2364
Sök

Hur polerar man fälgarna för att få en såkallad "krom-look" ?

1 163 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
Hejsan som rubriken talar så undrar jag hur man kan polera upp ett par fälgar till en kromad look, fälgarna jag tänkte polera upp är dom här på bilden:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/68278/1035026_gxy8h4.jpg

, undrar nu hur man ska gå till väga lättast.

Vilka medel ska man använda? , ska man ha autosol eller helt annat?
Måste man slipa ner fälgen med våtslipspapper eller slipper man det?
Vad ska man använda för maskin? , borr maskin/vinkelslip eller något annat?
Vart å vilka trisor ska man köpa?

Mja det va väl dom frågorna jag hade , hoppas på seriösa svar.

samt kollade denna filmen på youtube och det verka ju ge lite effekt iallafall, är det så man ska gå till väga?
http://www.youtube.com/watch?v=QRGIMqaM … re=related

Mvh håkan

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

739 Inlägg
2 januari 2011
biltema har sånna trissor , våtslipa , sen när mna tycker man är klar ta man autosol och kör med trissan med borrmaskin ;D

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
2 januari 2011
våtslip sand papper ... sen slita som en jävla idiot ! funkar att sluta runt 4 000 i grovlek sen efter de polerar du med polermedel tex autosol. Autosol är ganska grovt så du får inte fram en spegel yta men de duger absolut åt de flesta

100% ninja
342 Inlägg
2 januari 2011
Tror dock att dina fälgar blir riktigt jobbiga att polera, då de har så mycket konturer. Men allt går!

Fear Nothing Risk Everything. I know violence isn't the right answer, i got it wrong on purpose.

1 163 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
tackar för alla svar , jaa det kommer nog ej bli det lättaste att polera... men vad tror ni kan det bli snyggt? kan det vara värt allt jobb?wink

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

1 867 Inlägg
2 januari 2011
Läs här, principen är den samma.
http://www.poleringsguide.se/poleringsguide/

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

1 163 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
Koop skrev:

jajamen läst igenom där men måste man gör alla dom stegen? jag tycker att man får ju nästan hoppa till 3:e sidan å börja polera med hans "svarta medel" å sedan det vita?

7 281 Inlägg
2 januari 2011
Hoaken skrev:
Koop skrev:

jajamen läst igenom där men måste man gör alla dom stegen? jag tycker att man får ju nästan hoppa till 3:e sidan å börja polera med hans "svarta medel" å sedan det vita?

Slutresultatet blir inte bra om inte grundjobbet är bra gjort.

1 163 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
Brains skrev:
Hoaken skrev:
Koop skrev:

Slutresultatet blir inte bra om inte grundjobbet är bra gjort.

ahh okej så man ska alltså våtslipa ner riktigt mkt å noga sedan polera med kanske autosol, å sedan lägga på nåt vax?

7 281 Inlägg
2 januari 2011
Jag anser att autosol är lite för grovt om man vill ha en riktigt grym finish.

1 163 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
Brains skrev:

ahh okej , humm vad kan du rekomendera som poleringsmedel?smile

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
2 januari 2011
Hoaken skrev:
Brains skrev:

Allt handlar om vilken finish du vill ha... jag tycker autosol duger mer än väl till dina fälgar. Snyggast hade varit att lacka centrum i någon färg sen polera upp fälgbanan. Då monterar du fälgen på bilen hissar upp den sen får någon gasa lite så använder du bilen som en svarv, riktigt enkelt och funkar skit bra!

Grunden är absolut viktigast så våtslipa riktigt noga och sluta med runt 4000 i grovlek sen kan du börja polera med det poleringsmedel du nu väljer. Om du nu vill ha spegel blankt så kan du börja med autosol och sen gå vidare till något finare, och till sist kan man tex waxa.
Senast redigerat av CHEEVA (2 januari 2011)

1 059 Inlägg
2 januari 2011
inte klarlack då tar du bort massor av det blanka,.Om du inte gör det har du inte polerat tillräckligt:)

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

1 163 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
CHEEVA skrev:
Hoaken skrev:
Brains skrev:

Allt handlar om vilken finish du vill ha... jag tycker autosol duger mer än väl till dina fälgar. Snyggast hade varit att lacka centrum i någon färg sen polera upp fälgbanan. Då monterar du fälgen på bilen hissar upp den sen får någon gasa lite så använder du bilen som en svarv, riktigt enkelt och funkar skit bra!

Grunden är absolut viktigast så våtslipa riktigt noga och sluta med runt 4000 i grovlek sen kan du börja polera med det poleringsmedel du nu väljer. Om du nu vill ha spegel blankt så kan du börja med autosol och sen gå vidare till något finare, och till sist kan man tex waxa.

tackar för svar:) , tyvär har jag nog ej direkt möjligheten till att få fälgen på rull.. så få bli att plocka av å se vad man kan göra åt fälgarna:) .. just nu rätt mycket snö å skit på dom så vet ej riktigt skicket ännu:)

Sök