4285
Sök

Dimensionera kondensator?

330 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
#1
Polaren har en liten skitbil, där generator och batteri inte orkar lämna drivspänning så att det räcker när han skruvar upp. Resultatet är så klart att all elektronik 'blinkar' i takt med basen. Lösningen är så klart en kondensator i anslutning till slutsteget. Slutsteget är ett bryggkopplat MDS GP4, om jag förstår rätt ger det en max effekt på 210W x 2 @ 4ohm. (Skumt att man inte får gå lägre än 4'a ohm...Det känns ju som om det kanske inte riktigt är rätt steg att driva en baslåda med dubbla 12'or?)
Så då till frågan, hur räknar man ut vad som är rätt kondensatorkapacitet för hans behov? Det känns ju tveksamt att stoppa i 5-7F, och rycka på axlarna, det ska ju vara ekonomiskt försvarbart.
B!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
28 december 2010
#2
Brukar rekomenderas 1F per 1KW.....

Men jag föreslår snarare att se över strömförsörjningen FÖRST.
Kolla att generatorn mår som den skall, kolla över allt laddkablage så att det mår som det skall och ev. uppgradera laddkablaget.

Såvida det inte rör sig om en nyare bil med canbus, för då kan kondensatorn nämnligen lura laddövervakningen som en del bilar kan ha.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

330 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
#3
Med andra ord skulle han klara sig med en halv farad. Strålande.
Generatorn är så pass frisk att alla spänningar stämmer, och man passade på att byta ladd, och jordkablage till nya friska i samband med att man stoppade ljud i bilen för något över ett år sedan. Eftersom det var MDS som gjorde jobbet så var man där och klaga på ljuset, och de kontrollerade kablaget, men utöver det gjordes det inte mer. Jag tror man stoppade i 50mm2 kablage när det gällde, men det vågar jag inte svära på innan jag har en möjlighet att titta efter. Han minns så klart inte, och det är ju inte min bil, så jag minns bara vart av diskussionerna när jag körde honom till och från MDS... :- /
(Det är alltså inte ett nytillkommet problem, man har däremot bara valt att leva med det pga ekonomiska förutsättningar)

Tack för tumregeln.
B!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 december 2010
#4
Byt batteri och se över kablaget samt dess anslutningar, igen. En kondensator i det här läget är bara att kasta pengarna i sjön, det är inte där problemet ligger. ;-)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Team dBakuten
3 453 Inlägg
28 december 2010
#5
Sååååå sjukt less på dessa kondensatortrådar.. SÖK i ämnet och bli vis.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

330 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
#6
Skumt. Nå, jag säger till honom, så får vi se vad som händer.

Tokken skrev:
Sååååå sjukt less på dessa kondensatortrådar.. SÖK i ämnet och bli vis.

Tack för ditt input, det var verkligen informativt. Själv kan jag ju känna att eftersom jag redan har sökt, och läst en del, och fortfarande inte blivit klokare, så var det dags att fråga någon. Dumt av mig. Nästa gång skickar jag dig ett PM och kollar om det är ok att ställa frågan, eller om du har några smarta trick ingen annan känner till, som man ska prova med först.

B!
Senast redigerat av Mr_B (28 december 2010)

2 656 Inlägg
28 december 2010
#7
Tokken skrev:
Sååååå sjukt less på dessa kondensatortrådar.. SÖK i ämnet och bli vis.

alla vet ju att en konding hjälper till allt big_smile eller yikes

nej se över batteri,kablage och jordpunkter osv


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 december 2010
#8
Mr_B skrev:
Skumt. Nå, jag säger till honom, så får vi se vad som händer.

Tokken skrev:
Sååååå sjukt less på dessa kondensatortrådar.. SÖK i ämnet och bli vis.

Tack för ditt input, det var verkligen informativt. Själv kan jag ju känna att eftersom jag redan har sökt, och läst en del, och fortfarande inte blivit klokare, så var det dags att fråga någon. Dumt av mig. Nästa gång skickar jag dig ett PM och kollar om det är ok att ställa frågan, eller om du har några smarta trick ingen annan känner till, som man ska prova med först.

B!

Om du verkligen hade sökt och läst så hade du sett att det i 99% av alla kondensatortrådar rekommenderas att man börjar med en rejäl batteribank med korrekta kablar och anslutningar, kondensator är nåt man kan köpa till sen om man känner att man har pengar över, men man börjar inte med den...

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

330 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
#9
Det är härligt att man förutsättningslöst går in för att det här är första gången man över huvudtaget brytt sig om problemet. Bilen är försedd med ny generator, dubblad batterikapacitet, och övertittat/utbytt kablage. Och problemet kvarstår, av någon anledning.
Det är så jävla kallt att man står och hoppar, men jag har haft en möjlighet att titta till det själv under dagen i dag, det enda jag kan tycka är dumt löst är att man valt att öka kapacitet till 120A batteri, längst fram bakom en strålkastare, istället för att droppa i ett andra batteri bak vid reservhjuls-baljan.
Monteringen av ljudet är tydligen utförd av MDS i Helsingborg, någon som vet om där är en historik med underdimensionerat kablage där?
B!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 december 2010
#10
Isåfall så är det nån anslutning som inte är bra, för med den lilla effekten, 120Ah batteri och rejäla kablar så ska det absolut inte vara nåt blinkande lyse! Mina dubbla 62Ah batterier klarar utan problem att mata ett 1500Wrms monoblock och ett 400Wrms flerkanals steg utan minsta tendens till blinkande lyse!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

330 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
#11
ChriZtoffer skrev:
Isåfall så är det nån anslutning som inte är bra, för med den lilla effekten, 120Ah batteri och rejäla kablar så ska det absolut inte vara nåt blinkande lyse!

Det är väll kablaget jag funderar över. Mer exakt det från batteriet i fronten och hela vägen bak. Även om det bara är en liten skitbil, så kan där väll ligga 5 meter, eller något. Givetvis hittade jag ingen märkning, men det kändes som 8-10mm kabel, det ger drygt 25mm2 ledare. Det "borde" vara bra nog, men är det det med tanke på längden?

Edit
Kablaget framifrån och bak borde ju inte spela någon roll nu när jag tänker efter. Om det vore ett problem skulle ljuset inte blinka, utan steget bli begränsat i effekt, och eventuellt för att skydda sig själv, slå ifrån.
/Edit

Nå, jag har i alla fall klurat ut vad han ska sikta på om han ska envisas med kondensator, hjälper det, grattis, gör det inte, hans pengar, inte mina. Jag har andra projekt att lösa med min egen bil innan jag ger mig på att försöka stoppa ljud i Mercan, och jag tänker inte alls vara så seriös. Det blir nya element i originalhålen, och sen får det vara färdigt.
Tack för era input.
B!
Senast redigerat av Mr_B (28 december 2010)

Team dBakuten
3 453 Inlägg
29 december 2010
#12
Mr_B skrev:
Skumt. Nå, jag säger till honom, så får vi se vad som händer.

Tokken skrev:
Sååååå sjukt less på dessa kondensatortrådar.. SÖK i ämnet och bli vis.

Tack för ditt input, det var verkligen informativt. Själv kan jag ju känna att eftersom jag redan har sökt, och läst en del, och fortfarande inte blivit klokare, så var det dags att fråga någon. Dumt av mig. Nästa gång skickar jag dig ett PM och kollar om det är ok att ställa frågan, eller om du har några smarta trick ingen annan känner till, som man ska prova med först.

B!

Hade det varit så svårt att söka då om man vill ha ett bra svar utan att lägga till ytterligare en tråd till dom miljoner som redan finns..
Kondensatorfrågan har nötts och blötts så många gånger att jag inte har möjlighet
att räkna på det längre.

Sökfunktionen finns av en bra anledning, och är inget smart trick.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

330 Inlägg
29 december 2010
Trådstartare
#13
Ser ut som om din läsförståelse haltar.

Jag. (personligt pronomen i första person.)
Har. (böjningsform av ha - Apokoperad form av hava, vilket det nu ersatt.)
Sökt. (böjningsform av söka - försöka lokalisera, försöka hitta något.)
Och. (binder ihop satser, när man i en mening vill uttrycka att flera påståenden gäller.)
Resultaten. (böjningsform av resultat - det som erhålls efter en aktivitet.)
Gjorde. (böjningsform av göra - utföra aktivitet.)
Mig. (personligt pronomen som syftar på den talande (jag) i objektsform.)
Inte. (ord för negering av satsens påstående.)
Klokare. (böjningsform av klok - någon som är förståndig och av gott omdöme.)

Det vore väll fan om man inte fick poäng för att ha försökt göra sig förstådd.
Kan du nu antingen bidra konstruktivt, eller försvinna?
B!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 december 2010
#14
Tror du har missförstått nåt här, det hjälper inte att bara söka, man måste klicka på trådarna och läsa också. wink Nej men allvarligt talat, ämnet har tagits upp hundratals, om inte tusentals gånger och avhandlats på alla dess sätt och det kommer ändå nya trådar varje vecka, det blir rätt irriterande om man hänger här dagligen! Det FINNS information om kondensatorer i överflöd, bara man orkar söka och läsa. Men tydligen är det för drygt så då startar man en ny tråd istället och blir sur när folk påpekar att svaret redan finns...

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

16 197 Inlägg
29 december 2010
#15
ChriZtoffer skrev:
Isåfall så är det nån anslutning som inte är bra, för med den lilla effekten, 120Ah batteri och rejäla kablar så ska det absolut inte vara nåt blinkande lyse! Mina dubbla 62Ah batterier klarar utan problem att mata ett 1500Wrms monoblock och ett 400Wrms flerkanals steg utan minsta tendens till blinkande lyse!

kan inte annat än hålla me dig.. nån kabel måste va kass.   tex den mellan motorn å karossen.  många tänker inte på den kabeln.   e den dålig så funkar ju inte laddningen som de ska.


har nu mätt upp spänningen  vid batteriet,generatorn samt vid steget när motorn är igång å ni spelar?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

3 187 Inlägg
29 december 2010
#16
Mr_B skrev:
Ser ut som om din läsförståelse haltar.

Jag. (personligt pronomen i första person.)
Har. (böjningsform av ha - Apokoperad form av hava, vilket det nu ersatt.)
Sökt. (böjningsform av söka - försöka lokalisera, försöka hitta något.)
Och. (binder ihop satser, när man i en mening vill uttrycka att flera påståenden gäller.)
Resultaten. (böjningsform av resultat - det som erhålls efter en aktivitet.)
Gjorde. (böjningsform av göra - utföra aktivitet.)
Mig. (personligt pronomen som syftar på den talande (jag) i objektsform.)
Inte. (ord för negering av satsens påstående.)
Klokare. (böjningsform av klok - någon som är förståndig och av gott omdöme.)

Det vore väll fan om man inte fick poäng för att ha försökt göra sig förstådd.
Kan du nu antingen bidra konstruktivt, eller försvinna?
B!

du har ju fått hjälp med ditt problem, kolla upp alla kablar ordentligt, felet ligger troligtvis där, för med det klena steget ska inte lamporna blinka om du har ett friskt batteri och en frisk generator.


Team dBakuten
3 453 Inlägg
29 december 2010
#17
Mr_B skrev:
Ser ut som om din läsförståelse haltar.

Jag. (personligt pronomen i första person.)
Har. (böjningsform av ha - Apokoperad form av hava, vilket det nu ersatt.)
Sökt. (böjningsform av söka - försöka lokalisera, försöka hitta något.)
Och. (binder ihop satser, när man i en mening vill uttrycka att flera påståenden gäller.)
Resultaten. (böjningsform av resultat - det som erhålls efter en aktivitet.)
Gjorde. (böjningsform av göra - utföra aktivitet.)
Mig. (personligt pronomen som syftar på den talande (jag) i objektsform.)
Inte. (ord för negering av satsens påstående.)
Klokare. (böjningsform av klok - någon som är förståndig och av gott omdöme.)

Det vore väll fan om man inte fick poäng för att ha försökt göra sig förstådd.
Kan du nu antingen bidra konstruktivt, eller försvinna?
B!

Du orkade skriva all den där dyngan och så orkar du inte söka ordentligt.. Ok jag tar det på pucko också.

En kondensator kommer göra liten nytta INNAN steget.. En kondensator som skall göra riktig NYTTA skall sitta EFTER FÖRSTEGET i slutsteget.. där det normalt redan sitter kondensatorer.

OM du nu hade sök lite mer noga så hade du kommit, på egen hand, fram till att

1. BATTERI BATTERI BATTERI i första hand. Batterikapacitet nog för att kunna förse steget med ström.
Ingen ström = Inget vidare fungerande steg. Vilket också betyder att en kondensator skulle ha väldigt svårt att fungera då den inte lagrar ström som ett normalt batteri gör utan måste förlita sig på batteribanken för att kunna behålla en konstant urladdning.

2. Laddning? Ja utan laddning har batteriet svårt att.. ja du vet nog vid detta laget vad det leder till.
MEN ok.. Ingen laddning = tji spänning i batteri osv osv.
Så se till att generatorn ORKAR ladda batteribanken vid stora effektuttag.

3. Kablar.. ORKAR dom leverera strömmen till steget? Kontrollera ALLA kablar en och två gånger.

4. Jordpunkter.. Sitter kablarna på det optimala stället? Ingen bra jord = vadå?

När allting ÄR up to date så vet vi EN sak i alla fall, du kommer INTE ha problem med blinkande lampor
och det HELT UTAN KONDENSATORER!!

MEN! HAR man en redan ligger och skräpar kan man ju alltid koppla in skiten, man mår kanske bättre av det psykiskt vad vet jag.

Sen till sist.. Jag har byggt bilstereo gaaanska så aktivt i över 20 år och har provat så mycket skit så det kan du inte ana.
På den tiden fanns inte forum där man kunde låta andra lösa dina problem, rävarna på forumen HAR redan gjort alla tänkbara fel och LÄRT sig på egen hand..
Det är VI som försöker lära folk att inte begå misstag som VI redan gjort.

Fred broder.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
29 december 2010
#18
En liten notis till punkt 4 i ditt utmärkta inlägg Tokken, inte bara jordpunkten utan ALLA anslutningar som har att göra med ström och jordkabel bör ses över, alltså även kabelskor på ström (plus) kabel. Är dom dåligt pressade/lödda så kan dom inte leda strömmen som dom ska.
Senast redigerat av ChriZtoffer (29 december 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Team dBakuten
3 453 Inlägg
29 december 2010
#19
ChriZtoffer skrev:
En liten notis till punkt 4 i ditt utmärkta inlägg Tokken, inte bara jordpunkten utan ALLA anslutningar som har att göra med ström och jordkabel bör ses över, alltså även kabelskor på ström (plus) kabel. Är dom dåligt pressade/lödda så kan dom inte leda strömmen som dom ska.

Helt korrekt.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!


Sök