18 januari 2011
Trådstartare
Jag införkaffade mig en båtdiesel, penta ad31, för reparering. Trasigt enl. säljaren var laddluftkylaren och oljekylaren. Jag har ägnat mig åt att renovera alla externa delar och haft av toppen för avsotning och inslipning av ventiler. Loppen har inga vändkanter och honingsmönstret är kvar. Fint tänker jag, det stämmer ju överrens med de ca 3-400 timmar som motorn enl. utsago skall ha gått. Alla packningar i övre delen är nya och motorn ser nu ny ut...trodde jag. Sen har jag startat upp och den spinner fint, inga missljud/knack, men jag upptäckte att oljetrycket varierade. Konstigt. Körde motorn väldigt kort pga. oljetrycksproblemet. Tar ner tråget och upptäcker att silen gått av, röret avhugget, kul. Dessutom upptäcker jag att ett vevlager glappar, inget annat, vad jag kan hitta...vevlagerhaveri. I botten av tråget finns kopparfärgat spån från det havererade vevlagret.
Allt annat, så som drev mm ser nästan oanvänt ut.
Jag är inte så pigg på att riva allt jag satt ihop såklart men om jag byter alla vevlager/ramlager så som den står, så känner jag mig osäker på om allt spån verkligen är ute från blocket.
Vad rekommenderas i detta läge?
/Larban
Audi A6 1,8T Avant