Tips på dieselmotor med max 150hk och 196nm??

JonR
3 november 2010 · 3 259 Inlägg

Hej! Har nu köpt mig min efterlängtade amazon kombi! Och tanken är att det ska i en dieselmotor i denna! Och vad jag har läst så är det max 150hk och 196nm som amazonen är godkänt för med skivbromsar. Så nu gäller det att hitta en dieselmotor som ligger under det! Helst en så modern dieselmotor som möjligt(men med mekanisk dieselpump) och helst med turbo! Vet att det kommer bli svårt att hitta en under 196nm men är värt ett försök!

(detta är ingen orginalpärla, så ni orginalfantaster behöver inte hoppa i taket! smile )

Mvh/Jon

Senast redigerat av JonR (3 november 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
940R
3 november 2010 · 1 567 Inlägg

Vet inte men en gammal vw GTD motor kanske

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Kia Sportage GTline "GTline" (2016)
JonR
3 november 2010 · 3 259 Inlägg

Jo det är många som stoppar i dom har jag läst..

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
PMPerformance
3 november 2010 · 2 266 Inlägg

ja och med den lilla så kan man använda d24an sprängkåpa så har man lite volvo lådor och välja på
knivigt med bara 196 i vrid kan inte bli någon större diesel då utan nån liten fyra bara

svetsdiff !!!
Pi Just another freak in the freak kingdom
3 november 2010 · 378 Inlägg

Från sfros hemsida:

Tänk också på att kolla om tillverkaren har intygat några maxeffekter/vridmoment – om SFRO ska kunna tillåta mer effekt/vrid än så när bilen reggas som ombyggt fordon, måste den också vara ändrad så att höjningen motiveras.

150 hk och 196 nm är med skivbromsar fram som du sa. Men det kanske är lättare att hitta en annan motor om du bygger såpass mycket att det klassas som ombyggt fordon en sedan väger väl runt 1100 kg så man borde väl få regga med runt 220 hk då. Och en kombi väger väl lite mer? Lättast är nog att ringa sfro och fråga vad som krävs för att få regga med nån nyare diesel motor.

If everything seems under control, you’re just not going fast enough.
Mycket ljud är lagomt.
JonR
3 november 2010 · 3 259 Inlägg

Vad jag har läst så ska D24 sprängkåpan inte passa dom fyrcylindriga VW motorerna! Men hittade denna  http://www.smt.nu/default.asp?Expand=12&Display=22

Frågan blir ju då, vad gillar den klena M40lådan dieselvrid? Den lär väl gå i bitar ganska fort....

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
RGH
3 november 2010 · 134 Inlägg
BMW 318iS "T" (1990)
PMPerformance
4 november 2010 · 2 266 Inlägg

m40 lådan är väl inte klen annars en sprängkåpa från 76an 240 för då kan man ta m45, m46,m47 lådan
jaha passa inte de ihop med d24an

svetsdiff !!!
JonR
4 november 2010 · 3 259 Inlägg

PMPerformance skrev:
m40 lådan är väl inte klen annars en sprängkåpa från 76an 240 för då kan man ta m45, m46,m47 lådan
jaha passa inte de ihop med d24an

Ja kör man försiktigt/normalt så kanske den orkar med, jo jag lurade ju lite på det där med den "ovanliga" sprängkåpan, men jag vill ju ha långa spaken kvar! Nån som byggt tex B20/M45 och lyckats få till det med långa spaken i amazon?

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
4 november 2010 · 3 585 Inlägg

En bmw m43 1.8liters motor kanske. 90hk tubbo disel och medelförbrukning blandad körning 0.6 i en e36a.

Vet dock inte antal nm. mvh


Ps jag har en över tongue

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
-Sjoblom- snel hest
4 november 2010 · 152 Inlägg

ToTTeN skrev:
En bmw m43 1.8liters motor kanske. 90hk tubbo disel och medelförbrukning blandad körning 0.6 i en e36a.

Vet dock inte antal nm. mvh


Ps jag har en över tongue

190nm vrid orginal har jag för mig..med chip så är det omkring 115hk och 240nm vet jag när jag kollade på en sån smile

Jeep Cherokee chief "Chefen" (1979)
Opel Ascona B "Bwopel" (1977)
Volkswagen Bubbla "BAW" (1968)
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
4 november 2010 · 3 585 Inlägg

Då ligger ju den motorn perfekt. ?!?! Givetvis utan chipp vid besiktning. En enkel motor men ändåså vettig elektronik (5kablar för att starta typ)

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang