E34 + Extraljus? extraljus kopplingsschema?

HaMoLa
20 november 2010 · 39 Inlägg

Hej!

Är det någon som har extraljus kopplingsschema till E34?

Eller något bra tips som man bör tänka på med montering av Extraljus till E34?

Har en 530i -94. o batteriet på den sitter inne i karossen under baksättet.

Hjälp!

Mvh.

Darkie dARKiE
20 november 2010 · 5 031 Inlägg

Du har en + station inuti motorrummet sen kan du jorda i karossen. Bara ett tips.

Kopplingschema har jag tyvärr ej sad

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
HaMoLa
20 november 2010 · 39 Inlägg

Darkie skrev:
Du har en + station inuti motorrummet sen kan du jorda i karossen. Bara ett tips.

Kopplingschema har jag tyvärr ej sad

Tack för svaret!

Jo, Jag vet att jag har en +station inuti motorrummet.

Är det säkert då om man tar mattar kabeln direkt från +punkten i motorrummet? Vill inte att bilen börjar brinna, under omkopplingen av extralyse xD.

HaMoLa
20 november 2010 · 39 Inlägg

ActWrong skrev:
http://www.extraljusforum.se/guider/kopplingsanvisning_sv.pdf

Tack för Kopplingsanvisning. Är det ett måste att ha strömbrytare inne i kupên? Eller ens ha strömbrytare?

Alex-s Bakhjulskrafs
20 november 2010 · 1 479 Inlägg

HaMoLa skrev:

ActWrong skrev:
http://www.extraljusforum.se/guider/kopplingsanvisning_sv.pdf

Tack för Kopplingsanvisning. Är det ett måste att ha strömbrytare inne i kupên? Eller ens ha strömbrytare?

strömbrytaren är spaken du sätter igång helljuset med lol

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Drönirettab
20 november 2010 · 21 761 Inlägg

mk2_power skrev:
strömbrytaren är spaken du sätter igång helljuset med lol

Nja, strömbrytaren i just den där skissen är troligast "den extra" som används för att kunna slå av enbart extraljusen. Så tolkar jag iaf. smile

M7an oo=00=oo
20 november 2010 · 374 Inlägg

Angående monteringen så är ett tips att sätta ljusen så högt som möjligt för att få bästa ljusbild som går.
Många sätter en sån där plåt bakom regskylten, jag gjorde dock en annan lösning på min E34a. Dels sitter ljusen lite mer "skyddade" eftersom dom inte sticker ut framför kofångaren och så sitter dom högre.
Fästet är fällbart så att huven går att öppna, jag satt två m6 bultar i bakkant och gängor i det undre plattjärnet. Sedan fäste jag allt i krockbalken bakom nummerplåten. Eftersom det var rejält dimensionerat så behövdes inga stag.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/43454/456193_9bfoeb.jpg
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=456193

https://www1.garaget.org/gallery/archive/43454/189853_suf7iu.jpg
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=189853

Mvh Marcus

Freude am fahren!
BMW 525 (1975)
HaMoLa
20 november 2010 · 39 Inlägg

mk2_power skrev:

HaMoLa skrev:

ActWrong skrev:
http://www.extraljusforum.se/guider/kopplingsanvisning_sv.pdf

Tack för Kopplingsanvisning. Är det ett måste att ha strömbrytare inne i kupên? Eller ens ha strömbrytare?

strömbrytaren är spaken du sätter igång helljuset med lol

Jo jo det har ja också förståt. Men Jag testade lite idag, O gjorde allting "Rätt".

Fast jag fick ändå inge liv i mina extraljus:/. Och jo Lamporna är hela. Jag testade direkt från hel ljus utan relä o det var inge problem. men just att kopla till relän gick dom inte:/.

Kort beskrivning.

30 Till batterie + RÖD
85 Jord SVART
87 till Extraljus BLÅ
86 Strömbrytare GRÖN

Jag hade kopplat 30 RÖD till batteriets PLUS. 85 SVART till Karossens JORD punkt. 87 BLÅ Till Extraljus.
Men jag fick ändå inget liv i dom :-(.

Vad gjorde jag fel här? eller något som jag har missat?

HaMoLa
20 november 2010 · 39 Inlägg

msjuan skrev:
Angående monteringen så är ett tips att sätta ljusen så högt som möjligt för att få bästa ljusbild som går.
Många sätter en sån där plåt bakom regskylten, jag gjorde dock en annan lösning på min E34a. Dels sitter ljusen lite mer "skyddade" eftersom dom inte sticker ut framför kofångaren och så sitter dom högre.
Fästet är fällbart så att huven går att öppna, jag satt två m6 bultar i bakkant och gängor i det undre plattjärnet. Sedan fäste jag allt i krockbalken bakom nummerplåten. Eftersom det var rejält dimensionerat så behövdes inga stag.

http://www1.garaget.org/gallery/archive … 9bfoeb.jpg
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=456193

http://www1.garaget.org/gallery/archive … suf7iu.jpg
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=189853

Mvh Marcus

Snyggt Bygge :-).
Men jag ska ha 4st Extraljus.
Hade också tänkt mig att göra något liknande, Fast När ja tänkte till lite, så kom ja på att jag kan inte ha dom så högt upp. för att då kommer ja blockera bilen orginala helljus :-/.
4st Extra ljus skulle lätt blockera mina orginala helljus strålkastre.

Så därför blev det bilteamas " plåt som ska sitta bakom reg skylltet "
Jag får bygga om det också lite gran :-/.
Men tack för tipset.

HaMoLa
20 november 2010 · 39 Inlägg

En annan fråga!

Själva extraljusen har två sladdar, DVS PLUS o MINUS.

Ledning 87 från Relä som ska gå till Extraljus! ÄR DET PLUS ELLER ?

MVH

M7an oo=00=oo
20 november 2010 · 374 Inlägg

Lugna puckar med tipset smile
Vad är det för ljus du ska ha på kärran?

87 är utgående till extraljusen (plus)
30 ingående matning från batteri
85 ingående styrström till relä
och 86 jordar styrströmmen

Mvh Marcus

Freude am fahren!
BMW 525 (1975)
Drönirettab
20 november 2010 · 21 761 Inlägg

HaMoLa skrev:
30 Till batterie + RÖD
85 Jord SVART
87 till Extraljus BLÅ
86 Strömbrytare GRÖN

Vart går andra kabeln från strömbrytaren?

HaMoLa skrev:
Ledning 87 från Relä som ska gå till Extraljus! ÄR DET PLUS ELLER ?

Ja, det stämmer. smile

HaMoLa
20 november 2010 · 39 Inlägg

Drönirettab skrev:

HaMoLa skrev:
30 Till batterie + RÖD
85 Jord SVART
87 till Extraljus BLÅ
86 Strömbrytare GRÖN

Vart går andra kabeln från strömbrytaren?

HaMoLa skrev:
Ledning 87 från Relä som ska gå till Extraljus! ÄR DET PLUS ELLER ?

Ja, det stämmer. smile

Men när jag skulle mätta på Voltmätare, så visade det att det inte fanns någon Plus där på led 87 :-/. Men det fanns på led 30.

En annan fråga. PÅ själva extraljusen så finns det två kablar, Ett röd o ett Svart, o sen på mina andra extraljus finns det Röd o brun.

Led 87 ska kopplas till "RÖD kablarna på extraljusen" Men vart ska dom Svarta o bruna kablarna på extra ljusen kopplas då hmm? Till mins på orginal helljus eller till karossen eller :-)?

Är inte helt haj på Elektroniker.

Mvh

HaMoLa
20 november 2010 · 39 Inlägg

msjuan skrev:
Lugna puckar med tipset smile
Vad är det för ljus du ska ha på kärran?

87 är utgående till extraljusen (plus)
30 ingående matning från batteri
85 ingående styrström till relä
och 86 jordar styrströmmen

Mvh Marcus

Jag tänkte ha 4st Rally 3000 Extraljus

Men de kanske blir bara två st.

Drönirettab
21 november 2010 · 21 761 Inlägg

HaMoLa skrev:
Men när jag skulle mätta på Voltmätare, så visade det att det inte fanns någon Plus där på led 87 :-/. Men det fanns på led 30.

Jag misstänkte det, var därför jag frågade om vart den andra kabeln från strömbrytaren satt. Du har alltså kopplat från stift 86 på relät till strömbrytaren, men jag vill veta vart du har kopplat den andra kabeln från strömbrytaren. smile

Eftersom du har kopplat stift 85 till jord så måste stift 86 på något sätt ha en plus, dvs en styrplus från helljuslamporna. Den styrplusen ska då gå via den extra strömbrytaren som du har satt dit, vilket innebär att den andra kabeln från strömbrytaren enklast går till en av helljuslampornas pluskabel.

HaMoLa skrev:
Men vart ska dom Svarta o bruna kablarna på extra ljusen kopplas då hmm? Till mins på orginal helljus eller till karossen eller :-)?

De kablarna är minuskablar och ska dras till en rejäl jordpunkt i karossen. smile

HaMoLa
21 november 2010 · 39 Inlägg

Drönirettab skrev:

HaMoLa skrev:
Men när jag skulle mätta på Voltmätare, så visade det att det inte fanns någon Plus där på led 87 :-/. Men det fanns på led 30.

Jag misstänkte det, var därför jag frågade om vart den andra kabeln från strömbrytaren satt. Du har alltså kopplat från stift 86 på relät till strömbrytaren, men jag vill veta vart du har kopplat den andra kabeln från strömbrytaren. smile

Eftersom du har kopplat stift 85 till jord så måste stift 86 på något sätt ha en plus, dvs en styrplus från helljuslamporna. Den styrplusen ska då gå via den extra strömbrytaren som du har satt dit, vilket innebär att den andra kabeln från strömbrytaren enklast går till en av helljuslampornas pluskabel.

HaMoLa skrev:
Men vart ska dom Svarta o bruna kablarna på extra ljusen kopplas då hmm? Till mins på orginal helljus eller till karossen eller :-)?

De kablarna är minuskablar och ska dras till en rejäl jordpunkt i karossen. smile

Okei :-)

Hur ska man dra en plus till strömbrytaren då hmm?

kan inte du fixa en koplings schema som jag bara kan koppla av :-).
Mvh

ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
21 november 2010 · 3 585 Inlägg

HaMoLa skrev:

Drönirettab skrev:

HaMoLa skrev:
Men när jag skulle mätta på Voltmätare, så visade det att det inte fanns någon Plus där på led 87 :-/. Men det fanns på led 30.

Jag misstänkte det, var därför jag frågade om vart den andra kabeln från strömbrytaren satt. Du har alltså kopplat från stift 86 på relät till strömbrytaren, men jag vill veta vart du har kopplat den andra kabeln från strömbrytaren. smile

Eftersom du har kopplat stift 85 till jord så måste stift 86 på något sätt ha en plus, dvs en styrplus från helljuslamporna. Den styrplusen ska då gå via den extra strömbrytaren som du har satt dit, vilket innebär att den andra kabeln från strömbrytaren enklast går till en av helljuslampornas pluskabel.

HaMoLa skrev:
Men vart ska dom Svarta o bruna kablarna på extra ljusen kopplas då hmm? Till mins på orginal helljus eller till karossen eller :-)?

De kablarna är minuskablar och ska dras till en rejäl jordpunkt i karossen. smile

Okei :-)

Hur ska man dra en plus till strömbrytaren då hmm?

kan inte du fixa en koplings schema som jag bara kan koppla av :-).
Mvh

ifrån helljus lampan. till strömbrytaren till reläet. sedan jorda nästa stift.

Ifrån + plinten - säkring - relä - ljusen

ljusen får +av relät och sedan jord.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Opel Ascona A "BMW Motor" (1975)
BMW E36 M50B30 Turbo "Team Disaster Racing" (1992)
HaMoLa
26 november 2010 · 39 Inlägg

Trådet kan låsas nu,
Eftersom att jag precis för en o halv timme sen, Krockade me bilen :-(. Då man hade fått på 5st Hella Extraljus :-(.

Känns inte alls bra, min bästa E34a någonsin gick åt skogen :-(.

Då blir det att på ställa E38an :-/.

Darkie dARKiE
26 november 2010 · 5 031 Inlägg

Ajfan.. låter inte skoj sad(

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang