Besiktiga chippad/motoroptimerad bil efter hösten 2010..?

Cirr3
23 december 2010 · 19 Inlägg

Som topic säger, någon som har besiktigat sin cippade eller motoroptimerade bil senaste 2 månaderna?

Hörde av en bekant att de mäter motoreffekten på alla bilar så att de inte är optimerade över 10% av original effekten och att om man då har optimerat motorn mer så blir besiktningen inte godkänd?

Någon som har erfarenhet av detta att dela med sig av?

Tack på förhand.

Mvh Cirr3.

m3lunde
23 december 2010 · 140 Inlägg

Hej !!
i Halmstad mäter dom inte effekten,, men dom kopplar in en dator och kollar felkoder.
kompisen va inne och besiktigade sin chippade saab 93 i dag och de va inga problem.

mvh Lunde

Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre.
BMW M3 (1997)
BMW 320 "M-Sport" (2003)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 december 2010 · 14 063 Inlägg

Cirr3 skrev:
Som topic säger, någon som har besiktigat sin cippade eller motoroptimerade bil senaste 2 månaderna?

Hörde av en bekant att de mäter motoreffekten på alla bilar så att de inte är optimerade över 10% av original effekten och att om man då har optimerat motorn mer så blir besiktningen inte godkänd?

Någon som har erfarenhet av detta att dela med sig av?

Tack på förhand.

Mvh Cirr3.

Vad jag vet så har inte bilprovningen bromsbänkar...så jag tror inte på detta.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Cirr3
23 december 2010 · 19 Inlägg

Tack för de snabba svaren.

Självklart så har dom inte bromsbänkar eller haft tid att göra det. Men de kan ju kolla avgasvärden och kolla insprut osv genom att koppla in datorn.?

Jag har själv en Fabia RS 1.9TDI som är motoroptimerad, och alla trimmade dieslar sprutar svart rök när man drar på då man ökat diesel insprutningen.

Men självklart hoppas jag på att det inte stämmer att de kollar ifall den är motoroptimerad..


Någon mer som har erfarenhet av detta? smile

/Cirr3

Klii
23 december 2010 · 195 Inlägg

Besiktade min i måndags och nej de kollar inte om bilen är chippad. Dom kopplade bara in en dator och kollade felkoder som någon nämnde här uppe.

Sharky
23 december 2010 · 10 287 Inlägg

Denna "10%-regel" är en gammal historia som inte har gällt på länge, länge....

Alla avgascertifierade motorer (i princip allt efter -75) är certifierade i sitt originalskick och varje modifiering på någon i certifieringen ingående del ( styrboxar, programvara,tändstift, etc, etc, etc) är olaglig genom att man då har skapat en ny motormodell som måste certifieras.

Sedan att det görs ändå och att det inte upptäcks eller man ser genom fingrarna med det är en annan historia. Rent generellt så är det så att sådant som inte uppenbart syns och om man klarar avgasvärdena så kommer man igenom besiktningen utan problem.

Man skall också notera att SBP med sina nya metoder att koppla in sig och kolla felkoder inte innebär att dom på något sätt kan kolla vad det finns för programvara - "chip" - i bilen.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Cirr3
23 december 2010 · 19 Inlägg

Okej, då ska det väl inte vara några problem. Va precis ett sådant svar jag ville ha. smile


God Jul på er!

Mvh Cirr3.

saab_sonett Handledare
23 december 2010 · 1 481 Inlägg

Cirr3 skrev:
Tack för de snabba svaren.

Självklart så har dom inte bromsbänkar eller haft tid att göra det. Men de kan ju kolla avgasvärden och kolla insprut osv genom att koppla in datorn.?

Jag har själv en Fabia RS 1.9TDI som är motoroptimerad, och alla trimmade dieslar sprutar svart rök när man drar på då man ökat diesel insprutningen.

Men självklart hoppas jag på att det inte stämmer att de kollar ifall den är motoroptimerad..


Någon mer som har erfarenhet av detta? smile

/Cirr3

Bilprovningen har ju gjort avgastest på dieslar i minst 15 år och kollat partikelhalten. Man gör en eller ett par uppvarvningar till varvstoppen och mäter hur mycket sot det kommer. Inget nytt.

ZonaX Svetsare
23 december 2010 · 3 150 Inlägg

När jag var och besiktade jobbets servicebil (diesel) så mätte dom bara rökens täthet eller nåt i nån maskin utanför. Inte det som nån vridit på?


Edit]  Det va det som saab_sonett berättade.

Senast redigerat av ZonaX (23 december 2010)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
RHO Diesel puffare ;)
7 januari 2011 · 161 Inlägg

Jag besiktigade min Fabia RS med 240HK utan problem!!

Dock tyckte han att antispinn lampan blinkade ovanligt mycket vid gaspådrag vid provkörning och då hade vi ändå 3vxl i wink

Lycka till med besiktningen!

Bygger en Fabia RSI = Snabbare och Snyggare!!
BMW 320D E91 "Familjeräcer" (2010)
BMW 320DA E91 "Black Panther" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang