8603
Sök

köpråd: vilken första bil???

4 637 Inlägg
7 januari 2011
Rquired skrev:
chrillzter skrev:
Rquired skrev:

Vem vill åka runt i en 240 eller Volvo överhuvudtaget? wink

* Var bara tvungen! *

Du har inte något köpråd angående bmw på lager att mässa om?

Tyckte inte det passade in, vadå saknar du ett?

Rgquired utan BMW-råd går ju inte, hör ju till.
Och trådskaparen kanske har massvis med pengar, kanske bara är sugen på just någon av de bilar han skrev om och inte tänkt på BMW. Bilsmak handlar om vad man gillar, inte om vilken ekonomi man har. Sätt igång nu! wink

2 656 Inlägg
7 januari 2011
EmilHammarlund skrev:
ekelund88 skrev:
EmilHammarlund skrev:

Och det kommer från en som kör BMW. lol

wink

*tystnaden som uppstår när en kille som kör en volvo klankar ner på en bmw*

Den tystnaden som uppstår när inga motargument finns är såå härlig. smile

shit hissen har inte gått ända upp va ? smile roll

2 656 Inlägg
7 januari 2011
EmilHammarlund skrev:
ekelund88 skrev:
EmilHammarlund skrev:

Den tystnaden som uppstår när inga motargument finns är såå härlig. smile

shit hissen har inte gått ända upp va ? smile roll

Vi driver ju bara lite med varandra. Fast med visst allvar från båda sidor.

hahahaha roll jag tycker trådskaparen ska kolla på en saab 9000 smile bra bil för lite pengar just nu

1 298 Inlägg
7 januari 2011
Valet mellan 240 och 740 är nästan en smaksak tycker jag. Bilarna har ganska så lik konstruktion i det mesta och senare årsmodeller av 240 har samma motorer med. 240n känns dock markant äldre, när man sitter i den. Men det kan ju vara en fördel för vissa att få kultkänslan.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

Rumpmas
3 860 Inlägg
7 januari 2011
henke12 skrev:
Ska skaffa min första bil snart och jag är sugen på volvo 740/240 eller golf 2 eller golf 3 eller saab 900.

Vilken av dom är bra, lite problen, lätmekad???

Vad tycker ni som vet??

Jag skulle satsa på gamla saab 900 eller gamla saab 9-3 98-02 och undvika nya 900 94-98 helt och hållet, det finns tyvärr inte mycket som är bra med de bilarna, tro mig, jag har en smile

Osponsrad
1 631 Inlägg
7 januari 2011
henke12 skrev:
opeltiffi skrev:
Volvo 245 såklart smile Det är den bästa bilen som någonsin producerats big_smile

haha aa har funderingar på 245 och 745 big_smile

Det bästa jag läst idag, väljer du 700 serien får du en bil som tål att frestas med, lätt att hitta reservdelar, alla kan ngt om bilmodellen. Och sen sitter du på ett forum där iallfall merparten av alla bilar är av 700 modellen.. Lycka till
Senast redigerat av BudgetDunkaren (7 januari 2011)

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

5 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
EmilHammarlund skrev:
IceEyes skrev:
EmilHammarlund skrev:

240 är trevligare än 740 på alla sätt.
Äldre 740 rostar ju som faan med fel skötsel.
En 240, framförallt nyare som jag pratade om är bara att sköta skapligt så är rost ingen fara.

Vem vill åka runt i en 740? wink

Volvo 740 är märkbart tystare, säkrare och bekvämare. Volvo 240 har sina ljusa sidor men är i jämförelse en uråldig konstruktion med alla dess nackdelar wink

Jag rekommenderar i alla fall VW Golf. Lättmekade, billiga och lättillgängliga reservdelar samt låg bränsleförbrukning.

Nackdelen skulle väl vara att den inte direkt stoltserar med 5 stjärnor i Euro NCAP.

Skillnaden är dock inte extrem i något mellan 240 och 740 så det är inget som ska avgöra. Bara köpa den men gillar mest. Var lite väl hård i mina ord där, båda har sina fördelar men för mig överväger 240ins fördelar. Dessutom inte lika jobbigt lätt bak, 240 är lättare att leka med och svårare att få ofrivillig sladd med.

På tal om ditt inlägg, har trådskapern tänkt på 9000? Säkrare än 900 och det finns säkert en hel del fina exemplar till lågt pris.

Eller äldre Mercedes?

Finns många bra äldre japanska bilar men de har oftast nackdelen som Golf 2, usel krocksäkerhet. Men det finns diverse större modeller t ex Mazda 626...

Sammanfattning Volvo, Saab (ej nya 900), Golf 3, Mercedes och större japanare är väl det som kan rekommenderas i din prisklass som jag gissar på är rätt låg, tryggaste köpen, inte superdålig säkerhet o s v. Olika för-och nackdelar hos alla dessa men ingen är direkt någon skitbil.

Men jag har hört att saab ska vara svår meckade någon som vet om det är rätt??

560 Inlägg
7 januari 2011
Till skillnad från Volvo 240 och 740 så är Saab svår mekad, men inte är dom omöjliga ! Men de beror kanske för 240/740 är som traktorer wink

Personligen skulle jag rekomendera Vw Golf III, eftersom jag hade en Jetta vilket är iprincip samma kärra och den var kalas smile Bra att ha en bensinsnål bil i början, tro mig !

Sök