps/europe som helst och delarna är INTE speciellt billiga. Ett bakhjulslager till Buicken går på tex. ÖVER 4000 spänn. En stötdämpare på drygt sex (ifall det är luftfjädring) Det är ett jädra meck och problem med all el och den skramlar och knirkar i inredningen som på en Opel rekord från -82 så inte ger den en Merca någon speciell match i fråga om komfort... Prova att köra på en lappad asfaltsväg med potthål, Merca, BMW, Opel, Saab, Volvo... Ingen betydelse Buicken beter sig som en Impala från -63.

Va? Som en impala 63? yikes Då ska jag fanimej köpa en buick park avenue för impala 63 är min drömbil men har inte råd! big_smile

5 111 Inlägg
28 oktober 2010
skalman1 skrev:
Heja jaguar säger jag!

Köp ingen merca 300se.....

...för att?

(Nej, jag är inte insnöad på MB bara för att jag har en själv, jag tycker bara att man ska ha lite mer argument än så när man svarar i en köprådstråd)

5 111 Inlägg
28 oktober 2010
Du kan ju gärna utveckla vad som var dåligt också?
Mina personliga erfarenheter av W126an säger att det är en stabil och välbyggd bil, med genomtänkta konstruktioner och bra kvalitet (däremot så är väl inte rostskyddet något att skryta med). Däremot så har det ju importerats många mätarskruvade lik som krockats sönder och samman och spacklats ihop med hönsskit under den stora importvågen på 90-talet. Sådana exemplar gör ju knappast modellen rättvisa...

Jag har faktiskt mycket svårt att tänka mig att en Jaguar är det vettigare valet ur driftssynpunkt.

Däremot så talar känslorna ärligt talat många gånger om för Jaguar...det ÄR ett roligare val, går inte komma ifrån.

5 111 Inlägg
28 oktober 2010
Låter som vad man kallar en "Lemon" i USA...

Smålänning
7 887 Inlägg
28 oktober 2010
Kör på Jagga, udda är bra smile MEn du ska ha en sen, tror det va 90 dom flyttade ut bromsskivorna från diffklumpen till hjulen wink

Tror inte dom är så dåliga, bara du kan stå ut med lite elfel vid fuktigt väder och nån droppe olja på marken då och då smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Saabvilde!
1 708 Inlägg
28 oktober 2010
decib3L skrev:
Kul att åka runt i en pråm. Men gillar man det så fine for me smile

Själv föredrar jag luderambulanser.

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
29 oktober 2010
twin_cam skrev:
Kör på Jagga, udda är bra smile MEn du ska ha en sen, tror det va 90 dom flyttade ut bromsskivorna från diffklumpen till hjulen wink

Tror inte dom är så dåliga, bara du kan stå ut med lite elfel vid fuktigt väder och nån droppe olja på marken då och då smile

xj40 (4-dörrars) hade skivorna ute vid fälgarna hela tiden, dock har xjs (2-dörrars) ej det.

Volvo850-92
1 682 Inlägg
30 oktober 2010
Trådstartare
Så en Jaguar är det bästa valet?

Visst är dom dyr att laga, men jag skruvar rätt mycket så det skulle inte vara något problem. Bytte V-låda i en Subaru Forester X4 - 03 samt stödtämpare.

Är delar dyra? Måste veta lite mera om jagga.

Sök