4314
Sök

Frågor ang. hur spridare och e85 lirar ihop.

High on diesel and gasoline
368 Inlägg
1 december 2010
Trådstartare
Jag håller på med min 940 turbo och ska kör den på etanol så nu har jag lite frågor ang detta med spridare och bränsle pump..

Först å främst funderar jag över om man kan och i så fall hur man räknar ut vilket bränsle tryck spridarna ska ha för att nå rätt "cc/min"

Spridare runt 1000cc är vad jag tror jag kommer att använda( kom gärna med andra förslag på storlekar / märken) och valen står mellan dessa Racetronix 1008cc eller dessa Delphi 998cc. Delphi spridarna har singelkon spridarbild och Racetronix spridarna har trekon spridarbild, Vilka spridare skulle ni rekomendera? kom gärna med förslag!

Sen har jag några frågor ang hur mycket bränsletryck pumpen orkar. jag hade tänkt att köra med original pump i tanken och en bosh 044 pump utanför tanken kommer dessa två klara bränsletrycket?

Mvh Morgan

904 Inlägg
1 december 2010
Spridarna brukar allt som oftast vara specade vid 3 bars bränsletryck. Jag äar iaf ganska säker på att Delphi spridarna är det.
Sen kan man ju inte öka trycket hur mycket som helst utan att spridarbilden ändras...

Jag kör mina på 4 bars gruntryck å de funakr bra för mig iaf.

Om jag minns rätt så glarar 044 pumpen tryck upp till 7 bar, men kom ihåg att ju högre tryck ju sämre flödar dom.

De ska va gött å leva

1 758 Inlägg
1 december 2010
Bränsletryck väljer man efter vad spridarna vill ha! Spridare är gjorda för ett visst arbetstryck (3-4 bar är rätt normalt på en "vanlig" motor) och vid för stora skillnader så funkar de helt enkelt inte som det är tänkt.  Som MrVain säger så blir bland annat sprutbilden felaktig vid för stora avsteg i arbetstryck.
Självklart kan man labba med några hekto hit eller dit, men att mata ett par spridare som är tillverkade för 3 bar i grundtryck med 5 bar i grundtryck är en dålig idé!

Först och främst får du räkna ut hur stora spridare du ska ha och därefter bestämma vad för typ av spridare du ska ha (peak-and-hold/saturated etc.) - vilket i stort styrs av sprutet. Vad ska du köra för styrsystem?
Senast redigerat av schnauz (1 december 2010)

Forummoderator
10 576 Inlägg
1 december 2010
Mog1 skrev:
Delphi spridarna har singelkon spridarbild och Racetronix spridarna har trekon spridarbild, Vilka spridare skulle ni rekomendera? kom gärna med förslag!

Mvh Morgan

Hm...  du har nog fått det om bakfoten.  recetronixvarianten har ETT hål och nedanför det en plastdysa som skall sprida ut strålen lite bättre medans Delphi har 6st mindre hål.  Delphi ger en jämnare sprutbild alla dagar i veckan.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
1 december 2010
Mog1 skrev:
kommer dessa två klara bränsletrycket?

Mvh Morgan

eftersom vi inte har en blekaste aning om vad du tänkt använda för motor så kan vi inte svara på det. Du får leta upp ett pumpdiagram för din bränslepump och lista ut vilket tryck som kan uppstå max i systemet (grundtryck + laddtryck) och sedan följa diagrammet för att få fram var pumpel flödar i liter/timme. detta tal exempelvis 200liter i timmen blir alltså 3.3liter i minuten. 3.3liter = 3300cc totalt    har du 4st spridare 3300/4= 825cc.  pumpen orkar i det fallet med 825cc stora spridare som mest.

typ såhär  http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=118034

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök