2270
Sök

Jag har köpt en bil men ej säker på...

41 Inlägg
3 december 2010
Trådstartare
hejsan

jag har köpt en bil för 10000kr men nu såg jag 10000 kr inkl ej avlyftbar moms?då betyder det väl att jag ska bara betala 10000kr eller ?

41 Inlägg
3 december 2010
Trådstartare
(10000 kr inkl ej avlyftbar moms) vad menar dom med det ?

KHRacing
3 december 2010
inklusive .. betyder att det är fullpriset för företagare / en firma som säljer.

En privat person får inte lägga till moms.

41 Inlägg
3 december 2010
Trådstartare
jaha okej men jag är ej företagare ,10000 kr inkl ej avlyftbar moms : då betalar jag bara tio tusen va smile

Fisketokig
2 997 Inlägg
3 december 2010
Ja. Hade det stått 10 papp inkl moms så hade det inneburit 8000+moms med andra ord som företaget senare drar bort.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

41 Inlägg
3 december 2010
Trådstartare
tack ska ni ha för hjälpen ,tack och ha en trevlig kväll

945 Inlägg
4 december 2010
Det är dåligt formulerat av säljaren. Ganska fel ordval faktiskt.

Korrekt är: 10.000:- utan moms som ej är lyftbar. Får jag det till. smile

Får man fråga varför du har köpt en bil för 10.000:- och i efterhand undrar om du ska
betala 10.000:- eller mer till säljaren? Eller det kanske är du som också formulerar dig lustigt? tongue

KHRacing
4 december 2010
Säljaren kanske körde med klassikern:

Du betalar 100% nu och resten på avbetalning....

Ingen himmel är så blå som min
2 982 Inlägg
4 december 2010
Nej, bilen är "moms-smittad" vilket innebär att en privatperson har ägt den tidigare. Så även om ett företag köper den så kan dom inte dra av moms på den. Dvs den kostar 10 000 för alla, inkl företag.

/Mattias

1 067 Inlägg
4 december 2010
Företag får inte dra av momsen på bilar ändå.. 

Undantaget är transportbilar med flak eller skåp. Enda sättet att dra momsen på en personbil som företag är att leasa den..

Exakt hur en en bilhandlare sköter sin del av bokföringen är inte helt glasklart för min del men jag antar det är någon form av vinstmarginalbeskattning..   

En enskild firma (alla utom Aktiebolag)  är samma juridiska person som innehavaren så om denne säljer sin privatbil så måste det till ett momskvitto..

945 Inlägg
4 december 2010
Hool skrev:

Undantaget är transportbilar med flak eller skåp. Enda sättet att dra momsen på en personbil som företag är att leasa den..

Exakt hur en en bilhandlare sköter sin del av bokföringen är inte helt glasklart för min del men jag antar det är någon form av vinstmarginalbeskattning..   

En enskild firma (alla utom Aktiebolag)  är samma juridiska person som innehavaren så om denne säljer sin privatbil så måste det till ett momskvitto..

Kan lika gärna vara en golv av valfri årsmodell och man får ändå dra av momsen. smile
Själva grejen är att kunna hänvisa sin användning av föremålet, nu i detta fallet bilen.
Alla är inte inom bygg och industri och behöver således inga pickisar osv.
Man kan behöva en valfri bil som transportmedel också. Nej man får gärna påstå, men ha gärna rätt. smile

DFFL
9 020 Inlägg
4 december 2010
http://www.skatteverket.se/foretagorgan … 00113.html
Avdragsförbud

I vissa fall får du inte dra av hela eller en del av momsen på varor och tjänster du köper för din momspliktiga verksamhet. Detta kallas avdragsförbud. Här kan du läsa om de vanligaste avdragsbegränsningarna.

Köp av personbil eller lätt lastbil

När du köper en personbil eller en lätt lastbil får du bara dra av momsen om du använder fordonet för momspliktig

* återförsäljning
    * uthyrning
    * taxitrafik eller annan yrkesmässig persontransport
    * transport av avlidna
    * körkortsutbildning.

Vad räknas som en personbil, lätt lastbil respektive buss?

En personbil är i momssammanhang i första hand en bil som registrerats som personbil i bilregistret. En bil med skåpkarosseri som har en högsta totalvikt på 3 500 kg kan dock vara registrerad som lastbil men ändå räknas som personbil i momssammanhang.

Även bussar och s.k. minibussar med en totalvikt på högst 3 500 kg räknas  som personbilar.

För att en bil ska räknas som lastbil i momssammanhang krävs att

* totalvikten är högre än 3 500 kg (tung lastbil)
    * den har flak (oavsett vikt)
    * den är registrerad som lastbil och har en totalvikt på högst 3 500 kg (lätt lastbil) och ett skåpkarosseri där förarhytten och skåpet är separata karosserienheter. Bilen ska vara körduglig även om skåpet är bortmonterat.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

1 067 Inlägg
4 december 2010
Bjare skrev:
Hool skrev:

Kan lika gärna vara en golv av valfri årsmodell och man får ändå dra av momsen. smile
Själva grejen är att kunna hänvisa sin användning av föremålet, nu i detta fallet bilen.
Alla är inte inom bygg och industri och behöver således inga pickisar osv.
Man kan behöva en valfri bil som transportmedel också. Nej man får gärna påstå, men ha gärna rätt. smile

Ska du ha den som tjänstebil så går det itne dra momsen. Fråga närmsta företagssäljare på närmaste bilhandlaren.

Finns ingen anledning att köpa en bil på föetagt om du är enskild. Du får inte dra av nåt du kan bara göra ett bilavdrag på 18kr/mil eller var det nu vara.

SKa du dra på sånt ska du ha AB ..

8 894 Inlägg
4 december 2010
och för att krångla till det ytterligare så skulle en momssmittad bil vid en leasing medföra 1.5 gånger momsen.

Då moms alltid läggs på leasinghyrorna innebär det att företaget tvingas betala moms två gånger. Eftersom endast halva momsen är avdragsgill på leasinghyrorna blir följden att bilen momsas 1,5 gång istället för 0,5 gång.

Summa summarum en momssmittad bil går INTE att "återta"

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

1 067 Inlägg
4 december 2010
Finns en anledning till varför revisorer med flera har bra betalt big_smile

Sök