Inget illa menat, men återigen känns det som en person som inte riktigt kan högtalare "på riktigt". Vill du ha tryck så kan du gå och köpa dig ett par billiga Proson-burkar för 3.000 kr (mina första riktiga var ett par sådana, och jävlar vad högt dom kunde spela). När du kommer upp i priser så handlar det oftast inte om att "trycket ska kunna kännas i bröstet". Själv köpte jag ett par nya golvhögtalare (Monitor Audio) för ca 15.000 kr - Där har vi ett par högtalare som ligger på 80W; Visst spelar dom högt, och framfört allt låter dom bra. Men baserat på vad du skriver, så låter det mest som att du är ute efter "vrål" mer än kvalitet.
Självklart kommer en baslåda att tillföra en del tryck, men generellt så innebär ett par dyrare golvhögtalare (exkl. baslåda då) "mindre tryck" (om man nu tänker på det där med bas). Billigare högtalare har ett mer färgat ljud och återger därför bas på ett annat sätt. Ofta är det dessutom vanligt att det finns mycket diskant men att mellanregistret är totalt värdelöst. Men på dyrare brukar det oftare vara mer jämnt, vilket innebär att basen inte är särskilt kraftfull från grunden - då ljudet är mer "äkta".
Sedan handlar ju allt dessutom hur du placerar dina högtalare hemma, om du har absorbenter, hur det är möblerat o.s.v. För att kunna ge en rättvis bedömning kring om dessa Cerwin Vega kommer att fungera, så skulle man väl snarare se hur rummet ser ut, vart det finns möbler, vart högtalarna ska stå, öppningar till rummet o.s.v, o.s.v. Det är lite rocket science.
Återigen så förstår jag inte tänket att man "vill kunna känna trycket" för en budget av 20.000 kr. För de pengarna skulle jag ha lite andra (och framförallt STÖRRE) förhoppningar...
Senast redigerat av Hexenhammer (20 december 2010)