5662
Sök

Volvo 740 -91 motor skuren.

Den med lägst bil vinner
617 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
tjabba som rubriken lyder, så skar min bil igår. vad jag undrar är om jag kan sätta i vilken b230 som helst eller måste det vara en fransk motor i den igen? sitter den franska motorn i den,

vad är det jag bör tänka på så den startar igen?

mvh oliver

man blir aldrig klar med en bil, man får alltid nya ideér ;)

2 763 Inlägg
28 december 2010
olivernilsson skrev:
tjabba som rubriken lyder, så skar min bil igår. vad jag undrar är om jag kan sätta i vilken b230 som helst eller måste det vara en fransk motor i den igen? sitter den franska motorn i den,

vad är det jag bör tänka på så den startar igen?

mvh oliver

Vad har du haft för fransk motor i den tills nu då??

Volvo - For Life

Den med lägst bil vinner
617 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
jadu säg det, det är en b230f men en kompis sa till mig att jag har den franska motorn, det är tändsystemet som sitter annorlunda tydligen mer vet jag inte., men det är en F motor i den iallafall

4 293 Inlägg
28 december 2010
Ska du ändå byta motor så sätt i en b230et lr b234f:) Ska nog inte vara så svårt att få tag på och byta.
Fast om du ändå ska byta motor och har budget för det så stoppa i en t5a.smile

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
28 december 2010
tror din polare har rökt på ordentligt. b230F är inte fransk även om så bilfan skulle gått i frankrike
visst finns 1 par motorer som är gjorda av renult de är v6an i 760  sen 320 480 osv

så bara köpa en b230F hinka i den och köra

Den med lägst bil vinner
617 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
haha jaha han kanske är lite tappad smile men bra då vet jag det:) får man bara införskaffa en sådan motor:)

om man skulle vilja slänga i turbo i den vad måste bytas då?smile

2 763 Inlägg
28 december 2010
Han har ju rätt att det finns ett annat sprut, regina heter det! Men vilka motorer det satt på vet jag inte, men du kan kolla det genom att se om din bil har lmm, har den inte det så har den en MAP-sensor och då är det regina!
Senast redigerat av BOLIN_ (28 december 2010)

Volvo - For Life

Den med lägst bil vinner
617 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
där lmm ska sitta så ser det ut som ett vanligt rör bara där det sitter som en plugg in i det, tongue

P o r s c h e
1 700 Inlägg
28 december 2010
MrEricsson skrev:
tror din polare har rökt på ordentligt. b230F är inte fransk även om så bilfan skulle gått i frankrike
visst finns 1 par motorer som är gjorda av renult de är v6an i 760  sen 320 480 osv

så bara köpa en b230F hinka i den och köra

Nä han har nog inte rökt så mycket.

Man skulle kunna kalla motorn för "fransk motor" eftersom tändningen och soppasystem är från bendix/ "renix-f" ( franskt ), soppa regina och tändning rex-1 eller vad det var

Till ts: Du kan stoppa i vilket b230 motorblock du vill! Ta helst en F dock för minst bekymmer, en turbomotor går också men då kan de bli lite fel med kompförhållande etc.

Sen är det viktigt att du flyttar över alla givare från förra motorn till den nya, sen är det bara att hänga i och koppla in.

Den med lägst bil vinner
617 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
hehe okej, wink så typ givare i topp osv ska sättas över ifrån andra motorn också? tändning och allt?

wink

P o r s c h e
1 700 Inlägg
28 december 2010
olivernilsson skrev:
hehe okej, wink så typ givare i topp osv ska sättas över ifrån andra motorn också? tändning och allt?

wink

Japp allting för att vara på säkra sidan. Systemtempgivaren, knackgivaren, impulsgivaren, svänghjulet är viktigt att det är samma som innan också!

Den med lägst bil vinner
617 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
ojojoj vad jobbigt:) men men måste väll göras för att få igång trotjänaren igen:P

P o r s c h e
1 700 Inlägg
28 december 2010
Så mycke jobb är det egentligen inte wink Gjort på en dag om man ligger på lite och inte råkar ut för missöden

En viktig grej till är att svänghjulet sitter rätt också, nolla motorn och notera hur hålen runt svänghjulet står innan du tar bort det.

Den med lägst bil vinner
617 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
ja får bli så wink ja måste dock fixa en motor först;)

Refined
1 770 Inlägg
28 december 2010
Till TS, försök få tag i en komplett B230F istället för bara själva blocket. Slipper du en massa pill med att byta topp och packningar och åtdragningsmoment mm. Bara att "slänga i". Men försäkra dig först så att det är en fungerande motor.

Den med lägst bil vinner
617 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
jag har fixat en fungerande och hel motor nu:) men tänkte att medans man tar isär så varför inte renovera då? så ska lämna in på portning och planing av topp, sen måla blocket och lacka vissa delar så den blir fräsch:) har inge bråttom att få igång bilen direkt så ett projekt kan det nog bli smile

Refined
1 770 Inlägg
28 december 2010
Dåså, bara att börja. Köp ett par Weber 45or med wink

Den med lägst bil vinner
617 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
hehe ja kanske det;) kan ju spåra ur ordentligt när man pillar lite:)

Sök