6810
Sök

Har problem med billarmet/elen, behöver hälp/råd.

1 582 Inlägg
5 december 2006
Trådstartare
Tjenare.
Jag har en Seat Toledo 1,8 SXE - 1996, som är utrustad med ett DEFA alarm, som tyvärr inte fungerar som det ska, förra ägaren hade tydligen kopplat det själv, och inte fan har han gjort det bra i allafall sad

Som sagt så fixade jag med mitt ljud nu i helgen, allting blev perfekt smile
Men det blev ett problem, själva alarm lådan/dosan som de har lagt där bland alla mina säkringar/relä. tänkte jag ta bort lådan/dosan, eller ja jag tog bort den, drog ut alla kablar som gick till den och gissa vad bilen startade inte, kopplade en kabel i taget tills jag träffade på den rätta och då starta bilen.

Vet inte vad de är, har de ställt in så att jag måste ha den förbaskade lådan för att kunna starta bilen? Fan blir så förbannad på att de inte kunde göra en korrekt installation av larmet när de ändå köpte det. Nu undrar jag vad jag ska kunna göra? Jag är inte så händig när det gäller sådan el så jag vågar inte direkt testa något.

Har planer på att köpa mig ett nytt larm samt anställa någon eller en verkstad för att installera allting korrekt. Då undrar jag om vad priset kan vara för att någon ska installera allarm? Kanske finns någon här som bor ganska nära mig som vill tjäna en extra slant.

Behöver era råd, för jag vet inte vad jag ska göra hmm Mvh Pappi
Senast redigerat av Pappi (5 december 2006)

1 582 Inlägg
5 december 2006
Trådstartare
Är det inte någon som har ett svar till mig big_smile

1 631 Inlägg
5 december 2006
Att installera nytt larm i en bil från 96 är ganska basic för de flesta firmor, tror jag. Ring och hör om prisuppgift, men tänk på att du har ett gammalt larm i bilen som ska ut som inte funkar = extra felsökning.

Räkna med ca 4.000-5.000 för ett nytt larm installerat och klart (inkl nytt larm då).

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

1 582 Inlägg
5 december 2006
Trådstartare
Tack så mycket för svaret dude big_smile Fast är de inte bara och koppla ut de gamla larmet sedan koppla in ett nytt, hittade ett intressant larm på www.mds.se ett Cargard 850S billarm. För bilar tillverkade före -97

Fast jag hade tänkt mig max 5000 för larm och installation, ska kolla upp det så fort det börjar bli aktivt, åter tack för allt big_smile Mvh Pappi

1 631 Inlägg
6 december 2006
Visst, det är "bara" att koppla ur det gamla som inte är korrekt installerat. Tar ju en extra stund att plocka bort och se till så bilen funkar igen innan det nya installeras.

Jag vet att just grejor som "nästan" funkar är det som tar mest tid att fixa för den som installerar.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

1 582 Inlägg
6 december 2006
Trådstartare
Okej jag förstår, det lät inte alls bra, men larmet + installationshjälpen bör väl inte gå på mer än 5000:- eller big_smile

Jägermeister
910 Inlägg
6 december 2006
Oftast är det en kabel som är klippt, en kabel som går till tändningen.
Den kabeln är då kopplad genom larmdosan och gör då att bilen har startspärr om du inte larmat av.

Hittar du bara den kabeln så är det bara koppla loss den från dosan och skarva ihop den igen så är startspärren borta igen.

Det är inte svårt att koppla in eller ur ett larm, bara att du tar ut dosan och sen går igenom alla kablar och lossar dom samt kopplar ihop kabeln som är klippt till tändningen.

Har tagit loss larm från bilar som tex vi skrotat eller sålt och sen sålt larmen för sig.

Du kan även söka kopplingsceman till larmet på nätet, kolla upp vad larmet heter och har för modellbeteckning.

Lycka till!

En gång är ingen gång...

1 582 Inlägg
7 december 2006
Trådstartare
Tjenare gemini78.

Först vill jag tacka för informationen smile Jag ska även testa och söka på larmet och se om jag hittar någon kopplingsschema. Synd att du inte bor nära, kunde du hjälpa mig och tjäna lite extra stålar big_smile Mvh Pappi

Sök