hangman skrev:
jag har all denna info och jag vet exakt hur det funkar och ligger till jag har själv varit i denna sits många gånger.
Bilen kan vara försäkrad med effekten, om den är reggad med den. Ja man reggar om bilarna när man ställer upp effekt blir en sfro besiktning så går man igenom bromsar m.m kostar några tusen, Om man krockar och det uppkommer att bilen har högre effekt än orginal, och bilen inte är typad med det får du 0 kr. Men då ska du ha otur att dom "ser" det.
Stylade delar m.m även speciell lack fälgar m.m ska tas bilder på och dokumenteras nogrannt, jag åkte till länsförsäkringars kontor och värderade upp bilen från 25 tusen som en orginal 855 t5 ligger på, till 90 tusen kr, premien blev någon hundring dyrare, men dom tog kort och dokumentera lite om bilen och om något händer får jag ut RÄTTA värdet.
detta är fakta inget annat.
Mvh Hagman racing
Om bilen är "uppskruvad" till dubbla effekten med motsvarande hårdvara för detta ändamål
kan ersättningen bli noll kr. I en del fall skiter FB i det, och ibland blir det aktuellt med nedsättning, dvs att man betalar ut säg 80% av beloppet. Att kunden blir utan ersättning pga att bilen är trimmad är mycket ovanligt. Får man nedsättning kan det oftare bero på att FB anser att man kört vårdslöst, något som trimmet säkerligen lockar till mer än original och inte just att bilen är trimmad
Du ska dock veta att när det gäller trimhårdvara, mjukvara och styling ersätter FB endast originaldelar. Kör du t ex på en grävling och skrotar din nya fina IC för 5k + montering trycker de dit en original IC igen. Naturligtvis får du då själv göra dig besväret att mappa om bilen igen för att få den körbar. Samma sak om någon annan vållar en olycka med din bil inblandad. Du kan ha slängt på ett skitfräsigt kjolpaket för X antal tusen, men du får fortfarande originaldelar.
En del trimföretag kan ju ta över maskinskadeförsäkringen, som INTE gäller på bilar som befinns trimmade. Här blir ersättningen oftast 0 kr vid maskinskada, t ex motorras. Mot att du servar lite oftare har du bilen maskinskadeförsäkrad genom trimfirman, som också ersätter trimdelar, t ex icke-original turbo.
Det är inte omöjligt att din kompis faktiskt tror att han har bilen försäkrad med trim. Försäkringssäljarna vill ju kränga försäkringar för provisionens skull, och ibland får folk höra att det visst går bra att skenförsäkra bilen på pappa eller försäkra en trimmad bil. Och då gör det ju det, tills något händer...
Den effekt du har försäkrad är den som står på registreringsbeviset, och de delar som är försäkrade är de som sitter original i bilmodellen och motor- och utrustningsalternativet. Undantag är eftermarknads multimedia och däck och fälg. Vanligen ersätter man multimedia upp till en viss summa, brukar vara 10k.
Edit: För att få sin motoreffekt ändrad (höjd) på registreringsbeviset måste bilen registreras om. Den måste då naturligtvis ha kraftigare bromsar, osv, men det som ställer till det är miljötjafset. Bilen måste "avgascertifieras" eller något åt det hållet. Det kostar flera miljoner att få igenom i praktiken. Därför när man får "registreringsbesiktning eller återställning till original" på besiktningen ligger man brunt till.