2359
Sök

Finns det en bilförsäkring som täcker trimmade bilar?

7 100 Inlägg
1 november 2010
går inte!!

varför tror ni att dom har flygade bes?
för att inte kollat om nån har ändrat efter bes!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

KHRacing
1 november 2010
AcesHigh666 skrev:
................

Som det är i dagsläget så jag tror inte ett dugg på att jag skulle kunna kasta dit en turbo, eftermarknadssprut och tanka e85 på min MX-5 och sen åka in till SFRO och säga "hej jag vill ha min motor typad" och dem låter den gå igenom. I sånna fall hade alla gjort det.

Nej. men byter du växellåda & bromssystemet okså så går det alltså :-)

Rumpmas
3 860 Inlägg
1 november 2010
hangman skrev:
jag har all denna info och jag vet exakt hur det funkar och ligger till jag har själv varit i denna sits många gånger.

Bilen kan vara försäkrad med effekten, om den är reggad med den. Ja man reggar om bilarna när man ställer upp effekt blir en sfro besiktning så går man igenom bromsar m.m kostar några tusen, Om man krockar och det uppkommer att bilen har högre effekt än orginal, och bilen inte är typad med det får du 0 kr. Men då ska du ha otur att dom "ser" det.

Stylade delar m.m även speciell lack fälgar m.m ska tas bilder på och dokumenteras nogrannt, jag åkte till länsförsäkringars kontor och värderade upp bilen från 25 tusen som en orginal 855 t5 ligger på, till 90 tusen kr, premien blev någon hundring dyrare, men dom tog kort och dokumentera lite om bilen och om något händer får jag ut RÄTTA värdet.

detta är fakta inget annat.

Mvh Hagman racing

Om bilen är "uppskruvad" till dubbla effekten med motsvarande hårdvara för detta ändamål kan ersättningen bli noll kr. I en del fall skiter FB i det, och ibland blir det aktuellt med nedsättning, dvs att man betalar ut säg 80% av beloppet. Att kunden blir utan ersättning pga att bilen är trimmad är mycket ovanligt. Får man nedsättning kan det oftare bero på att FB anser att man kört vårdslöst, något som trimmet säkerligen lockar till mer än original och inte just att bilen är trimmad smile

Du ska dock veta att när det gäller trimhårdvara, mjukvara och styling ersätter FB endast originaldelar. Kör du t ex på en grävling och skrotar din nya fina IC för 5k + montering trycker de dit en original IC igen. Naturligtvis får du då själv göra dig besväret att mappa om bilen igen för att få den körbar. Samma sak om någon annan vållar en olycka med din bil inblandad. Du kan ha slängt på ett skitfräsigt kjolpaket för X antal tusen, men du får fortfarande originaldelar.

En del trimföretag kan ju ta över maskinskadeförsäkringen, som INTE gäller på bilar som befinns trimmade. Här blir ersättningen oftast 0 kr vid maskinskada, t ex motorras. Mot att du servar lite oftare har du bilen maskinskadeförsäkrad genom trimfirman, som också ersätter trimdelar, t ex icke-original turbo.

Det är inte omöjligt att din kompis faktiskt tror att han har bilen försäkrad med trim. Försäkringssäljarna vill ju kränga försäkringar för provisionens skull, och ibland får folk höra att det visst går bra att skenförsäkra bilen på pappa eller försäkra en trimmad bil. Och då gör det ju det, tills något händer...
Den effekt du har försäkrad är den som står på registreringsbeviset, och de delar som är försäkrade är de som sitter original i bilmodellen och motor- och utrustningsalternativet. Undantag är eftermarknads multimedia och däck och fälg. Vanligen ersätter man multimedia upp till en viss summa, brukar vara 10k.

Edit: För att få sin motoreffekt ändrad (höjd) på registreringsbeviset måste bilen registreras om. Den måste då naturligtvis ha kraftigare bromsar, osv, men det som ställer till det är miljötjafset. Bilen måste "avgascertifieras" eller något åt det hållet. Det kostar flera miljoner att få igenom i praktiken. Därför när man får "registreringsbesiktning eller återställning till original" på besiktningen ligger man brunt till.
Senast redigerat av Andromeda (1 november 2010)

Rumpmas
3 860 Inlägg
1 november 2010
bmx skrev:
går inte!!

För att kontrollera så att inte någon åker runt i trafiken med t ex bara en bromskrets eller utan belysning bara för att det faktiskt är flera månader kvar tills nästa årliga besiktning smile

7 100 Inlägg
1 november 2010
Andromeda skrev:
bmx skrev:
går inte!!

För att kontrollera så att inte någon åker runt i trafiken med t ex bara en bromskrets eller utan belysning bara för att det faktiskt är flera månader kvar tills nästa årliga besiktning smile

OCH för ändra motortjofs!

vet många som har åkt ditt på de.

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

7 120 Inlägg
1 november 2010
När jag bytte försäkring fick jag skriva i om bilen var trimmad eller inte, har fyllt i att den är det och det är inget konstigt med det. big_smile
Har tillomed krockat med bilen och fått ut pengar!

1 738 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
Driftar_N skrev:
Det går, rullar en e36 compact i skellefteå med m50b25 turbo.
Reggad via SFRO

Det låter lustigt! Läser man på PPF:s hemsida där många försökt regga en bmw med turbo o de säger tvärr nej, O bara att etanol konvertera låter också lustigt för att få igenom den!

Jag säger inte att du har fel, men det känns omöjligt?

MVH

1 482 Inlägg
1 november 2010
940RDALLE skrev:
Driftar_N skrev:
Reggad via SFRO

Det låter lustigt! Läser man på PPF:s hemsida där många försökt regga en bmw med turbo o de säger tvärr nej, O bara att etanol konvertera låter också lustigt för att få igenom den!

MVH

Det går om du etanolkonverterar. Bland det enda kryphål som finns. Dock medför detta flera omreggningar och det kostar massa pengar.

Edit:

DINA försäkringar tar trimmade bilar, finns som alternativ vid teckning. Ring o prata med dom.
Senast redigerat av Noxxer (1 november 2010)

BLT Service
Theracords Music Label

KHRacing
1 november 2010
Noxxer skrev:
Det går om du etanolkonverterar. Bland det enda kryphål som finns. Dock medför detta flera omreggningar och det kostar massa pengar.

.........................

Flera omreggningar ?
Förklara gärna

mvh Kristian

1 738 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
KHRacing skrev:
Noxxer skrev:

.........................

Flera omreggningar ?
Förklara gärna

mvh Kristian

Jag tror inte det "bara" är massa omreggningar! Ska jag få ihop det så måste det MINST ta 1 år innan allt är godkännt för att få reggas med turbo? om inte längre! Är det verkeligen värt det?

Massa intyg från bmw
Div chassidel:s byten
Intyg på det
Sfro besiktningar

m.m

Kompisen bygger bmw turbo, 100 000 + kr på bara motorn o han är inte färdig än! säkert 30/40 000krr till för att få den helt färdigställd!

1 482 Inlägg
1 november 2010
Det är riktigt luddigt hur man gör, dock har jag läst om några bilar som lyckats gå igenom lagligt.

Först måste bilen reggas om med Etanol konverterad insprutning. Detta är reggning nr 1.

Härifrån vet jag inte helt hur man gör. Då reglerna börjar bli extremt svårtolkade och luddiga nu när det gäller Avgascertifieringar ( som motorn i stort sett har tappat totalt då du har Etanolkonverterat ) osv.

Så exakt hur man gör efter man etanolkonverterat vet jag inte, men det ska gå på något sätt.

Har kontaktat både Bilprovningen och Trafikverkets tekniska avdelningar om detta men dom verkar inte riktigt veta vad som gäller heller. Även fast det är just dom som nekar eller godkänner ombyggda bilar.

Så det verkar vara lite i en gråzon.

Dock måste 15kw/100kg tjänstevikt alltid hållas.

BLT Service
Theracords Music Label

371 Inlägg
28 november 2010
jag tror du får ändra 20 % av bilens original motorstyrka. alstå har bilen 200hk original, så får du "trimma" den till 240hk.
detta är något jag har läst mig till

KHRacing
28 november 2010
lindstrome skrev:
jag tror du får ändra 20 % av bilens original motorstyrka. alstå har bilen 200hk original, så får du "trimma" den till 240hk.

Fel tyvärr.
detta är bara hörsägen, o har aldrig någonsin funnits in Transportstyrelsens/bilprovningens regler.

371 Inlägg
28 november 2010
KHRacing skrev:
lindstrome skrev:

Fel tyvärr.
detta är bara hörsägen, o har aldrig någonsin funnits in Transportstyrelsens/bilprovningens regler.

okej, som sagt var det bara något jag läst någonstans. smile

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
28 november 2010
Angående besiktning.

Är man idiot och börjar snacka om hur mycket hästar bilen har osv så får man ju avslag direkt!

Min far får igenom sina bilar med ursäkten att han har bytt utväxling.
Mer kan dom inte göra.
Dom kommer inte börja kräva dig på kvitton eller börja plocka isär motorn.

Dom vet ju att bilen är trimmad, men dom kan ju inte bevisa det när han har sagt att han bara bytt utväxling.
Roligaste med detta är att han måste köra denna ursäkt varje gång på en bil som är automat på pappret men egentligen är den manuell lol
Senast redigerat av Thunderbird88 (28 november 2010)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

KHRacing
28 november 2010
men på en bil nyare än 1976 får maninte byta utväxling heller liksom.

reglrna föreskriver regbesiktning om man konverterar från auto till manuel liksom.

7 120 Inlägg
28 november 2010
Det handlar väl ändå om det finns någon försäkring som täcker trimmade bilar, och det gör det ju.

5 198 Inlägg
28 november 2010
Andromeda skrev:
bmx skrev:
går inte!!

Eller för att bilarna helt enkelt ska vara i sånt skicka att dom får vara efter vägaran, INTE för att nåt inte ska va ändrat efter besiktning..då har man fattat fel nånstans.

5 198 Inlägg
28 november 2010
Noxxer skrev:
940RDALLE skrev:
Driftar_N skrev:
Reggad via SFRO

MVH

Edit:

DINA försäkringar tar trimmade bilar, finns som alternativ vid teckning. Ring o prata med dom.

Innebär det då automatiskt att man får ut ersättning ? snarare att det är ett sätt att kolla om den är trimmad och att dom ska försäkra den.

1 482 Inlägg
28 november 2010
gamlingen skrev:
Noxxer skrev:
940RDALLE skrev:

MVH

Edit:

Innebär det då automatiskt att man får ut ersättning ? snarare att det är ett sätt att kolla om den är trimmad och att dom ska försäkra den.

Jag skrev "ring o prata med dom"... hur ska jag då kunna svara på frågor?

BLT Service
Theracords Music Label

Sök