7505
Sök

Får du sälja ett märkes "egna" produkter som företag?

Egenföretagare
2 496 Inlägg
2 december 2010
Trådstartare
Sitter och funderar lite. Nu kanske inte detta är är rätt forumet men kan ju iaf se om det är någon som vet!

Säg att Huskvarna här i Sverige hade sin produktion i Kina. Huskvarna produkterna kan endast köpas via Huskvarna själva.
Skulle jag då om möjlighet fanns få köpa produkterna från samma ställa som Huskvarna själva och sedan sälja dom i mitt eget bolag?

Eftersom jag handlar lite med fälgar så har jag knutit en kontakt som säljer bla Mercedes original hjul och det jag skulle vilja veta är då om Mercedes Sverige skulle kunna göra något åt saken om jag liten företagare börjar sälja Mercedes originalhjul? 

/ Emil

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

412 Inlägg
2 december 2010
Du är väl mer eller mindre en "återförsäljare" åt Mercedes då med andra ord, det är ju något de tjänar på. Du köper in produkten innan du säljer den, eller är det stöldgods? cool

De får sina procent när de säljer fälgarna i första hand så jag tror knappast att det kan bli någon tvist om det, men jag är ju inte direkt insatt i handel så troligtvis är min teori helt fel.

135
├┼┼
24 R

Egenföretagare
2 496 Inlägg
2 december 2010
Trådstartare
KennethL skrev:
Du är väl mer eller mindre en "återförsäljare" åt Mercedes då med andra ord, det är ju något de tjänar på. Du köper in produkten innan du säljer den, eller är det stöldgods? cool

De får sina procent när de säljer fälgarna i första hand så jag tror knappast att det kan bli någon tvist om det, men jag är ju inte direkt insatt i handel så troligtvis är min teori helt fel.

Lite så jag tänkte också. Dock köper jag inte av Mercedes Sverige utan kommer att handla neråt i Europa där kursen på Original hjul inte alls är den samma som hos din handlare här i Sverige. Vissa produkter lär man ha på lager och annat tar man in vart efter folk beställer hem det (precis som jag har det i dagsläget)

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

12 086 Inlägg
2 december 2010
Frågan är väl om Mercedes har avtal med leverantören som förbjuder det, vilket dom säkerligen har.
Om du får köpa, får du troligen inte sälja fälgarna som det står Mercedes på om Mercedes inte tillåter det.

Det finns en fälgbutik i england som säljer alla Bmws originalfälgar vet jag, huruvida de är anslutna till Bmw vet jag inte. De är billigare än återförsäljarna i Sverige iaf.
Senast redigerat av JapMax (2 december 2010)

1 045 Inlägg
2 december 2010
du kommer nog få ett mail från mercedes sverige och deras advokat,

med andra ord dom gillar det inte..

KHRacing
2 december 2010
BMW är ju totalt skogsgalna när det gäller deras logga,, finns flera forum/hemsidor som fått stängas & minst ett företag i Sverige som fått hotelser från svenska BMW för att de sålt replikafälgar med bmw-loggan i centrumet...... m.m

Mercedes borde inte vara sämre.

Sök