Highrize skrev:
okej , tack så mycket !, men jag undrar när har en sån bil gått förlänge , går det bra att köpa en som har gått över 20 000 mil och isåfall hur mycket ska man pröjsa för den , d.v.s vid vilket pris är det värt att köpa en sådan bil

Beror på hur bilen varit skött, de flesta moderna bilar klarar 20.000mil med normalt underhåll. En E46 är kapabel för åtminstone 40.000mil med normal skötsel, det vet jag i och med att min far hade en sådan som rullade den sträckan och var mycket fräsch. Dock en 325i med rak sexa, men även den 4cyl. M43 i 318i är en beprövad och hållbar motor.
Men med fel underhåll kan 20.000mil köra slut på även en bil byggd för att hålla, så det är upp till köparen att bedöma skicket. Vågar du inte det finns det hjälp att få, åker du och gör ett M-test eller motsvarande går de igenom bilen åt dig och ger dig en bedömning av bilens skick. Har du inte Motormännen i närheten av dig gör Svensk Bilprovning samma sak men då heter det Bildiagnos istället.
Kostar 1500:- och ger dig ett protokoll med en bedömning av bilens allmän skick och noteringar med saker utöver det normala. På en begagnad bil får man räkna med anmärkningar då de är mycket noggranna, ofta får man anmärkningar som "Stenskott-motorhuv", "Skrapmärken, fälgar", "Omlackering-VF skärm" eller tom "Oljeläckage motor".
Ofta får man själv en bra känsla av vad det innebär, annars hjälper de dig!
Priset är svårt att uppskatta, du har sidor som
www.teknikensvarld.se/bilpriser till hjälp, där du slår in bilens reg.nr och får dess uppgifter automatiskt eller skriver in uppgifterna manuellt. Annars är det bästa att jämföra priser på sidor som
www.blocket.se. Glöm inte att det ofta är lite prutmån på annonspriset!
Lycka till!