4146
Sök

Köpa högtalare+slutsteg, behöver hjälp.

207 Inlägg
3 september 2005
Trådstartare
#1
Jo det är så att jag håller på att titta på billjud och sådär just nu, har redan en cdspelare (Pioneer DEH-P5700MP) och nu är jag på jakt efter diskanter, 6.5" till dörrarna och en bas bak, mellan 10" och 12", bilen i fråga är en VW Golf II CL och min budget ligger på max 5500:- för slutsteg+högtalare+kablar.

Jag har kollat lite på www.nardik.se på deras DLS grejer, har också fått lite tips om MDS grejer, men jag vet inte, är MDS verkligen så bra?

Eftersom jag inte kan något om det här själv riktigt så vänder jag mig till er som har koll wink Som jag har förstått är det viktigt att skruva fast allt riktigt och tex när det gäller dörrarna så ska man dämpa och så där, detta har jag heller ingen koll på, finns ingen guide eller liknande för hur / vad som ska göras ungefär? För att plocka ner dörren och så är inga problem, den ska ändå ner iallafall när den lackas om på insidan och utsidan.

Och som sagt jag har redan stereo och det finns inte en pryl eller kabel dragen i bilen redan, så jag behöver _allt_, och budgeten var ju ganska låg på endast 5500:- som max +- några tior...

Det jag hade kollat på redan var ju som sagt DLS grejer, hade tänkt deras 10" sub W610 för 1260:-, deras C6 Classic högtalarpaket för 1170:- samt ett slutsteg från Classic serien, CA31 för 2340:- (3 kanal, 1 till bas, 2 till 6.5" i dörrarna)
Summan för det ligger på 4770:-, med kabelpaket och högtalarkablar blir det ju ungefär 5000-5400:-

Lyssnade även på en demobil från MDS där de hade detta paketet: http://www.mds.se/?artnr=pktaph412 och jag tyckte det lät väldigt bra, men jag antar det inte går att få likvärdiga grejer för typ halva summan? haha ;D


859 Inlägg
3 september 2005
#2
Znurf skrev:
Jo det är så att jag håller på att titta på billjud och sådär just nu, har redan en cdspelare (Pioneer DEH-P5700MP) och nu är jag på jakt efter diskanter, 6.5" till dörrarna och en bas bak, mellan 10" och 12", bilen i fråga är en VW Golf II CL och min budget ligger på max 5500:- för slutsteg+högtalare+kablar.

Jag har kollat lite på www.nardik.se på deras DLS grejer, har också fått lite tips om MDS grejer, men jag vet inte, är MDS verkligen så bra?

Eftersom jag inte kan något om det här själv riktigt så vänder jag mig till er som har koll wink Som jag har förstått är det viktigt att skruva fast allt riktigt och tex när det gäller dörrarna så ska man dämpa och så där, detta har jag heller ingen koll på, finns ingen guide eller liknande för hur / vad som ska göras ungefär? För att plocka ner dörren och så är inga problem, den ska ändå ner iallafall när den lackas om på insidan och utsidan.

Och som sagt jag har redan stereo och det finns inte en pryl eller kabel dragen i bilen redan, så jag behöver _allt_, och budgeten var ju ganska låg på endast 5500:- som max +- några tior...

Det jag hade kollat på redan var ju som sagt DLS grejer, hade tänkt deras 10" sub W610 för 1260:-, deras C6 Classic högtalarpaket för 1170:- samt ett slutsteg från Classic serien, CA31 för 2340:- (3 kanal, 1 till bas, 2 till 6.5" i dörrarna)
Summan för det ligger på 4770:-, med kabelpaket och högtalarkablar blir det ju ungefär 5000-5400:-

Lyssnade även på en demobil från MDS där de hade detta paketet: http://www.mds.se/?artnr=pktaph412 och jag tyckte det lät väldigt bra, men jag antar det inte går att få likvärdiga grejer för typ halva summan? haha ;D

Hej! Kan ju börja med att säga att för 5500kr får du bra grejjer!

;MDS är ett märke som jag undviker så gått det går.

Dom prylarna från DLS du tittat på är mycket trevliga, jag har montereat i princip dom sakerna i en polares bil, och det rockar å duktigt.

Dock så skulle ett CA41 steg passa din bas bättre, då du kan brygga två av kanalerna till den och på så vis få ut mer effekt ur steget än du skulle fått från baskanalen på ca31an.

Lycka till.

/Theo


4 554 Inlägg
3 september 2005
#3
sätt inga högtalare i dörren på golf2an de ger inget..byt ut orginalarna i panelen istället.. dom ger mycke mer ljud! har 6.5er i min golf och dom märks knappt.. kör med en sluten låda 10eller 12 fixar du rätt grejer så räcker en 10a

207 Inlägg
4 september 2005
Trådstartare
#4
Det blir nog 6.5" i dörrarna iallafall, med rätt / bra isolering / dämpning inne i dörren så blir det nog bra, många som har sagt det.

Jag har kollat lite på 5 kanals slutsteg som sagt istället för 3 kanals, för att koppla in diskanterna direkt till slutsteget ovh slippa med massa delningsfilter, vad tror ni om det då? Det där med 4ch och sen brygga två är säkert bra, men jag vet inte, är ju lite snål också, har heldre 5ch till allt då än 4 till tre hehe wink Så vad säger ni?


Trägnagare
185 Inlägg
11 september 2005
#5
Om man har ett 4 kanals slutsteg och vill koppla det till 2 basar med dubbla talspolar hur gör man då?

Martin

All show and no go!


Sök