Felsök: Mystisk "ton" från/i slutsteget när motorn är igång

Jo4an
3 november 2010 · 48 Inlägg

Jag köpte en Volvo 855 T5 -94 för ett tag sen, med färdigdragna kablar till slutsteg bak.
Har nu kopplat in ett gammalt (men knappt använt) slutsteg (no-name, från typ clas ohlsson eller öb) 200w, och satt det till min baslåda.

Funkar helt perfekt, förutom att när jag sätter igång motorn får jag en "ton" i bashögtalarna.
Den är konstant, påverkas inte av motorvarvet eller volymen på stereon. Så fort jag stänger av motorn försvinner tonen.

"+"kabeln är tjock, och dragen direkt från batteriet, via en fet säkring som finns i motorrummet. Jorden är tagen från karossen. Remote-styrningen är en vanlig tunn kabel, ingen aning om hur den är dragen genom bilen.. Lågnivåkabel matar ljudet från stereon till slutsteget.

Frågan är väl vad som är mest sannolikt:
1. Att steget är helt värdelöst och jag ska köpa ett nytt, eller
2. Att kablarna är tarzan-dragna och jag måste skruva isär halva bilen för att dra nytt, eller
3. Att jag helt enkelt inte har någon aning... Har ingen koll på elektroniken i bilen mer än det jag läst här, och det jag hittat var generator-störning, men det borde väl följa motorvarvet?

Edit: Har ett till problem, ifall någon med kunskap om 855ans elsystem läser detta. Jag har ingen memory-ström till stereon.. Den gula sladden som ska ge ström när bilen är avslagen är kopplad på tändningen av någon anledning, och det är gjort så långt in i bilen att jag inte kan se vart den är felkopplad från hålet bakom stereon. Enkla lösningen är att hitta en annan kabel med konstant ström i närheten. Vart ska jag leta?

Senast redigerat av Jo4an (3 november 2010)

norpan1
3 november 2010 · 1 043 Inlägg

Tror att du har konstant ström på cigarettändaren.

EvoTre Evo raggare
3 november 2010 · 386 Inlägg

Kolla kablarna så dom inte ligger i störning med andra kablar, steget kan även vara kasst, men även högtalarna, svårt att säga, men enligt din förklaring så är allt kopplat som det ska wink

Ta fram en multimeter och hitta fram en kabel med konstant ström !

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed
Jo4an
4 november 2010 · 48 Inlägg

Tyvärr är det ingen ström alls i cigarettändaren.. neutral
Får gå igenom så många skarvar jag kan hitta med min voltmätare. smile Har skruvat bort instrumentbrädan i vilket fall nu.

Det är alltså inget givet fel som jag hade hoppats på.. Får prova att dra kablar från batteriet direkt bak och se om jag får tonen i alla fall. Fortsättning följer. hmm

TurtleRace
6 november 2010 · 155 Inlägg

Kan vara generator ljud iaf.   är lågnivå kabel dragen brevid + kabeln så har du problemet där.    bara att dra om kablarna isf wink   
Steg från clas ohlsson eller öb är inte bra för de kan ge en oren signal som ger ett sådant ljud. 
Men kolla så jord punkten är riktigt bra och har bra kontakt. 
Annars så fimpa steget och köp beg på blocket om du inte vill lägga möe pengar på de.

Jo4an
6 november 2010 · 48 Inlägg

Tack för tips. Jag tror inte att lågnivå och ström är draget bredvid varandra dock. Lågnivå går på högra sidan av bilen och ström på vänstra, så vitt jag kan se.
Kommer antagligen köpa ett nytt steg i vilket fall, men det här duger tillsvidare om jag bara slipper den där tonen. smile

TurtleRace
6 november 2010 · 155 Inlägg

Nej men de är bra smile    kolla bara jorden då..   en del skruvar den rätt i karossen men tänker eller kollar inte om metallen är lackad,  isf äre bara att slipa bort lacken så de blir plåtrent smile
Ja de låter bra smile   testade något sånt steg en gång å de pep riktigt högt! men en "riktigt" steg så pep de inte alls..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang