5807
Sök

Regler vid anställning och förlängning av kontrakt...

759 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
Undrar lite hur de funkar om man får förlängd anställning efter 6 månader, inte fast(tillsvidare) alltså.

Har jobbat på nuvarande jobb i 6 månader och fick veta att jag fick mitt kontrakt förlängt 2 månader från november till januari då de hade fått anställningsstopp på företaget. Vet flera som fick det beskedet. Jag undrar för det första om de får göra så? Dessutom undrar jag finns det nån gräns för hur många gånger eller under hur lång tid de kan förlänga en anställning utan att ge fast tjänst?

Va dessutom vissa som fick fast rakt av från första dagen som blev anställda ungefär samtidigt som mig men det är väl en annan historia...

[Turbolover]

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
1 november 2010
Jag vet inte till 100%, men jag hörde något om att det var 12 månader och att man sedan var tvungen att ge besked om fast anställning eller annat. Vet ett lokalt företag som var väldigt taktiska för att slippa detta. Dom anställde folk och förlängde med veckor åt gången (mestadels ungdomar). När det började närma sig ett år, så sa man upp dom i någon vecka, ibland mer - och sedan anställde man dom tillfälligt igen.

Men som sagt. Jag är inte hundra på vad som gäller nu, men det var snacket som gick då.

neckwomen_88
1 november 2010
om ditt kontrakt gick till november så kan dom förlänga med bara två månader utan problem om inget annat står angivet i ditt kontrakt, det som kan vara värt att kolla upp är om dom är anslutna till facket, är dom det ring till facket och prata (dvs det kan stå inskrivet i kollektivavtalet hur avtal får förlängas)

att anställa nästan ett år, sedan säga upp och sedan återanställa om och om igen går inte att göra och sedan hänvisa till den regeln, då den gäller sammanlagd tid hos arbetsgivaren under en 5-årsperiod...

för den som vill läsa lagarna är det LAS (lagen om anställningsskydd) och MBL (medbestämmandelagen) som gäller.

mvh
Senast redigerat av neckwomen_88 (1 november 2010)

huh?
10 427 Inlägg
1 november 2010
Jag arbetade 6x6mån perioder på Scania, dvs i praktiken 3 år som visstidsanställd.
Dock skrev jag på kontraktet från början som sa att tillsvidareanställning inte var
möjligt. Blev dock erbjuden på annan ort inom samma företag wink
Edit: Kan dock säga att de en månad innan varje förlängning meddelade uppsägning
eller förlängning. Många företag brukar mygla med detta har jag hört, men om det
är någon regel i kollektivavtalen eller så vet jag ej.

De hade gjort ett avtal med facket och kunde göra avsteg från 12/24mån-regeln eller
vad det nu må vara som gäller.

Jonnybcool, vad jobbar du med/inom? med i facket osv?
Senast redigerat av steifan (1 november 2010)

759 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
Processoperatör i kallvalsverk. Valsar dock inte. Är med i facket men jag har inte gått över till det fackförbundet som gäller på företaget utan är fortfarande med i de fackförbund jag haft sen tidigare...

[Turbolover]

Sök