Hjälp med systemkamera köp

mats757
14 januari 2010 · 915 Inlägg

Grodan74 skrev:
Väldigt vad rädda folk var för instegskameror? tongue

Om du verkligen har intresse för kameran så tycker jag inte du ska tänka så mycket på hjälpfunktioner osv som verkar komma mer och mer på nyare billigare modeller. Om du tycker det är roligt så kommer du såsmåningom förstå alla funktioner. Om inte så har ju de flesta ett full-auto-läge.

Som expect1991 säger, våga köpa något annat än nikon eller canon! Det är väldigt trångsynt av människor att säga att de är de enda märkena som gäller. Själv har jag en sony a300 som jag är sjukt nöjd med, inbyggd stabilisering, minolta-objektiv från 1985- passar, men allra främst det suveräna greppet! Passar mina medelstora händer mycket bättre än ex 1000d/450d/d60/d3000. Prova att hålla i kameran noga innan köp också



mats757 skrev:
D3000 kit Ny med garanti skulle jag rekomendera. Nikon eller Canon spelar ingen roll. Men dom märkena är lättast att sälja beg.
När du har vuxit ur den så är den lätt att sälja. Så köper du det du vill ha nästa gång istället. Det är väl inte direkt en kamera som man uppgraderar. Men väldigt prisvärd och har allt för att lära sig om fotografering.
95% av alla problem är brist på ljus. Antingen ska man ha ljusstarka objektiv. Eller en kamera som hanterar höga ISO tal. Båda delarna kostar Flis. Men en kamera med högt ISO tal är någon billigare att köpa än att köpa bra objektiv. Ett ljusstarkt objektiv kostar från 20'000 och uppåt. Medans en kamera som tar ISO 3200 kostar "Bara" 8-9000kr. Då fungerar det med alla objektiv.
Händer massor på kamerabranchen. Värre än med datorer för 10 år sedan. Att köpa nu för att använda om 2 år är bortkastade pengar.
Ska du ha ett kit som verkligen blir betydligt bättre än en D3000 måste man upp på ca 15000kr
Typ D90 med Nikkor 18-200

I sommar ljus tar i princip alla kameror bra bilder. Från 1300kr och uppåt.

Mats

ISO 3200 får man väl ändå ge galet mycket mer pengar för att det ska se bra ut? Många kameror "klarar" ju att ta iso3200 men det ser ofta inget vidare ut. Hellre satsa på ljusstarka objektiv än en kamera med så avancerad brusreducering.

Och ljusstarka objektiv behöver ju Inte kosta 20,000?!?? Det är som att säga att en bil kostar 200.000 och uppåt. Robban08 hade ett bra exempel, sen finns det fast optik som är väldigt ljusstark och väldigt billig, ex minolta 50/f1.7 (passar sony) eller Canon EF 50mm f/1,8, båda kan man hitta för en dryg tusenlapp. Motsvarande nikon/olympys/pentax/panasonic finns troligen

Sen för att undvika långa slutartider i dåligt ljus så rekommenderar jag en extern blixt! Det är ett sånt sjukt bra hjälpmedel att jag nästan känner att jag borde ha köpt den innan kameran! yikes

OK... allting är relativt.
En oerhört populär kamera i dag är Nikon D90, som även kan filma. Den kan köra upp på ISO6400.
Seriösa kameror brukar ange i ISO så länge det är i acceptabel nivå. Däröver kallar dom ännu högre lägen för exvis: superläge 1 superläge 2 osv... Men då blir det gryningt. Men så länge det är angett i ISO ska det vara bra och användbart.
En D90 kostar under 9000kr.
Har själv en D80, Tar med hög kvalitet upp till ISO800 Acceptabelt upp till ISO1600.  SÅ har jag ett Nikon AF-S DX 18-200/3,5-5,6G Objektiv på det.
Det är hopplöst att ta kort på hockey till exempel. Ljuset räcker inte på långa vägar till. Trots ett hyfsat ljusstarkt objektiv. Men så fort man går ut och tar på lite långsammare motiv, så är det verkligen en superkombination.

Ska jag ha ett värre objektiv så blir det en Nikon 70-200/2,8. Men det kostar ca 23000. Då är det faktiskt ett billigare allternativ att köpa ett bättre kamerahus som klarar upp till ISO6400 istället.......

Men... mycket vill ha mer och helvetet blir aldrig fullt.

Men om man ska landa på jorden igen så tror jag att D3000 eller D5000 är bland det mest prisvärda att köpa.

Mats

Robban08
14 januari 2010 · 147 Inlägg

mats757 skrev:
OK... allting är relativt.
En oerhört populär kamera i dag är Nikon D90, som även kan filma. Den kan köra upp på ISO6400.
Seriösa kameror brukar ange i ISO så länge det är i acceptabel nivå. Däröver kallar dom ännu högre lägen för exvis: superläge 1 superläge 2 osv... Men då blir det gryningt. Men så länge det är angett i ISO ska det vara bra och användbart.
En D90 kostar under 9000kr.
Har själv en D80, Tar med hög kvalitet upp till ISO800 Acceptabelt upp till ISO1600.  SÅ har jag ett Nikon AF-S DX 18-200/3,5-5,6G Objektiv på det.
Det är hopplöst att ta kort på hockey till exempel. Ljuset räcker inte på långa vägar till. Trots ett hyfsat ljusstarkt objektiv. Men så fort man går ut och tar på lite långsammare motiv, så är det verkligen en superkombination.

Ska jag ha ett värre objektiv så blir det en Nikon 70-200/2,8. Men det kostar ca 23000. Då är det faktiskt ett billigare allternativ att köpa ett bättre kamerahus som klarar upp till ISO6400 istället.......

Men... mycket vill ha mer och helvetet blir aldrig fullt.

Men om man ska landa på jorden igen så tror jag att D3000 eller D5000 är bland det mest prisvärda att köpa.

Mats

Man lär sig något nytt varje dag.. Det där visste jag faktiskt inte men stämmer nog bra. På 40D anges 3200 som "H" (high).
Ett Nikon (eller canon i mitt fall) 70-200/2,8 skulle ju inte vara fel men tyvärr är de alldeles för dyra tongue Och ska man fota hockey kan man ju lika gärna köpa ett objektiv utan IS/VR och spara in massa tusenlappar på det. Självklart vill man ha USM (AF-S på Nikon?) då men det finns ju på sigmas objektiv (HSM) och det borde man kunna hitta ett hyffsat billigt f2,8-tele med HSM smile Man får prioritera helt enkelt big_smile Men man kan ju fota hockey utan det också..
Så när man ska köpa objektiv bör man ställa sig frågan vad man ska ha det till. Och därefter bestämma vad som är bäst att köpa. Det är inte lätt att ge folk tips på objektiv bara sådär, vilket tråden visserligen inte handlade om xD

Senast redigerat av Robban08 (14 januari 2010)

pikatju
22 januari 2010 · 23 Inlägg

Jag har Sony Fullframe och trivs jättebra med en stor kamera.

Köpte en beg. (med lite repor på greppet) Canon 400D och ett Sigma 17-70mm 2.8-4 till min dotter. Tyvärr tyckte hon att det var alldeles för stort. Du är kanske intresserad? Objektivet är ju känd för att vara mycket bra/prisvärd. Isf. kan du skicka en PM.

Ursäkta min stavning, men jag är dansk.
Turbomotor volvolover
23 december 2010 · 667 Inlägg

jag är på jakt efter en systemkamera och har läst lite i tråden men orkade inte läsa allt, men för ett pris runt 4000 och ja är inte så mkt ute efter en riktig proffskamera, men liknande nikon d40 då ja tyckte det var lagom för mig, vet inte så mkt om alla inställningar och slutartider på dom.
har även siktat in mig lite på en canon eos 1000d, kan det vara något?
är väl i princip nybörjare, men ja har tagit mkt bilder med en vanlig kamera i mina dagar och testat mkt olika vinklar.
men vad rekomenderar ni att köpa för ngn? vet inte om det är värt att köpa en begegnad då de är skit surt om den går sönder av ngn anledning och garantin är slut..

Priset är runt 4000 + , -

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang