3634
Sök

Hur skaffar man sig extra arbete som taxi chafis?

denkz
323 Inlägg
4 december 2010
tkd_rille skrev:
VLN skrev:
Ska man köra svarttaxi och leva farligt kan man lika gärna köra som friåkare ( utan att tillhöra nått bolag). Du bestämmer ju själv taxan så länge du har prisuppgift utanpå och innanpå bilen. Ingen som läser den ändå och du kan blåsa folk hej vilt.

Har själv kört taxi för Taxi Sthlm och har hört historier om friåkare som tagit 3000kr av turister från arlanda till city.

Om man betalar 3 tusen för svarttaxi när de går att fråga andra bilar vad de tar så är man enbart blåst.

Det är inte svarttaxi , det är helt laglig taxi.

1 319 Inlägg
4 december 2010
jimmzzan skrev:
tkd_rille skrev:
VLN skrev:
Ska man köra svarttaxi och leva farligt kan man lika gärna köra som friåkare ( utan att tillhöra nått bolag). Du bestämmer ju själv taxan så länge du har prisuppgift utanpå och innanpå bilen. Ingen som läser den ändå och du kan blåsa folk hej vilt.

Har själv kört taxi för Taxi Sthlm och har hört historier om friåkare som tagit 3000kr av turister från arlanda till city.

Om man betalar 3 tusen för svarttaxi när de går att fråga andra bilar vad de tar så är man enbart blåst.

när du är på semster, är de första du gör att börja ställa frågor "hur mycket kostar denna tjänsten" till allt du ser? när man ser en taxi är det väl självfallet att man misstänker att det är "normalpris" som gäller. sen står det blåsa folk hej vilt. dvs dom gör ju det med flit och har väl då undangömt priset så gott de går tills det är dax och betala.

Svar ja, Palla vara blåögd bara för att du är i ett annat land.

_----------'

12 086 Inlägg
4 december 2010
jimmzzan skrev:
tkd_rille skrev:
VLN skrev:

när du är på semster, är de första du gör att börja ställa frågor "hur mycket kostar denna tjänsten" till allt du ser? när man ser en taxi är det väl självfallet att man misstänker att det är "normalpris" som gäller. sen står det blåsa folk hej vilt. dvs dom gör ju det med flit och har väl då undangömt priset så gott de går tills det är dax och betala.

Skulle jag som turist få betala 3000kr för motsvarande resa i annat land skulle jag sagt fuck you slängt till han några hundringar och gått ur bilen.

Muttley
5 december 2010
jimmzzan skrev:
tkd_rille skrev:
VLN skrev:

Lite rolig är du. Vad är de mellan arlanda sthlm? 4-5 mil?. Om man betalar 3000 för att åka en sleten bil så tror jag att man är rätt så efter. Även om man är iväg på semester. Max 6-700 spänn beroende på tid på dygnet.
smile
Inte ens svarttaxi är så otroligt dumma att försöka lura en vettig person.

1 067 Inlägg
5 december 2010
Mr_M_ skrev:
Svart taxi är väl det bästa betalda?

Tänk bara på att i vissa delar av landet rycker de till körkort för svarttaxikörning..

Svårt att bevisa men när de lyckas så..

86 Inlägg
5 december 2010
såg att någon föredrog färdtjänst och sjukresor. Det kan nog variera beroende på vart man kör. Själv tyckte jag det var ett jävla slit för små summor inkörda pengar. Bytte till en bolag som enbart hade privatkunder vilket resulterade i lugna dagar men ändå samma pengar som tidigare...

En öl.. brukar leda till fler öl.

Muttley
5 december 2010
Banksy skrev:
såg att någon föredrog färdtjänst och sjukresor. Det kan nog variera beroende på vart man kör. Själv tyckte jag det var ett jävla slit för små summor inkörda pengar. Bytte till en bolag som enbart hade privatkunder vilket resulterade i lugna dagar men ändå samma pengar som tidigare...

Om bolaget har stor kundkrets och man är garanterad på att köra in en summa varje dag så man får nått på det så är de klart värt att köra vanlig taxi. Men kör man på provision så är de en riktigt dum risk om man jobbar i en liten stad och kanske bara kör in en tusenlapp på en dag.   
Då är färdtjänsten bättre. Och bästa på de är att man kan få avtal som säger timlön med provision och kör man in över en viss summa så får man högre lön..  Men taxiyrket överlag är rena skitet om man vill bli lite förmögen. Kan ju inte jobba vanliga månader och tro man kan leva gott på det.

Sen är färdtjänst mindre risker än att köra vanliga personer.

1 067 Inlägg
5 december 2010
Brukar ofta var en kombination om jag minns avtalet rätt..

Kör du in mer än basbeloppet är det 35% av inkört..   Är det stendött har man en viss garantilön.

KÖr du ströpass kör man på provis eller timtid har jag för mig..

Muttley
5 december 2010
Hool skrev:
Brukar ofta var en kombination om jag minns avtalet rätt..

Kör du in mer än basbeloppet är det 35% av inkört..   Är det stendött har man en viss garantilön.

KÖr du ströpass kör man på provis eller timtid har jag för mig..

Beror på åkaren. Han bestämmer avtalen. Ofta när man kör vanlig taxi så är de provision. De måste ju vara säkra på att kunna betala ut lön med.

Saabifierad
2 031 Inlägg
5 december 2010
jimmzzan skrev:
tkd_rille skrev:
VLN skrev:

I och med att vi blir blåsta i andra länder på taxi så skulle det vara underligt om inte vi svenskar får blåsa turister wink Efter incidenten med 3000 kronors körning så bestämde Arlanda eller LFV som äger stället att sätta upp en regel som säger att en fribil får max ta 785 kronor till och från Arlanda. Fri prissättning i Sverige? jo så länge du inte lurar turister annars j*klar.
Senast redigerat av Slash (5 december 2010)

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Sök