Är det någon som skött ett "bås" på en mässa?

Kenny-83 Företagare & YouTuber
1 december 2010 · 1 940 Inlägg

Sitter och funderar på att börja synas på diverse olika mässor men mina produkter, just nu finns vi endast på internet. Problemet är att jag kört totalt fast och vet inte hur jag ska gå vidare på ett smart sätt.

Detta fattar jag.
Man hyr en plats i en hall som är "min".
Här får man bygga typ som man vill.

Det jag inte förstår eller vet hur man ska göra är
Hanteringen av kontanter och kvitton för att sedan kunna bokföra allt korrekt. Eftersom det är många små saker som är billiga är det förhoppningsvis rätt bra försäljning så det blir många små summor.
Kassaapparat, vart hittar jag en sådan, vad kostar det?
Kortbetalning, är det värt allt tjorv runt om det? Måste man ha internet anslutning för en sådan sak? Hur löser man det eller finns det ALLTID på plats som ström?

Det jag är rädd för är att komma på platsen och det börjar jävlas och det går åt fanders och allt blir förjävels sad

Finns säkert många fler frågor som jag inte kommer på nu, skulle behöva prata med någon som gjort allt detta tidigare och kan dela med sig av sina erfarenheter/misstag.

Om du som kan detta vill hjälpa mig med några frågor får du gärna lägga till mig på msn eller icq.
MSN: junior_kl[at]home.se
ICQ: 24562436

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Kenny-83 Företagare & YouTuber
7 december 2010 · 1 940 Inlägg

Söker fortfarande någon som kan detta.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Machin Fartmissbrukare
8 december 2010 · 1 302 Inlägg

Har aldrig haft ett eget "bås" men har jobbat på en del mässor, så kan försöka svara på dina funderingar.

hanteringen av pengar : är olika hur alla gör, men för d mesta så är d kontanter som gäller ( lättare att svarta då, vilket är väldigt vanligt att man gör på mässor) plus att en kortmaskin är både dyr och inte alltid dom funkar ( då d krävs telefonlinje lr internet)

kassapparater: bör finnas i någon bra kontorvarubutik , dock är dom nya svindyra och dom måste man ha enligt den nya kassalagen ( är nästan ingen som har det på mässor)
ska dock in med ett litet ps här, som jag har fattat det ( från andra utställar) så innefattar inte mässor i den nya lagen, detta är dock  ingenting jag vet till 100% men bör vara enkelt att kolla upp.

sen att d kommer att jävlas förstå gången är nog snarare en regel än ett undantag , men d e bara ta d me ett leende och lära sig för varje misstag man gör.

hoppas detta varit till någon liten hjälp iaf...

peace out!

// Machin

(använder varken MSN lr ICQ )

"I de blindas rike , är den enögde Kung"
Kenny-83 Företagare & YouTuber
11 december 2010 · 1 940 Inlägg

Bra tips, uppskattas mycket. Allt ni säger och tipsar om är väldigt uppskattat.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
KHRacing
11 december 2010 ·

Jag vet att det är väldigt strikta regler på Elmia iaf ang hur & vad man överhuvudtaget för göra i sin egen monter.
bla. höjden, spotlights, , de brukar ibland kräva in skisser på hur man har tänkt sig. sedan är nån form av täckelse på golvet bland ett krav med.

lycka till.

_Norrland_ Bilvårdstekniker
11 december 2010 · 766 Inlägg

Angående kortläsare så vet jag att en del kör med uppkoppling via telenätet, MEN om det är en stor mässa finns stor risk med problem med mottagning osv. Skulle nog därför köra enbart kontanter då de flesta som går på en mässa oftast har med sig lite kontanter för eventuella köp.

Life is too short to drive ugly cars!
NBT - Norrlands Bilvårdsteknik , www.Norrlandsbilvard.se - Bilvård och bilvårdsprodukter i Umeå
Bilvård Webshop : http://norrlandsbilvard.storedo.com/
www.Vtech.se
Skoda Citigo "Bilvårdsteknik-Edition" (2013)
Kenny-83 Företagare & YouTuber
12 december 2010 · 1 940 Inlägg

Bra tips. Låter som lättaste och bästa sättet för en nybörjare är kontanter sen att man tar i got tid kontakt med evenemangshanteraren för att veta vad för regler som gäller. Sen kan det kanske vara en bra ide att testmontera upp sitt bås hemma om möjligt.

Kassa apparat, finns det ingen smart version man kan köra på t.ex en laptop som är kopplad till en kvittoskrivare, borde kanske vara den billigaste lösningen och sen att man bara har kontanter i ett typ skrin eller nått. Känner ni till något sådant program och vart man kan få tag på en sådan skrivare? Tänkte med ett sådant program kan man efter mässan bara skriva ut på ett A4 papper samtliga kvittot så blir bokföringen 10 ggr lättare. Om ni känner till någon sådan lösning så är 90% av alla problem lösta skulle jag tro.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Machin Fartmissbrukare
14 december 2010 · 1 302 Inlägg

kontanter är bäst
testmontera upp båset hemma är en mycket bra ide

ang. kvitton så är d inte så många som frågar efter sånt ( har sålt x antal tusen produkter och det är max 10 stycken som velat ha kvitto) så köp bara ett kvittensblock som du har gömt (har du det framme kommer alla fråga efter det) nånstans lättåtkomligt i båset så ska du se att d löser sig.

sen kan du juh alltid skylla på att du är nybörjare under som första mässorna om d skulle vara nån som gormar wink

"I de blindas rike , är den enögde Kung"
Kenny-83 Företagare & YouTuber
15 december 2010 · 1 940 Inlägg

Låter fint om det är ok att göra så, i värsta fall kan man bara redovisa allt som en klumpsumma tycker jag (om så önskas). Verkar inte vara så "noga" på mässor. Ska nog åka på någon mässa snart igen bara för att se hur alla gör.

Vet ni av någon mässa nära Göteborg inom snar framtid?

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Bjork OEM <3
15 december 2010 · 6 957 Inlägg

Söker du mer info om kassasystem så vet jag att "Saras" här på garaget håller på med detta.

OEM <3
Kenny-83 Företagare & YouTuber
17 december 2010 · 1 940 Inlägg

tack för tipsen!

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
12VoltSverige
21 december 2010 · 198 Inlägg

Sherlia skrev:
Låter fint om det är ok att göra så, i värsta fall kan man bara redovisa allt som en klumpsumma tycker jag (om så önskas). Verkar inte vara så "noga" på mässor. Ska nog åka på någon mässa snart igen bara för att se hur alla gör.

Vet ni av någon mässa nära Göteborg inom snar framtid?

Om du driver ett eget bolag bör din revisor kunna informera dig angående kvittenser. All försäljning måste redovisas. Ta med dig en dator med ditt affärsprogram installerat och en skrivare, det blir professionella kvitton, plus att dina lagersaldon kommer stämma även efter mässan.

Sedvanligt är större träffar som anordnas utomhus billigare än de som anordnas inomhus, där kostar allt pengar...

Med en kortterminal täcker du alla kunder, även de som köpt slut sina kontanter, har du gångbara produkter bör du kunna räkna hem den kostnad terminalhyran/uppkoppling står för.

En monter bör vara lättläst med tydlig prismärkning, tydlig information, och givetvis aktiv personal. Ha med dig en verktygslåda, sax, buntband, grenkablar, tejp, märkpennor, vanliga pennor m.m.

Gör upp en budget, och räkna inte med att du kommer gå med tokvinst, se det mer som marknadsföring där kostnaden som blir kvar är investerade pengar, inte förlorade.

Mitt råd är att du besöker Elmia i påsk, där har du flertalet rutinerade utställare, kolla deras montrar och rutiner, ställ frågor och kom ihåg svaren. Testa sedan att ställa ut på ex Vallåkra. Mycket folk, inte för dyr, utomhus.

Nu finns Alpine på Facebook!
www.facebook.com/AlpineSweden
Holme
22 december 2010 · 1 417 Inlägg

Om du hittar en mässa du vill besöka så brukar den ofta ha hemsida, på hemsidan finns det vanligtvis utställarinformation med det mesta du kan tänkas behöva veta. Regler och kostnader för ström. Ett uttag med 220 kanske ingår, men om du behöver 3-fas kan det kosta extra etc.
Du kan ibland erbjudas hjälp med att hyra utrustning genom mässhallen, golvmatta, ljusramper med mera, den informationen hittar du också i utställarservicen. Dom har nog ett par telefonnummer du kan ringa med, i god tid innan mässan.
Om man tar Elmia-hallarna till exempel, så har dom tonvis med pdf:er där du kan läsa om deras regler. Om man ska ha 2 våningar, eller om man vill svetsa där inne med mera.

Lycka till!

Kenny-83 Företagare & YouTuber
24 december 2010 · 1 940 Inlägg

Tips guld värda, tack så mycket!

En liten jag suttit och funderat mycket på senaste tiden är att bygga om mitt nuvarande lager till ett portabelt lager så man lätt han demontera det och montera upp det snabbt vart man än kommer.

Jag har även hittat ett företag som gör dekaler och reklamsaker som har erbjudit sig att stå för alla reklamsaker som bandaroller, flaggor, dekaler, tryck på tröjor etc så länge jag visar upp att de är de jag fått reklamsakerna ifrån så även den biten är täckt smile Att besöka fler mässor måste jag göra innan jag bestämmer mig för att själv ställa ut.

Det här med betalkort kan vara en bra ide men det får bli efter några mässors erfarenhet så man inte tar vatten över huvudet.

En till sak som slog mig som jag inte tänkt så mycket på är att det krävs att det är 2st som arbetar i en monter, svårt att äta, ta rast somt besöka WC. Som tur är har jag en fin flickvän som gärna ställer upp att ha sexiga fina kläder med företagets logotyp på big_smile

Men som sagt, tack än en gång för de bra tipsen.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Holme
26 december 2010 · 1 417 Inlägg

Sherlia skrev:
Tips guld värda, tack så mycket!

En liten jag suttit och funderat mycket på senaste tiden är att bygga om mitt nuvarande lager till ett portabelt lager så man lätt han demontera det och montera upp det snabbt vart man än kommer.

Jag har även hittat ett företag som gör dekaler och reklamsaker som har erbjudit sig att stå för alla reklamsaker som bandaroller, flaggor, dekaler, tryck på tröjor etc så länge jag visar upp att de är de jag fått reklamsakerna ifrån så även den biten är täckt smile Att besöka fler mässor måste jag göra innan jag bestämmer mig för att själv ställa ut.

Det här med betalkort kan vara en bra ide men det får bli efter några mässors erfarenhet så man inte tar vatten över huvudet.

En till sak som slog mig som jag inte tänkt så mycket på är att det krävs att det är 2st som arbetar i en monter, svårt att äta, ta rast somt besöka WC. Som tur är har jag en fin flickvän som gärna ställer upp att ha sexiga fina kläder med företagets logotyp på big_smile

Men som sagt, tack än en gång för de bra tipsen.

Ta det lite lugnt med underklädes-showen. Kan tendera att bara se smaklöst och billigt ut. Kör hellre på en snygg och stilren kollektion med normala profilkläder, ser mycket proffsigare ut.

Kenny-83 Företagare & YouTuber
26 december 2010 · 1 940 Inlägg

Ah visst självklart, kommer inte göra något som sabbar företaget. Snackar så klart inte om underkläder utan vanliga snygga sexiga STILIGA kläder som världen är menad att vara wink, altså inget överdrivet.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang