2743
Sök

Hjälp att tolka Orion manual

Teknolog & CAD-designer
37 Inlägg
25 december 2010
Trådstartare
Hej, jag skulle behöva lite hjälp att tolka Orions manual. Skall designa låda till min Orion HCCA 122 bas. Tänkte utgå från tillverkarna egna beräkningar vad gäller volym och portens storlek och längd.

Har däremot svårt att tolka vad de har angivit.

Här är utdrag ur manualen:

http://maxdadesign.se/uppladdat/Hcca122.jpg
(hoppas jag inte bryter mot rättigheterna nu)

Gjorde en modell av originallådan enligt "--Box Parts--" för att kontrollera uppgifterna. Räknade på volymen utan basporten, invändiga volymen (brun) var då 75,1 l
http://maxdadesign.se/uppladdat/VolymUtanPort.bmp
Översätter man Vb och V(total) till liter får man 42,4 l och 75,0 l.
V(total) borde då vara den totala volymen utan port. Frågan är då, är Vb resterade utrymme utanför basport?

Kontrollräknar Vb enligt denna teori. Enligt ritningen skall porten (blå) vara lika stor som denna:
http://maxdadesign.se/uppladdat/MedBasport.bmp
Totala volymen som porten tar upp (med insida) är 24,4 l eller 38,5 l beroende om man använder måtten till insida, respektive utsida av de 19 mm skivor som skall användas.
Om Vb är volym utan port borde den här formeln stämma:

V(total) - V(port) = VB
75,0 - 24,4 = 50,6.
75,0 - 38,5 = 36,5.

Ingen av alternativen slutar på 42,4 l? Stämmer inte?

Behöver vara mer säker innan jag kan börja designa den riktiga lådan.
Kan någon hjälpa mig tolka?

1. Hur mycket skall den totala volymen vara, antar 75 l?
2. Är Vb volym utan port?
3. Om inte, hur stor volym skall porten ta upp av lådans insida?
4. Skall måtten till porten användas till insida eller utsida av skivorna?

Försöker att vara så noga som möjligt och är därför tacksam för svar smile
Senast redigerat av slice_max (25 december 2010)

21 761 Inlägg
25 december 2010
1. Ja, det är 75 liter totalt (byggvolym).
2. Vb är nettovolymen, dvs den volym som blir kvar när både bas och port sitter i lådan.
3. Porten tar upp ca 24,4 liter.
4. Portens yttermått kommer att bli 356 (höjd) x 89 (bredd) x 770 (längd) mm.

Det verkar enligt min åsikt som att Orion har klantat sig litegrann i just den där beskrivningen. Man har angett en "top" och "bottom" som portdelar, men det är ju själva lådan som utgör portens topp och botten. Som jag tolkar ritningen så ska det endast göras två portväggar (356 x 770 mm), inte någon topp eller botten.

Då blir det alltså lådans totala volym minus porten minus basen (75 minus 24,4 minus ca 8,2 liter), vilket är 42,4 liter. smile

Teknolog & CAD-designer
37 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
Tack för att du svarar på mina frågor, det uppskattas smile

Okej var lite osäker på om hela porten skulle passas in inuti lådan men detta bevisar då att det är meningen.

I och med att porten är rätt lång passar på att fråga om det har nån stor betydelse om den sticker ut en bit på utsidan av lådan? Räcker det att kompensera med att minska volymen, inga fasföskjutningar eller nått liknande? Har sett andra som gjort nämligen

Gladen Audio
2 388 Inlägg
26 december 2010
slice_max skrev:
Tack för att du svarar på mina frågor, det uppskattas smile

Okej var lite osäker på om hela porten skulle passas in inuti lådan men detta bevisar då att det är meningen.

I och med att porten är rätt lång passar på att fråga om det har nån stor betydelse om den sticker ut en bit på utsidan av lådan? Räcker det att kompensera med att minska volymen, inga fasföskjutningar eller nått liknande? Har sett andra som gjort nämligen

Porten kan sticka ut ur lådan men den kan ju även placeras på kortsidan eller så gör du den L-formad.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

124 Inlägg
26 december 2010
Gör du en låda på lite över 40 liter till den basen så kommer du inte bli nöjd kan jag säga.
Gör lådan så stor du kan dock inte över 100 liter och använd 3 styck 4" aeroportar eller en styck 6" port kanske 2 beroende på hur djupt du vill stämma av lådan. Jag har inte märkt av några blåsljud med 1 port trots att lufthastigheten varit rejält hög. Basen spelar som högst vid en djup avstämmning runt 38Hz men det går även att spela högt vid högre Hz med (eller hur mr Öström;) ) men då låter det skit rent ut sagt.
Skulle vara intressant att få veta vad du har för effekt till basen och i vilken bil den ska spela.

SM guld 2009 ESPL 4
SM guld 2010 ESPL Unlimited
2011 BMW SQ Edition

Teknolog & CAD-designer
37 Inlägg
27 december 2010
Trådstartare
HiFiMick skrev:
Gör du en låda på lite över 40 liter till den basen så kommer du inte bli nöjd kan jag säga.
Gör lådan så stor du kan dock inte över 100 liter och använd 3 styck 4" aeroportar eller en styck 6" port kanske 2 beroende på hur djupt du vill stämma av lådan. Jag har inte märkt av några blåsljud med 1 port trots att lufthastigheten varit rejält hög. Basen spelar som högst vid en djup avstämmning runt 38Hz men det går även att spela högt vid högre Hz med (eller hur mr Öström;) ) men då låter det skit rent ut sagt.
Skulle vara intressant att få veta vad du har för effekt till basen och i vilken bil den ska spela.

Skall köra den med ett Orion HCCA 25001 steg (2500 rms). Basen skall sitta i en Mazda 626 -87, kombicoupé.

Förstås var tanken att den skulle spela de lägre frekvenser som den är konstruerad för. Vill däremot vara lite mer noggrann än att bygga lådan så stor som möjligt. Kan lätt få till en låda på 100 liter men som matematiker med kontrollbehov vill jag ha något som stödjer det, du kanske kan förklara varför den skall vara så stor?

Tänkte också använda slotport då jag tycker det är mycket snyggare, man kan ju även runda av ändarna på en slot och få samma effekt som en aeroport.
Senast redigerat av slice_max (27 december 2010)

Team dBakuten
3 453 Inlägg
27 december 2010
70 liter portarea 218cm2 och 44cm lång.. då får du gött om djupbas.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Teknolog & CAD-designer
37 Inlägg
27 december 2010
Trådstartare
Okej tack. 70 liter, är det den totala volymen?

Team dBakuten
3 453 Inlägg
27 december 2010
slice_max skrev:
Okej tack. 70 liter, är det den totala volymen?

Räkna på portstorleken på lådvolymen.. Det kommer ju variera lite beroende på hur du bygger porten.

Jag brukar bygga mina portar på detta viset..

http://i178.photobucket.com/albums/w261/Flattabang/02.png

Visserligen oftast utan vinklarna i hörnen men det vara ett exempel.
Senast redigerat av Tokken (27 december 2010)

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

124 Inlägg
28 december 2010
slice_max skrev:
HiFiMick skrev:

Skall köra den med ett Orion HCCA 25001 steg (2500 rms). Basen skall sitta i en Mazda 626 -87, kombicoupé.

Förstås var tanken att den skulle spela de lägre frekvenser som den är konstruerad för. Vill däremot vara lite mer noggrann än att bygga lådan så stor som möjligt. Kan lätt få till en låda på 100 liter men som matematiker med kontrollbehov vill jag ha något som stödjer det, du kanske kan förklara varför den skall vara så stor?

Tänkte också använda slotport då jag tycker det är mycket snyggare, man kan ju även runda av ändarna på en slot och få samma effekt som en aeroport.

Vad som stödjer mitt utalande är min erfarenhet av att bygga med Orion basar och 2 SM guld i att spela högt just med dessa big_smile
Jag har byggt mängder med lådor till både HCCA 12or och 15" are så jag vet vad jag pratar om.
Jag har byggt lådor till både dubbla och singel basar i både 12 och 15"

SM guld 2009 ESPL 4
SM guld 2010 ESPL Unlimited
2011 BMW SQ Edition

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
28 december 2010
HiFiMick skrev:
slice_max skrev:
HiFiMick skrev:

Vad som stödjer mitt utalande är min erfarenhet av att bygga med Orion basar och 2 SM guld i att spela högt just med dessa big_smile
Jag har byggt mängder med lådor till både HCCA 12or och 15" are så jag vet vad jag pratar om.
Jag har byggt lådor till både dubbla och singel basar i både 12 och 15"

Pfft du har väl INGEN erfarenhet ALLS va HCCA-basarna? wink
Bara som du säger tongue
Nejdå.
Micke har god erfarenhet av dessa basar och hans SM-guld är lätt att kolla upp då det stämmer.
Och man plockar inte två SM-guld utan att veta vad man gör:)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Teknolog & CAD-designer
37 Inlägg
28 december 2010
Trådstartare
Jag får ursäkta att jag formulerade mig dumt, tror du missförstod mig. Jag ifrågasatte inte att det stämde, ville bara veta varför smile Vill få ihop det hela, vilka teorier som "stödjer" vad så man kan lära sig till nästa gång. Hade till exempel inte tvekat på de Orion angivit, hade varit schysst om man kunde till framtida projekt. Eftersom jag inte är helt säker vill jag helst inte tolka själv på ungefärliga värden, frågade istället.
Var kanske 100 det exakta? Kanske inte finns nån exakt teori?

Fick ett förslag från Tokken också, är de 100 eller 70 liter som gäller? smile

Om det är så att det är en tolkningsfråga kanske nån kunde förklara vad som påverkas när man går upp eller ner i volym?

Team dBakuten
3 453 Inlägg
29 december 2010
slice_max skrev:
Jag får ursäkta att jag formulerade mig dumt, tror du missförstod mig. Jag ifrågasatte inte att det stämde, ville bara veta varför smile Vill få ihop det hela, vilka teorier som "stödjer" vad så man kan lära sig till nästa gång. Hade till exempel inte tvekat på de Orion angivit, hade varit schysst om man kunde till framtida projekt. Eftersom jag inte är helt säker vill jag helst inte tolka själv på ungefärliga värden, frågade istället.
Var kanske 100 det exakta? Kanske inte finns nån exakt teori?

Fick ett förslag från Tokken också, är de 100 eller 70 liter som gäller? smile

Om det är så att det är en tolkningsfråga kanske nån kunde förklara vad som påverkas när man går upp eller ner i volym?

70 liter PLUS port.. tänk på det.

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Teknolog & CAD-designer
37 Inlägg
29 december 2010
Trådstartare
Jo tänkte på det, antog att 100 också var utan port då det jämfördes med "lite över 40" som är utan port enligt orion.

1 380 Inlägg
7 januari 2011
då lånar jag denna tråd lite och frågar hur stor låda ska jag köra till 2 st hcca 10.2 ?
hoppas nån har ett vettigt svar ! och ska jag köra slotport eller aero ?

Sök