4362
Sök

Min.ålder för att äga bil?

killercow
28 december 2010
Trådstartare
Har igentligen 2 frågor jag behöver svar på.

Finns det nån min.ålder för att stå som ägare på en bil?

Kan fler än en person stå som ägare på en bil? (99% säker på att endast 1 får de)

173 Inlägg
28 december 2010
japp du måste vara över 18år för att stå skriven på en bil. Jag köpte första bilen innan jag var 18 och då var mor min tvungen att stå som ägare på den sen den dagen jag fyllde 18 så skrevs den atomatiskt över på mej.

210 Inlägg
28 december 2010
hade du tänkt haft bilen på din unge eller så? hörde nått om de för några år sen om de som ställde bilarna på ungarna och barnen blev skuldsatta när de blev 18 år, oschyst!

3 259 Inlägg
28 december 2010
Stenzzon skrev:
japp du måste vara över 18år för att stå skriven på en bil. Jag köpte första bilen innan jag var 18 och då var mor min tvungen att stå som ägare på den sen den dagen jag fyllde 18 så skrevs den atomatiskt över på mej.

Hoppas du skojar??

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

173 Inlägg
28 december 2010
JonR skrev:
Stenzzon skrev:

Hoppas du skojar??

nepp fick hem brev om att ägaren är under 18år  så då fick mor min stå på den o sen endrade de om det till att ja skulle stå på den sen när jag hade fyllt 18

killercow
28 december 2010
Trådstartare
VXC70 skrev:
hade du tänkt haft bilen på din unge eller så? hörde nått om de för några år sen om de som ställde bilarna på ungarna och barnen blev skuldsatta när de blev 18 år, oschyst!

Haha nej absolut inget sånt. va mer tänkt att köpa nått avställt till ungarna å skruva med. inget som måste skattas eller med skulder på. skulle aldrig göra så mot mina barn

3 259 Inlägg
28 december 2010
Stenzzon skrev:
JonR skrev:
Stenzzon skrev:

Hoppas du skojar??

nepp fick hem brev om att ägaren är under 18år  så då fick mor min stå på den o sen endrade de om det till att ja skulle stå på den sen när jag hade fyllt 18

Ja jag har ägt bilar sen jag var 14år gammal.. Både haft dom påställda och försäkrade! Men det var ju några år sen då..  Så det lär vara nåt nytt påfund om det nu är så!

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

5 111 Inlägg
28 december 2010
För några år sedan så ändrade de så att man inte som omyndig kan stå som ensam ägare på en bil, just för att komma åt problemet som VXC70 nämner. Jag har också haft bilar från 12 års ålder och framåt men nu är det andra tider. tongue

killercow
28 december 2010
Trådstartare
JonR skrev:
Stenzzon skrev:
JonR skrev:

Hoppas du skojar??

Ja jag har ägt bilar sen jag var 14år gammal.. Både haft dom påställda och försäkrade! Men det var ju några år sen då..  Så det lär vara nåt nytt påfund om det nu är så!

Kan ju vara av den anledningen att folk skrivit över sina bilar på barna för att skjuta upp skulder på dom mm eftersom man under 18 inte kan vara skuldsatt. därför dom ändrat till 18 då kanske?

killercow
28 december 2010
Trådstartare
då har jag svar på fråga 1 då.

nån som kan säkra med 100% mina misstankar om fråga 2?

3 259 Inlägg
28 december 2010
Volvo544special65 skrev:
För några år sedan så ändrade de så att man inte som omyndig kan stå som ensam ägare på en bil, just för att komma åt problemet som VXC70 nämner. Jag har också haft bilar från 12 års ålder och framåt men nu är det andra tider. tongue

Det hade jag inte en aning om! Men då har man lärt sig nåt nytt idag! smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

Saabifierad
2 031 Inlägg
29 december 2010
killercow skrev:
då har jag svar på fråga 1 då.

nån som kan säkra med 100% mina misstankar om fråga 2?

Det kan enbart vara en registrerad ägare på en bil dock kan du fortfarande dela bilen med någon fast det är ägaren på bilen som står för ansvaret och kostnaderna för fordonskatt, registerhållningsavgift etc, så att du inte ska kunna säga om bilen är dumpad i ett dike: "men det var min brorsa som har ansvaret för att ta bort den, inte jag" wink

Däremot finns det ett undantag: när ett företag står som ägare för bilen då kan det vara fler som äger företaget tongue

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

5 198 Inlägg
29 december 2010
JonR skrev:
Volvo544special65 skrev:

Det hade jag inte en aning om! Men då har man lärt sig nåt nytt idag! smile

när en minderårig skriver bilen på sej själv så skickas papper till föräldrarna om att bilen inte kan stå på den underåriga,, men när den underåriga fyller 18 så skrivs bilen över automatiskt till denne,,mao så borde bilen under tiden ha 2 ägare,dock med föräldern som huvudansvaret,

Sök