8135
Sök

Överladda totalt ovanlig motor? | G4GC

98 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
Tja!

Har en polare som skaffade sig en Kia Cee'd för ett tag sen.
Motorn i den är en 2,0 liters bensinare med 5växlad manuell låda.

Effekten ligger på blyga 142hk och ca 180nm om ja minns rätt.
Motorbeteckningen är "G4GC".

Samma motor sitter bland annat i Hyundai Tuscon, Tiburon Sportcoupé och Hyundai i30 tror jag me.

Grejen är de. Han är inte precis ute efter några 400hk utan en lite effekt kick från typ..
142 till ca 200-250hk för att ha de där lilla extra att haka på med andra bilar och ja lite
resurser för omkörningar.
Nu är jag ingen meckar nisse och är inte så jättekunnig inom motorer, men med
en oljekyl och inte allt för busigt körande så bör en sådan motor tåla den lilla effekt kicken?

De var första frågan.. Fråga 2 är.. Hur ska han ta sig till väga?
Visserligen kan man ju kolla på ett litet turbo paket, men de kostar ju en hel del med
med tanken på att man antagligen lär behöva ett adaptergrenrör och hela den
baletten med smörjning o.s.v.. De är iprincip uteslutet.

Så han har kollat lite på bakmonterade turbo aggregat och kompressorer.

-Vilket av de 2 alternativen är att rekommendera?
-Vad kan en kompressor kosta för att ge den där lilla effekt skillnaden?
-Vad kan de kosta att smälla dit en liten bakmonterad turbo?

Ja vet att de nästan är som att fråga "Hur långt är ett snöre".
Men någon borde endå kunna grubbla upp på ett ungefär
vad som behövs och (på ett ungefär) veta vad de kan kosta?

Mvh Daniel, och hoppas på seriösa och hjälpande svar smile)

Svetsare
3 150 Inlägg
1 november 2010
Tjena!

Kan ju direkt säga att bara en oljekyl räcker knappast om du ska upp +100hk på en 2.0:a  smile

Turbon kommer ni ju få fixa olje/vattenanslutningar till oavsett om ni sätter den bakmonterad eller i motorrummet.

Vet inte hur tåliga dessa motorer är men kompsänkning kan behövas, vågar inte säga vad kolvar och stakar pallar på dessa. Du lär ju behöva ett ladd på minst 1 bar för att komma upp i 250+hk med den motorn.

Det som lär behövas:

Turbo
Intercooler
Oljekylare
Tryckrör
Siliconslangar
Adaptrar
Oljeledningar
Vattenledningar (beroende på turboval)
Downpipe
Grenrör (om ni inte sätter bakmonterad)

Sen kanske kompsänkning beroende på önskat laddtryck.

Och sen kanske du behöver mer soppa också beroende på vad motorn klarar att leverera och vilket laddtryck ni ska köra på.

Sen som sagt så vet jag inte vad motorn klarar.

Sen kommer det bli problem när den ska besiktigas bara så du vet.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

98 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
Jadu. Får la hälsa han detta.

Motorn tycker ja borde palla 100hk extra. Dels är bilen köpt ny o dels har den bara rullat 4 000mil,
Så ett tag tycker ja den borde palla 100hk extra. Sen är de inte tänkt att racea.. utan bara att
få de där lilla extra!

Edit: Du nämnde aldrig något om kompressor? Har hört att kompressor bara behöver en viss placering, några anslutna rör o sen är de väll bara tuta o köra?

Givetvis tänker jag också större spridare och mappning på de hela.
Senast redigerat av Newguy (1 november 2010)

3 295 Inlägg
1 november 2010
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=22326 börja att läsa den tråden, den handlar om turbokonvertering, dock en bmw e30, men samma princip.. att motorn är ny har väl inte så stor inverkan på det hela, den är helt enkelt inte byggd för att ha turbo.

98 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
Slave_joe skrev:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=22326 börja att läsa den tråden, den handlar om turbokonvertering, dock en bmw e30, men samma princip.. att motorn är ny har väl inte så stor inverkan på det hela, den är helt enkelt inte byggd för att ha turbo.

Finns där liknande trådar om kompressormatning?

ska kolla tråden nu

508 Inlägg
1 november 2010
tänk på att du ska få igenom den på besiktningen med... det är svårt då detta medför en massa problem

98 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
mulleri skrev:
tänk på att du ska få igenom den på besiktningen med... det är svårt då detta medför en massa problem

Bilen är en -08 och behöver inte besiktas så ofta, så den återställs väll innan besiktningen.

Går en BPU supra eller EVO med 500hk igenom besiktningen?

508 Inlägg
1 november 2010
Newguy skrev:
mulleri skrev:

Bilen är en -08 och behöver inte besiktas så ofta, så den återställs väll innan besiktningen.

Bilen kommer bli äldre... men har man orken så visst inför varje besiktning...

Det beror på vem som besiktar, dem kanske ej bryr sig men ska egentligen... men som sagt...

Svetsare
3 150 Inlägg
1 november 2010
Newguy skrev:
mulleri skrev:

Båda dom har turbo original och uppemot 300hk, tror inte besiktningsgubben känner hur mycket hk det ligger i där.

Men din motor har ej turbo original så det är en helt annan sak.

Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."

508 Inlägg
1 november 2010
ZonaX skrev:
Newguy skrev:
mulleri skrev:

Båda dom har turbo original och uppemot 300hk, tror inte besiktningsgubben känner hur mycket hk det ligger i där.

besgubbarna har nog tagit emot endel bilar... så dem vet visst... men har man kontakter får man igenom vilken bil som helst... och en evo med 300 org så syns det om det sitter 200 till i den...

Svetsare
3 150 Inlägg
1 november 2010
mulleri skrev:
ZonaX skrev:
Newguy skrev:

besgubbarna har nog tagit emot endel bilar... så dem vet visst... men har man kontakter får man igenom vilken bil som helst... och en evo med 300 org så syns det om det sitter 200 till i den...

Vadå syns?  Syns det om det är uppställt ladd och soppatryck eller?  Syns det om det är racemapp eller gatmapp?

Men hur som helst så är det mycket lättare att få igenom en bil med turbo original som är trimmad än en sugmotor som är turbokonverterad.

12 086 Inlägg
1 november 2010
Jag hade aldrig i livet försökt överladda en 2L Kia motor. Nya motorer görs med små marginaler och Kia är nog inget undantag.

7 542 Inlägg
2 november 2010
men lilla vän först skriver du att du inte är så kunnig innom motorer å mekning,, å endå slänger du ur dig att du tycker den ska klara 100 hk till?,,

så här det,, bilfabrikanten har byggt motorn för att den ska klara all typ av körning,, med GARANTI,, tänk på det wink sen så för att den ska kunna göra nån nytta med turbo så måste han/du bygga grenrör, montera ett riktigt sprut, fixa oljeledningar till turbon,kompsänka= riva motorn, klarar topppackningen trycket? osv, ic,, får en sån ens plats??  ni måste byta koppling, kanske vxl rasar, osv,, byta soppapump,, kostnad blir minst 20 000 om ni kan göra MKT jobb själva, tror jag är snål nu dessutom wink jag hade inte gjort detta,,

På ts låter det som om man kan bygga detta på en helg,, men NEJ det är både kostsamt å kräver kunskap,, wink både på det man gör,, och att man vet vad grejjorna tål,, å i detta fall verkar det som om det är väldigt skralt på denna infon hmm
Senast redigerat av granadadr (2 november 2010)

Kicker
163 Inlägg
2 november 2010
Släpp det bara, sälj bilen och köp en turbo bil istället

See you sideways!!

DFFL
9 020 Inlägg
2 november 2010
Newguy skrev:
mulleri skrev:

Den ska besiktigas nästa år...
3-2-1

Så redan nästa år får han ett papper med massa text av SBP.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

404 Inlägg
2 november 2010
Han har ingenting emot att slänga bort garantin genom att trimma bilen? Jag skulle ALDRIG trimma en bil som fortfarande har garantin kvar.

Det blir billigare att köpa en busbil som man kan leka av sig i och låta brukisen vara just det, en brukis.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
2 november 2010
om du vill ha det billigt  och skapligt besiktningsbart är väl nos ett bra alternativ.
du får du lite extra krut för att köra om nån bil smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
2 november 2010
Kan bara intämma med andra i tråden, lägg ner hela idén och skaffa en bil som har turbo redan original.

För det första, varför börja peta runt i en bil som fortfarande har garanti och på så vis häva garantin? För blåser ni motorn (vilket är ytterst troligt) så kan han glömma allt vad garanti innebär vilket i sin tur innebär att han kommer stå där med en blåst motor som han inte får ut en spänn för vare sig från F-bolaget eller garantin.
Vidare så skulle ett bygge av dethär slaget förmodligen gå på en bra bit över 20 000 som någon uppskattade.Och för att dra det längre, kan du/ni mappa en kiamotor för att klara en turbokonvertering? Finns det ens någon i sverige som försökt sig på just det tidigare? Känns som ett betydligt bättre alternativ att sälja bilen och ta de pengarna + det han skulle lagt på en konvertering och köpa en bil som har turbo redan från fabrik, alt sälja Kia:n och lägga de 20 000 på att trimma en annan (turbo)bil.

Känns som om jag genom mitt inlägg matar trollen, men det må vara hänt, tänk om, lägg ner...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

98 Inlägg
3 november 2010
Trådstartare
granadadr skrev:
men lilla vän först skriver du att du inte är så kunnig innom motorer å mekning,, å endå slänger du ur dig att du tycker den ska klara 100 hk till?,,

så här det,, bilfabrikanten har byggt motorn för att den ska klara all typ av körning,, med GARANTI,, tänk på det wink sen så för att den ska kunna göra nån nytta med turbo så måste han/du bygga grenrör, montera ett riktigt sprut, fixa oljeledningar till turbon,kompsänka= riva motorn, klarar topppackningen trycket? osv, ic,, får en sån ens plats??  ni måste byta koppling, kanske vxl rasar, osv,, byta soppapump,, kostnad blir minst 20 000 om ni kan göra MKT jobb själva, tror jag är snål nu dessutom wink jag hade inte gjort detta,,

På ts låter det som om man kan bygga detta på en helg,, men NEJ det är både kostsamt å kräver kunskap,, wink både på det man gör,, och att man vet vad grejjorna tål,, å i detta fall verkar det som om det är väldigt skralt på denna infon hmm

Var dom 2 första raderna verkligen så jävla nödvändiga? Så som "lilla vän" och "slänger ur dig att du tycker" o.s.v.. Vet inte hur du tänkte o menade de när du skrev de, men tycker endå att de finns schysstare och seriösare sätt att svara på än att svara som om jag vorre 5 år gammal eller nått.

Vad de blir av detta har ja ingen aning. Satt allmänt o diskutera med han om de och att han var sugen på att överladda bilen någorlunda för att få den o röra på sig bättre. Inte mina bekymmer endå.

Själv är ja på jakt efter nån billig turbo bil i bra skick som första bil, därmed frågade jag om man får igenom en snäpet trimmad Supra eller något i den stilen. Genom besiktningen då.

Mvh
Senast redigerat av Newguy (3 november 2010)

7 542 Inlägg
3 november 2010
Newguy skrev:
granadadr skrev:

Var dom 2 första raderna verkligen så jävla nödvändiga? Så som "lilla vän" och "slänger ur dig att du tycker" o.s.v.. Vet inte hur du tänkte o menade de när du skrev de, men tycker endå att de finns schysstare och seriösare sätt att svara på än att svara som om jag vorre 5 år gammal eller nått.

Vad de blir av detta har ja ingen aning. Satt allmänt o diskutera med han om de och att han var sugen på att överladda bilen någorlunda för att få den o röra på sig bättre. Inte mina bekymmer endå.

Själv är ja på jakt efter nån billig turbo bil i bra skick som första bil, därmed frågade jag om man får igenom en snäpet trimmad Supra eller något i den stilen. Genom besiktningen då.

Mvh

japp det tycker jag,, har själv fått de kommentarerna wink å skiter fullkomligt i det,,tog du åt dig?? wink

men svar på din fråga wink att trimma en turbobil så att den går igenom sbp, är inga problem,, så länge bilen inte är helbilsgodkänd, och/eller det synns att den är trimmad,, en besiktningsman är ju inte dum i huvudet,, han ser om det sitter en herrejösses intercooler där och megaturbo,, men spridare å chip kan han ju inte se;) så det är inga problem att bes med,, jag har ALDRIG haft problem vid bes, iof är min bil sfro godkänd så jag har väl lättare med min kanske??
Senast redigerat av granadadr (3 november 2010)

Sök