Hjälp med systemkamera köp

Leuffve Kromallergiker
12 januari 2010 · 111 Inlägg

Hej på er!
Jag har länge varit intresserad av foto och att fota men är inte precis ett proffs.
Och nu är det dags för mig att köpa mig en ordentlig kamera!


Skulle vara tacksam om någon kunde ge mig lite tips på en bra systemkamera (självklart digtal)
Satsar hellre på en begangnad eftersom dem ligger i hyfsade pris och i priset kanske det ingår en annan blixt eller objektiv  big_smile


Prisklass: Max 4000



MVH /H

Senast redigerat av Leuffve (12 januari 2010)

matteeee Ingen himmel är så blå som min
12 januari 2010 · 2 972 Inlägg

Budget? 5000 eller 250 000?

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Leuffve Kromallergiker
12 januari 2010 · 111 Inlägg

smart av mig att glömma att skriva det tongue

Jag har tänkt mig att köpa en för max 4000kr. Satsat hellre på en begangnad då det kankse ingår någon blixt eller ett annat objektiv.

Karlss0n Lageransvarig/Montör
12 januari 2010 · 378 Inlägg

Det där med att välja kamera är verkligen inte lätt. Oftast brukar det vara högst personligt. Själv fotar jag just nu med en Canon 1000d . Känner väl att man växer ifrån den ganska fort. Men i övrigt en helt ok kamera. Lättast brukar vara att klämma och känna lite på kamerorna för att hitta sin favorit. Annars kan jag rekommendera  http://www.fotosidan.se/reviews/listcat.htm?ID=76 . Här kan du läsa om iprincip allt som finns. Se bilder tagna med varje kamera modell m.m. mycket bra sida .

Lycka till .

___
\__
___o__|
Leuffve Kromallergiker
12 januari 2010 · 111 Inlägg

Karlss0n skrev:
Det där med att välja kamera är verkligen inte lätt. Oftast brukar det vara högst personligt. Själv fotar jag just nu med en Canon 1000d . Känner väl att man växer ifrån den ganska fort. Men i övrigt en helt ok kamera. Lättast brukar vara att klämma och känna lite på kamerorna för att hitta sin favorit. Annars kan jag rekommendera  http://www.fotosidan.se/reviews/listcat.htm?ID=76 . Här kan du läsa om iprincip allt som finns. Se bilder tagna med varje kamera modell m.m. mycket bra sida .

Lycka till .

hehe ja inte är det lätt iaf. jag har klämt och kännt på lite allt möjligt. jag gillar canon eos och nikon modellerna mest utav dem jag testat.

Grymt tack så mycket för länk, ska in och "plugga" där!!

mvh

Jerk-R
12 januari 2010 · 593 Inlägg

Det här med canon elelr nikon är ju samma sak fråga om man ska köpa en volvo eller saab... Mig spelar det inte så stor roll vad det står på kameran utan jag tog 2st i samma prisklass och klämde på dom för att sedan fastna mera för den ena än den andra.

Jag rekomenderar att du studerar kamerorna mer och tar fram ett par olika modeller som du kan vara intresserad av. Här finns inget rätt eller fel utan det handlar helt om vad du tycker om.

http://dpreview.com/ är en bra sida med mycket recensioner som kanske kan hjälpa dig skapa en egen uppfattning.

//Jerker

Leuffve Kromallergiker
12 januari 2010 · 111 Inlägg

Jerk-R skrev:
Det här med canon elelr nikon är ju samma sak fråga om man ska köpa en volvo eller saab... Mig spelar det inte så stor roll vad det står på kameran utan jag tog 2st i samma prisklass och klämde på dom för att sedan fastna mera för den ena än den andra.

Jag rekomenderar att du studerar kamerorna mer och tar fram ett par olika modeller som du kan vara intresserad av. Här finns inget rätt eller fel utan det handlar helt om vad du tycker om.

http://dpreview.com/ är en bra sida med mycket recensioner som kanske kan hjälpa dig skapa en egen uppfattning.

//Jerker

Tack för svar
Jag tycker att dem ligger fint i handen och i ett bra pris, finns mycket och dvs lättköpta tillbehör att köpa.

ytterligare en bra hemsida, tack!
mvh

Fredrik_Rangert Egenföretagare
12 januari 2010 · 999 Inlägg

Jag köpte en begagnad Canon 20D och ett standard kit-objektiv, totalt 2500.
Väldigt prisvärt!

eMmet
12 januari 2010 · 378 Inlägg

Canon 40D eller Nikon D70S kanske kan vara något? Dom växer du garanterat inte ur på första året iaf.
Instegsmodeller som canon 1000D och nikon D40 är bortkastade pengar om du sen får för dig att uppgradera.
Samtidigt så är 4000 kr inte så överdrivet mycket om det sen skulle visa sig att du inte kommer använda kameran så mycket.

Leuffve Kromallergiker
12 januari 2010 · 111 Inlägg

weeeman skrev:
Jag köpte en begagnad Canon 20D och ett standard kit-objektiv, totalt 2500.
Väldigt prisvärt!

tack för svar, ska ta en titt på den smile

Leuffve Kromallergiker
12 januari 2010 · 111 Inlägg

eMmet skrev:
Canon 40D eller Nikon D70S kanske kan vara något? Dom växer du garanterat inte ur på första året iaf.
Instegsmodeller som canon 1000D och nikon D40 är bortkastade pengar om du sen får för dig att uppgradera.
Samtidigt så är 4000 kr inte så överdrivet mycket om det sen skulle visa sig att du inte kommer använda kameran så mycket.

Jag har faktiskt kollat på dem båda (Canon 40D eller Nikon D70S)

Tack för tipsen!
så jag som "nybörjare" ska hoppa över alla sorters instegsmodeller förstår jag dig rätt då eller menar du bara dem två du nämde?
jag tycker nikon d40 är schysst, som sagt jag är inte så jätte kunnig, den kankse är som du säger bortkastade pengar

Mvh hampus

Senast redigerat av Leuffve (12 januari 2010)

850heden
12 januari 2010 · 557 Inlägg

Jag kör på Nikon D3000 med 18-105 objektiv och den funkar skitbra som "nybörjar" kamera. Jag har aldirg tidigare använt en systemkamera men denna är lätt att lära sig.
Rekomenderas.

Leuffve Kromallergiker
12 januari 2010 · 111 Inlägg

850heden skrev:
Jag kör på Nikon D3000 med 18-105 objektiv och den funkar skitbra som "nybörjar" kamera. Jag har aldirg tidigare använt en systemkamera men denna är lätt att lära sig.
Rekomenderas.

tack för rekomendationen, ska undersökas smile

JBPictures
12 januari 2010 · 930 Inlägg

säger bara en sak så är det inte lätt att få tag i en beggad kamera med några speciella tillbehör som blixt som du nämnde för under 4000 om det inte är en t.ex d40 eller liknande, kanske en nikon d200? visst den kanske tar ett tag att lära sig som nybörjare då den kanske är ganska svår till en början men när du läst om lite inställningar och hur allt funkar så lovar jag att du kmr vara nöjd, dock ligger dom på 5000! men är du ute  efter att ha en massa tillbehör och liknande till din kamera du köper så borde du köpa nikon eller canon!

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643
Leuffve Kromallergiker
12 januari 2010 · 111 Inlägg

Jimpstyle skrev:
säger bara en sak så är det inte lätt att få tag i en beggad kamera med några speciella tillbehör som blixt som du nämnde för under 4000 om det inte är en t.ex d40 eller liknande, kanske en nikon d200? visst den kanske tar ett tag att lära sig som nybörjare då den kanske är ganska svår till en början men när du läst om lite inställningar och hur allt funkar så lovar jag att du kmr vara nöjd, dock ligger dom på 5000! men är du ute  efter att ha en massa tillbehör och liknande till din kamera du köper så borde du köpa nikon eller canon!

jag menade inte att båda skulle ingå utan något utav dem tex orginal objektiv + ett annat
eller orginal objektiv + blixt
söker tips och rekommendationer så allt godtas big_smile

Robban08
12 januari 2010 · 147 Inlägg

Jag köpte mig en Canon 40D som första systemkamera. Så länge du är intresserad av att lära dig alla funktioner och lära dig använda kameran till fullo så ser jag ingen anledning att inte köpa en Canon 40D. Men om din budget ligger på max 4000kr så skulle jag nog satsa på någon kamera med ett kitobjektiv i den prisklassen.
Canon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 bör du kunna hitta för ca 4-5k. Då kan du ju iallafall börja fota. Sen kan du alltid bygga på när du vill ha bättre optik till exempel.

Kan tillägga att jag själv tänkte.. Jag lägger en 5-6 tusen på en kamera.. Men sen vill man ha bättre optik, extern blixt osv osv.. och pengarna rinner iväg.. wink

Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
12 januari 2010 · 2 258 Inlägg

Lite tankar kring att skaffa systemkamera finns samlat här:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=40611

Har du någon kompis som fotograferar kanske du ska överväga att välja samma system för att kunna låna grejor av varandra också.

Mvh / Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
j0cke90 fotograf
12 januari 2010 · 119 Inlägg

när det gäller kameror är det bäst att köpa en bättre direkt som man kan växa in i och även ha kvar när man blivit duktigare, istället för att köpa en och sen behöva byta den månaden efter.
men kolla på nikon d60, d40x, eller d3000, är rätt inkörd på nikon så har lite svårt att rekommendera canon hehe även om de kanske har mer prisvärda kameror i den klassen, har dock ingen stenkoll på deras utbud.
men tycker absolut nikon d3000+ 18-55 för runt 4500:- ny verkar mkt prisvärd.
sen beror det mkt på vad du vill ha den till och vilka "mål" du har.
tänk på om du köper begagnat att kolla hur många exponeringar den gått de brukar oftast tala om hur pass "sliten" den är.

eMmet
12 januari 2010 · 378 Inlägg

Leuffve skrev:
Jag har faktiskt kollat på dem båda (Canon 40D eller Nikon D70S)

Tack för tipsen!
så jag som "nybörjare" ska hoppa över alla sorters instegsmodeller förstår jag dig rätt då eller menar du bara dem två du nämde?
jag tycker nikon d40 är schysst, som sagt jag är inte så jätte kunnig, den kankse är som du säger bortkastade pengar

Mvh hampus

Ja, du sparar pengarna som förstaägarna på dom kamerorna förlorat och får en mer användarvänlig kamera än instegsmodellerna om du bara lär dig hantera den. Det är ingen jättestor skillnad på canons kameror meny/inställningsmässigt mellan dom olika klasserna, men det är skillnad på hur praktiskt effektiva kamerorna är att jobba med.

Jag har själv uppgraderat efterhand hela tiden och det har ju definitivt kostat mig mycket mer än om jag hade köpt den utrustning jag har idag med en gång. Men samtidigt har jag anpassat utrustningen efterhand utifrån vad plånboken och min förmåga tillåtit. Nu finns det ju fler bra kameror beggade än för några år sen, då är det bara dumt att lägga mer pengar på en nyare instegskamera.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
12 januari 2010 · 2 972 Inlägg

Jag tycker inte riktigt det är bortkastat med instegsmodellerna. Ofta får man en bra mycket nyare (eller tom helt ny) instegsmodell för samma pengar som "ett steg vassare" som är några år gammal. Oftast är det samma sensor i de äldre vassare kamerorna och de nyare instegsmodellerna - eller ibland tom nyare i de nyare "sämre" husen.
Det som saknas i instegshusen är dedikerade knappar till vissa funktioner, så har man bråttom att ta en bild är det knivigare med enklare hus. Sen är det lite pryttlar som vädertätning, fler fokuspunkter och snabbare seriebildtagning och liknande som brukar skilja. Det är inget man har jätte-nytta av första åren.
Jag rekommenderar nog snarare att köpa ett enklare hus för mindre pengar, men så nytt som möjligt (bättre brus-reducering) och sen satsa mer pengar på optik. Där är gigantisk skillnad om man lägger ner lite kosing.

Men jag är ju själv "amatör-fotograf" och ser det väl ur den synvinkeln mer. Samtidigt har jag själv uppgraderat mig från D40x till D90 och jag kan inte påstå att jag tar bättre bilder nu.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang