Drönirettab skrev:
Snoogiloo skrev:
Så du menar att jag kan skada batteriet och/eller generatorn genom att köra hem med det och sen ladda det färdigt hemma?
Nja, riktigt så menade jag inte. Jag menar att om man enbart låter generatorn ladda upp ett helt urdraget batteri så tar det tid och med tanke på att generatorn en stor del av tiden antagligen blir maxbelastad så finns risk för överbelastning. Att ladda batteriet fullt med vettig batteriladdare är aldrig dåligt för batteriet, det är min åsikt. :)
Sedan gäller det ju också att generatorns laddspänning är korrekt, annars kan inte batteriet bli helt uppladdat. Om ett batteri har blivit väldigt mycket urdraget så är det extra viktigt att det laddas fullt igen, annars tappar det lätt en del av sin kapacitet. Visserligen verkar Running Bull tåla en del stryk, men även djupcyklingsbatterier har sina begränsningar.
Snoogiloo skrev:
Kan jag ladda med recond på tills batteriet är full laddat eller bör jag byta till vanlig laddspänning efter ett tag? tänkte mest på att du sa att den typen av batteriet igentligen inte bör laddas med för hög spänning.
Alla AGM-batterier är slutna, däremot har de övertrycksventiler som kan släppa ut litegrann syrgas om trycket inuti batteriet av någon anledning skulle bli för högt (tex kortslutning, överladdning). Batteriet kommer dock normalt sett inte att släppa ut lika mycket syrgas som ett "vanligt" batteri skulle göra.
Det känsliga med AGM-batterier är att de innehåller ganska liten mängd syra jämfört med vanliga batterier, vilket innebär att om de råkar ut för en ordentlig överladdning så försvinner "dyrbar" syra. Någon enstaka gång gör inte så mycket, men händer det regelbundet så pajjar batteriet betydligt fortare än ett vanligt batteri eftersom syran helt enkelt kan ta slut.
MXS25000 har en tidsbegränsad och spänningsbegränsad överladdningsfas, dvs den förhöjda laddningen håller inte på hur länge som helst och spänningen stiger inte hur högt som helst. Därför kan man i vissa fall använda recond till AGM-batterier någon enstaka gång utan att det ska bli problem, dock inte många gånger.
Risken finns ändå att batteriet börjar "vissla" och "tjuta", det är tecken på att överladdningen är för häftig och laddningen ska avbrytas.
Läs vad som står i anvisningarna till laddaren, då får du reda på hur man använder recond. I manualen står förstås också att man bör kontakta batteritillverkaren om man är osäker på vad som gäller för det specifika batteriet, känner du dig tveksam så är det bara att låta bli recond. :)