S70/29,000 mil. Något att ha?

jimbon
11 december 2010 · 711 Inlägg

BMWgrabben skrev:
Väcker liv i denna tråd..

Funderat på 850/S70 - prisklass runt 30k. Kravet är aut o med lite klös, helst inte under 170hk.

Tips o råd tack smile
Hur ligger de till med soppaförbrukningen?

Har haft 850 turbo&Glt automat. Turbon låg på 1.3l/mil Glt runt 1.1l/mil.
Men då är det mycket 50/70km/h sträckor och stadskörning.
Skulle man ligga normalt efter motorväg så kan man nog ligga runt 0.85-0.90
Men då snackar vi normalt med turbon,för börjar du gasa med den så drar det iväg
kan jag lova smile

Martink666
11 december 2010 · 58 Inlägg

Har en V70 GLT Automat. Den drar cirka 0,8-0,85 per mil om man inte gasar allt för mkt. Kör man lite halvhårt är de iaf 1,2-1,3 liter milen.

//Martin

trippelturbo Trucker
11 december 2010 · 2 710 Inlägg

inga glädjande siffror direkt..

Fart missbrukare
Thullen
11 december 2010 · 1 653 Inlägg

BMWgrabben skrev:
inga glädjande siffror direkt..

det är ju inga miljöbilar heller direkt, dessutom med 10-15 år på nacken...
det är mellanklass sedaner med rätt hyfsad komfort, inte direkt prio med låg soppaförbrukning...

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
LeafBox Lat Perfektionist
11 december 2010 · 6 359 Inlägg

Vad hade du förväntat dej då? Ingen ny miljöbil direkt tongue

Edit: 2(!) Sec för sen! roll

Senast redigerat av LeafBox (11 december 2010)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
trippelturbo Trucker
11 december 2010 · 2 710 Inlägg

Saaben jag hade kunde ja få ner till 0.7 vid lugn stadskörning. df tycker jag de e konstigt att en "likadan" volvo inte ger mer ifrån sig.. men volvo har ju, under sina år, ej gått ihop med förbrukning

Fart missbrukare
Thullen
11 december 2010 · 1 653 Inlägg

BMWgrabben skrev:
Saaben jag hade kunde ja få ner till 0.7 vid lugn stadskörning. df tycker jag de e konstigt att en "likadan" volvo inte ger mer ifrån sig.. men volvo har ju, under sina år, ej gått ihop med förbrukning

0,7 vid stadskörning?
jo tjena...

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
Rquired Allmänt envis
11 december 2010 · 12 512 Inlägg

BMWgrabben skrev:
Saaben jag hade kunde ja få ner till 0.7 vid lugn stadskörning. df tycker jag de e konstigt att en "likadan" volvo inte ger mer ifrån sig.. men volvo har ju, under sina år, ej gått ihop med förbrukning

En sådan Saab du hade går inte snålare än Volvon om du gasar, kärring-kör du drar den nog lite mindre på grund av den mindre motorn men skall du inte använda effekten kan du lika gärna släppa kravet på minst 170hp? Fördelen du får i Volvo är 5cyl, med allt det innebär i form av kraftigare motor och motorljud jämfört med en fyra.

Dessutom uppför sig 850 hyggligt längs vägen jämfört med yviga 900/9-3, så även om Volvo vore törstigare vore den det bästa valet i mina ögon.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
trippelturbo Trucker
11 december 2010 · 2 710 Inlägg

Thullen skrev:

BMWgrabben skrev:
Saaben jag hade kunde ja få ner till 0.7 vid lugn stadskörning. df tycker jag de e konstigt att en "likadan" volvo inte ger mer ifrån sig.. men volvo har ju, under sina år, ej gått ihop med förbrukning

0,7 vid stadskörning?
jo tjena...

Dela 16 på 23 så får du mer exakt svar wink

16liter, 23mil smile

Fart missbrukare
Thullen
11 december 2010 · 1 653 Inlägg

BMWgrabben skrev:

Thullen skrev:

BMWgrabben skrev:
Saaben jag hade kunde ja få ner till 0.7 vid lugn stadskörning. df tycker jag de e konstigt att en "likadan" volvo inte ger mer ifrån sig.. men volvo har ju, under sina år, ej gått ihop med förbrukning

0,7 vid stadskörning?
jo tjena...

Dela 16 på 23 så får du mer exakt svar wink

16liter, 23mil smile

vänd på siffrorna så tror jag mer på det...

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
LimpanS
11 december 2010 · 351 Inlägg

När ni ändå väckte liv i tråden kan jag också gå lite OT.. wink

Blev en V40 2.0T för mig istället för en S70 (anledningen till tråden). Sugen på något annat nu dock.. Finns dock väldigt lite bilar på blocket om jag inte misstar mig? Är det vinterns fel eller finns det ont om begagnade bilar nu bara?

Lexus IS250 "Executive" (2006)
trippelturbo Trucker
11 december 2010 · 2 710 Inlägg

Rquired skrev:

BMWgrabben skrev:
Saaben jag hade kunde ja få ner till 0.7 vid lugn stadskörning. df tycker jag de e konstigt att en "likadan" volvo inte ger mer ifrån sig.. men volvo har ju, under sina år, ej gått ihop med förbrukning

En sådan Saab du hade går inte snålare än Volvon om du gasar, kärring-kör du drar den nog lite mindre på grund av den mindre motorn men skall du inte använda effekten kan du lika gärna släppa kravet på minst 170hp? Fördelen du får i Volvo är 5cyl, med allt det innebär i form av kraftigare motor och motorljud jämfört med en fyra.

Dessutom uppför sig 850 hyggligt längs vägen jämfört med yviga 900/9-3, så även om Volvo vore törstigare vore den det bästa valet i mina ögon.

Kärringkör inte, men man ligger ju inte på gasen jämt o ständig. är lite mer av gasa-typen egentligen men ibland vill man ju snåla lite (jag iaf..)

Saaben gick fan som ett spjut på vägen, farthållare i 120, kändes som en s-klass!

Fart missbrukare
Rquired Allmänt envis
11 december 2010 · 12 512 Inlägg

BMWgrabben skrev:

Rquired skrev:

BMWgrabben skrev:
Saaben jag hade kunde ja få ner till 0.7 vid lugn stadskörning. df tycker jag de e konstigt att en "likadan" volvo inte ger mer ifrån sig.. men volvo har ju, under sina år, ej gått ihop med förbrukning

En sådan Saab du hade går inte snålare än Volvon om du gasar, kärring-kör du drar den nog lite mindre på grund av den mindre motorn men skall du inte använda effekten kan du lika gärna släppa kravet på minst 170hp? Fördelen du får i Volvo är 5cyl, med allt det innebär i form av kraftigare motor och motorljud jämfört med en fyra.

Dessutom uppför sig 850 hyggligt längs vägen jämfört med yviga 900/9-3, så även om Volvo vore törstigare vore den det bästa valet i mina ögon.

Kärringkör inte, men man ligger ju inte på gasen jämt o ständig. är lite mer av gasa-typen egentligen men ibland vill man ju snåla lite (jag iaf..)

Saaben gick fan som ett spjut på vägen, farthållare i 120, kändes som en s-klass!

Du har uppenbarligen aldrig kört en S-klass, förmodligen inte ens en E eller C-klass med tanke på din jämförelse.

Men jag tänkte inte på motorväg, det räcker med att accelerera eller svänga med den modellen för att förstå vad jag menar. Tycker fortfarande liknelsen med "det spelet där man balanserar en kula och skall undvika att den trillar ner i hålen" är klockren mot den modellen, lite så känns det att trycka på med en sådan Saab på kurvig väg. 850 är inte direkt dedikerad för den uppgiften, men uppträder mycket bättre än Saaben. 

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
trippelturbo Trucker
11 december 2010 · 2 710 Inlägg

Kanske överdrivet av mig, men jag älskade verkligen den bilen, saaben. Har faktiskt kört E280 -08 wink , går ej o jämföra!!

Fart missbrukare
Rquired Allmänt envis
11 december 2010 · 12 512 Inlägg

BMWgrabben skrev:
Kanske överdrivet av mig, men jag älskade verkligen den bilen, saaben. Har faktiskt kört E280 -08 wink , går ej o jämföra!!

Jo charm har Saab mycket av men jag tror nog du lät kärleken till bilen grumla till minnet lite wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
trippelturbo Trucker
11 december 2010 · 2 710 Inlägg

Rquired skrev:

BMWgrabben skrev:
Kanske överdrivet av mig, men jag älskade verkligen den bilen, saaben. Har faktiskt kört E280 -08 wink , går ej o jämföra!!

Jo charm har Saab mycket av men jag tror nog du lät kärleken till bilen grumla till minnet lite wink

Sant sant.. tongue

Drar automaten mkt jämfört med manuell hos en 850 då?
Ngt jag borde tänka på extra?
Lätta o sälja vidare..?

Fart missbrukare
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang