Volvo 240 glt 90:a (bromskretst ur funktion?)

WindebornMotorsport
27 december 2010 · 200 Inlägg

Hej!
igår kväll när jag bytte bakbromsarna på 240:n så tändes den röda lampan med ett utropstecken på när jag var färdig, och jag kollade i instruktionsboken å där står de bromskrets urfunktion? och jag kollade bromsvätskan å den var lite grumlig så jag bytte på alla hjul förutom vänster bak för nipplen gick åt helvete tongue haha men lampan lyser fostfarande, har provat att rycka minuspolen å nolla men funkar inte:(
vad kan detta vara ?

Mvh:Ted

JohanEkman
27 december 2010 · 184 Inlägg

den brukar väll bara lysa när bromsen tar väldigt långt ner? prova lufta bromsarna mer tills dom tar riktigt bra:)

WindebornMotorsport
27 december 2010 · 200 Inlägg

jag har ju luftat och bytt bromsvätskan ju tongue och pedalen tar som vanligt och blir stum:S

Bensinskallen P o r s c h e
27 december 2010 · 1 700 Inlägg

Hade samma problem med min 240 efter att jag bytt alla ok, cylinder etc. Luftade som en tok men blev inge bättre. Lämna in på verkstad och dom lufta och bromsen blev då riktigt bra, aningen bättre än jag redan fått den...

Men lampan lyste likt förbannat, den kan haka upp sig om det blir för ojämnt tryck i kretsarna och då är det bara att rycka ur sladden.

Åk en bit och håll koll på vätskenivån, håller den sig på samma nivå så är det ingen fara, men sjunker det så är det ju troligen en läcka som givaren då känner av.

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Bompeman
27 december 2010 · 679 Inlägg

Skulle köra en sväng så allt kommer igång ordentligt, har fått göra så med några av mina bilar

WindebornMotorsport
27 december 2010 · 200 Inlägg

Bensinskallen skrev:
Hade samma problem med min 240 efter att jag bytt alla ok, cylinder etc. Luftade som en tok men blev inge bättre. Lämna in på verkstad och dom lufta och bromsen blev då riktigt bra, aningen bättre än jag redan fått den...

Men lampan lyste likt förbannat, den kan haka upp sig om det blir för ojämnt tryck i kretsarna och då är det bara att rycka ur sladden.

Åk en bit och håll koll på vätskenivån, håller den sig på samma nivå så är det ingen fara, men sjunker det så är det ju troligen en läcka som givaren då känner av.

ja bromsvätskan håller sig på samma nivå så de e ingaproblem:P men de finns ju nån jävla ventil me lästa jag som kan ha hakat upp sig, tänkte kolla på de imorn tongue

WindebornMotorsport
27 december 2010 · 200 Inlägg

Bompeman skrev:
Skulle köra en sväng så allt kommer igång ordentligt, har fått göra så med några av mina bilar

har varit ute å kört tongue hjälper ju inte sad

Bensinskallen P o r s c h e
27 december 2010 · 1 700 Inlägg

volvo_940R skrev:

Bensinskallen skrev:
Hade samma problem med min 240 efter att jag bytt alla ok, cylinder etc. Luftade som en tok men blev inge bättre. Lämna in på verkstad och dom lufta och bromsen blev då riktigt bra, aningen bättre än jag redan fått den...

Men lampan lyste likt förbannat, den kan haka upp sig om det blir för ojämnt tryck i kretsarna och då är det bara att rycka ur sladden.

Åk en bit och håll koll på vätskenivån, håller den sig på samma nivå så är det ingen fara, men sjunker det så är det ju troligen en läcka som givaren då känner av.

ja bromsvätskan håller sig på samma nivå så de e ingaproblem:P men de finns ju nån jävla ventil me lästa jag som kan ha hakat upp sig, tänkte kolla på de imorn tongue

Ja det är den "givaren".

Sitter en bit ner under bromscylindern, en liten klump där alla rör går igenom.

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
JohanEkman
27 december 2010 · 184 Inlägg

jag har fått göra som så att jag har fått starta motorn o lufta bromsarna samtidigt. brukar funka

WindebornMotorsport
27 december 2010 · 200 Inlägg

okej tack för hjälpen ska kolla på de imorn å se vad som händer wink

WindebornMotorsport
29 december 2010 · 200 Inlägg

har fått bytt det ena ok:et vänster bak för de bröt av gängtappen i hålet å min flickvänns pappa köpte ett begangnat till mig så nu har jag satt på de å luftat alla hjulen och bytt bromsvätska å kollat givaren men allt verkar bra ? :S men lampan lyser fan fortfarande:( fattar inte va f-n de kan vara ? :S

andreas1
30 december 2010 · 1 020 Inlägg

har du luftat i rätt ordning ? brukar börja med det som är längst bort från huvudbromscylindern
hur luftar du med pedalen eller sug/tryck?
kan vara huvudbromscylindern som ej fungerar som den ska.
fick samma på min 142a var huvudbromcylindern som ej pumpade vätska ur ena utgången.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 december 2010 · 13 757 Inlägg

du kan lufta dig trött

nu var det länge sen men minns jag inte fel så måste man meka ur själva givaren för att återställa den
testa att montera ur givaren och bromsa en gång och montera givaren
så ska lampan vara släckt
tror jag själv aldrig behövt göra så
eller så sket man helt enkelt i att lampan lös
ung och dum som man var smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang