Volvo s80 är det en bra bil? behöver lite råd av volvo folket =)

klimpan
21 november 2010 · 2 600 Inlägg

hej går i stora tankar att köpa en volvo s80 av dom tidigare modellerna och undra då efter som man har läst mycket om att automatlådorna är kassa men är alla dom kassa eller gäller det bara t6 an eller gäller dom andra som tex 2,4 140hk eller 170hk efter som det är nån av dom motor alternativen jag kollar efter.  sen får ni gärna berätta vad ni tycker om bilen vad den dra i blandad körning gäller då dom små motorena då 140 eller 170 hk. bör man undvika lång milare som har gått över 20 tusen mil? och vad bör man kolla efter mera?

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
Brådhis * Voff voff *
21 november 2010 · 10 279 Inlägg

klimpan skrev:
hej går i stora tankar att köpa en volvo s80 av dom tidigare modellerna och undra då efter som man har läst mycket om att automatlådorna är kassa men är alla dom kassa eller gäller det bara t6 an eller gäller dom andra som tex 2,4 140hk eller 170hk efter som det är nån av dom motor alternativen jag kollar efter.  sen får ni gärna berätta vad ni tycker om bilen vad den dra i blandad körning gäller då dom små motorena då 140 eller 170 hk. bör man undvika lång milare som har gått över 20 tusen mil? och vad bör man kolla efter mera?

T6 och 2.9 årsmodell 99-01 är det som har den sämre lådan!

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (21 november 2010)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
TurbOla Reservdansk
21 november 2010 · 6 271 Inlägg

Om du ska köpa en 2,4 140hk eller 170hk kan du lika gärna köpa en 140hk och sen chippa/programmera om den till 180hk, eftersom det är exakt samma motor som 170hk-varianten, fast med elektroniskt strypt gasspjäll.

Billigare försäkring och billigare bil och den biten. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
klimpan
21 november 2010 · 2 600 Inlägg

TurbOla skrev:
Om du ska köpa en 2,4 140hk eller 170hk kan du lika gärna köpa en 140hk och sen chippa/programmera om den till 180hk, eftersom det är exakt samma motor som 170hk-varianten, fast med elektroniskt strypt gasspjäll.

Billigare försäkring och billigare bil och den biten. tongue

ja så kan man ju med göra smile tack för tipset.

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
klimpan
21 november 2010 · 2 600 Inlägg

ingen som mer som vet nått om s80?

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
steifan DR!FTT3KN!K3R
21 november 2010 · 10 427 Inlägg

Kikar lite i BegKöpGuiden '09 från Vi Bilägare och där skrivs det att spindelleder har
varit ett problem på S80, lika som krängningshämmarstagen.
Men tex spindellederna bör hålla ett tag om de varit bytta en gång i tiden.
Rostskyddet ska vara nära på klockrent.

Nämns också luftmängdsmätare, givare bränslemätare och elfel som drar ur batteriet
som eventuella problem. Och "klassiska" problemet med oljeläckage mellan växellådan
och motorn.

BMW 325i "M-Sport" (2006)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
klimpan
21 november 2010 · 2 600 Inlägg

steifan skrev:
Kikar lite i BegKöpGuiden '09 från Vi Bilägare och där skrivs det att spindelleder har
varit ett problem på S80, lika som krängningshämmarstagen.
Men tex spindellederna bör hålla ett tag om de varit bytta en gång i tiden.
Rostskyddet ska vara nära på klockrent.

Nämns också luftmängdsmätare, givare bränslemätare och elfel som drar ur batteriet
som eventuella problem. Och "klassiska" problemet med oljeläckage mellan växellådan
och motorn.

du hittade lite mera än jag då tongue ok lite sånna fel fanns där med tackar för infon smile

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
TyrolerHatt Skogsmålare
22 november 2010 · 630 Inlägg

Undvik de första årsmodellerna 99-01. Min mor och far köpte sin ny -99/00 den har nu gått 7000mil och haft mycket fel.

några Saker som är bytta och gått sönder.

1. Larmtutan bytt men nu sönder igen
2. 2x Dämpare bak 4000mil klara dom
3. Centrallås som strular
4. Ac:n blåser in snöflingor, fungerar lite som den själv vill

Så det känns som det varit mycket elfel.  Nu är det säkert så att det fått ett "måndags ex" 

Men för övrigt är det underbara bilar att köra/åka.

Swirre66
22 november 2010 · 176 Inlägg

De flesta felen på s80 härstammar ju från syskonet V70 som är nästan samma bil, jag ska själv köpa en som gått 17,000 mil en 01:a , men med 2,4 t motorn på 200Hk, de andra motorena är väldigt slöa i original ..... men går ju optimera om lätt och få ut lite mer effekt

klimpan
22 november 2010 · 2 600 Inlägg

jynsa skrev:
Undvik de första årsmodellerna 99-01. Min mor och far köpte sin ny -99/00 den har nu gått 7000mil och haft mycket fel.

några Saker som är bytta och gått sönder.

1. Larmtutan bytt men nu sönder igen
2. 2x Dämpare bak 4000mil klara dom
3. Centrallås som strular
4. Ac:n blåser in snöflingor, fungerar lite som den själv vill

Så det känns som det varit mycket elfel.  Nu är det säkert så att det fått ett "måndags ex" 

Men för övrigt är det underbara bilar att köra/åka.

ok jag har hört flera som tycker man ska undvika dom första modellerna så får försöka hitta en 02 eller nyare men då blir priset lite fel tongue men bara att leta tills man hittar nått pris värt smile

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
klimpan
22 november 2010 · 2 600 Inlägg

Swirre66 skrev:
De flesta felen på s80 härstammar ju från syskonet V70 som är nästan samma bil, jag ska själv köpa en som gått 17,000 mil en 01:a , men med 2,4 t motorn på 200Hk, de andra motorena är väldigt slöa i original ..... men går ju optimera om lätt och få ut lite mer effekt

körde en 05 a 2,4 140 hk dock manuell låda men den känndes rätt pig ändå men kan ju vara för jag inte har nått direkt krut i min mondeo tongue så man upplever det så. men just 140 eller 170 tycker jag duger för mig smile men som sagt går ju att chipa så man får lite mera effekt:P

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
Brådhis * Voff voff *
22 november 2010 · 10 279 Inlägg

klimpan skrev:

jynsa skrev:
Undvik de första årsmodellerna 99-01. Min mor och far köpte sin ny -99/00 den har nu gått 7000mil och haft mycket fel.

några Saker som är bytta och gått sönder.

1. Larmtutan bytt men nu sönder igen
2. 2x Dämpare bak 4000mil klara dom
3. Centrallås som strular
4. Ac:n blåser in snöflingor, fungerar lite som den själv vill

Så det känns som det varit mycket elfel.  Nu är det säkert så att det fått ett "måndags ex" 

Men för övrigt är det underbara bilar att köra/åka.

ok jag har hört flera som tycker man ska undvika dom första modellerna så får försöka hitta en 02 eller nyare men då blir priset lite fel tongue men bara att leta tills man hittar nått pris värt smile

Det är absolut ingen fara att köpa en 99-01 nu... Dom bilarna är ju 9-11 år nu så dom flesta barnsjukdomsfel lär ju sannolikt vara åtgärdade redan!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
22 november 2010 · 2 307 Inlägg

03-04 säger jag å inte t6 eller 2.9 140 eller 170 spelar ingen större roll det e endast på högre varvtall du märker skillnaden under 3000 rpm går dom vad jag tycker helt likt.

Det e väll inget som e direkt dåligt på dom men dom kostar å hålla igång. Styrleder spindelleder nån stötdämpare å så.

egentligen ingen fara å köpa en långmilare köper du en som gått ca 12.000 mil så har du allt framför dig köper du en som gått ca 18.000 mil så e dom flesta grejjerna bytta så som hjullager kamremm osv.

Lådorna funkar jättebra OM man sköter oljebytena på dom (minst varje 10.000 mil) å motorerna funkar också kalasbra om dom e välservade.

Bilar som e dåligt servade bör du hålla dig långt undan pga koksning i motorn å det blir dyyyrt.

Sen har vi ju dom vanliga roliga bitarna med instrument som dör (4500:- + jobb) å lås som lever sitt egna liv å diverse elfel förmodligen inte mer än någon annan bil men styrenhetr e inte billiga.

Å ja barnsjukdomarna e säkerligen åtgärdade på alla dom tidiga nu MEN elsystemena e inte vidare stabila.

Summa kjöp den mest välvårdade/servade se inte så noga på milen bilarna går lååångt om dom sköts.

Hoppas detta svarade på en del av dina frågor.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
VXC70
22 november 2010 · 210 Inlägg

skulle spindelleder avskrämma från bilköp? och dom är ju så jätte svår att byta inte inte.
Slitagedelar i framvagn får man räkna med. kolla servicehistoriken.

klimpan
22 november 2010 · 2 600 Inlägg

tack för bra info smile  har hittat en 00 för 47 000kr och gått 13 tusen mil dock står det inget om servis historiken men utgår att det är skött är det ett bra pris på en bil som är snart 11 år gammal tongue  kan länka i fall det önskas. tongue  är en nolla när det gäller volvo så ursäkta för dumma frågor tongue

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
tingelholm
7 december 2010 · 39 Inlägg

mitt råd: köp ingen volvo över huvudtaget

Honda crx VT k20 "EE8 Sir SFRO" (1991)
klimpan
7 december 2010 · 2 600 Inlägg

tingelholm skrev:
mitt råd: köp ingen volvo över huvudtaget

hehe jaså säger du det johan tongue just nu lutar det åt en bmw 523 eller 528 men får se.

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
Captainawesome
7 december 2010 · 9 Inlägg

Underbar bil, haft den i 2 år och bara bytt slitdelar! köper man inte saker på biltema så håller nästan allt på den smile som sagt så brukar larmsirenen gå sönder men e billig på skroten och lätt bytad.. kolla min bil om du vill ha lite enkla stylingtips då s80 eftermarknadsdelar är nästan obefintligt!

Volvo amazon "121" (1966)
Volvo S80 "Buffen" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang