Kan handbroms fungera som diff vid enhjulsdrift?

Chucknorris
22 december 2010 · 14 Inlägg

Hallå, undrar som topic säger att om man sitter fast och ena hjulet snurrar kan dra mixtra lite med handbromsen för att bromsa det spinnande hjulet och få fart på det andra? Har hört detta men har inte haft tillfälle att pröva.

Givetvis måste man ha handbromsen kopplade till drivhjulen det förstår jag wink

Super40
22 december 2010 · 415 Inlägg

Det finns redan på traktorer så det funkar. Man bör ha så man kan bromsa varje hjul på drivaxeln individuellt så att man bromsar bara det hjul som spinner.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)
joQue Game On!
22 december 2010 · 244 Inlägg

funkar kanon, brukar göra så med 940in när man inte kommer iväg smile

Volvo V60 D5 AWD "R-Design" (2012)
zovix Maskinbefäl
22 december 2010 · 1 038 Inlägg

Självklart fungerar det! Det är precis så många antispinnsystem jobbar fast de aktiverar bromsoket via absen istället. Helt klart ett hett vintertips som börjar glömmas bort.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
joQue Game On!
22 december 2010 · 244 Inlägg

Dock krävs det att man har en ganska bra handbroms vilket är ganska sällsynt på gamla Volvos big_smile

Volvo V60 D5 AWD "R-Design" (2012)
Rquired Allmänt envis
22 december 2010 · 12 512 Inlägg

Visst fungerar det! Likadant på vissa fyrhjulsdrivna bilar, tex Audi quattro. För att ta ett exempel: I vissa situationer med is under det ena hjulparet kan quattro-konstruktionen bli stående och enbart skicka kraften enklaste vägen. Det vill säga till hjulparet på is.

Lägger man foten lätt på bromsen skjuter den över kraften och kan då komma iväg!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 december 2010 · 13 804 Inlägg

standard trick när man kör fast
har hänt att man gjort så med bussen
ihop med en hård kopplingsdumpning så brukar det rulla iväg

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Chucknorris
22 december 2010 · 14 Inlägg

Tack för hjälpen alla som svarat ska prövas om jag någon gång kör fast igen smile Gjorde nämligen det och kom nästan inte loss, upptäckte dock att om jag tryckte ner kopplingen och sen snabbt släppte upp den så fick jag driv på båda hjulen ett tag så höll på så en minut eller två och då kom jag till slut loss från isfläcken tongue

mattestig volvo tic frälst
23 december 2010 · 357 Inlägg

jepp de funkar finfint och med framhjulsdrivet så duttar man lite lätt på bromspedal istället wink

Volvo 760 tic "ADON Mega60in" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang