2968
Sök

Renoveringstips önskas

14 Inlägg
18 januari 2011
Trådstartare
Jag införkaffade mig en båtdiesel, penta ad31, för reparering. Trasigt enl. säljaren var laddluftkylaren och oljekylaren. Jag har ägnat mig åt att renovera alla externa delar och haft av toppen för avsotning och inslipning av ventiler. Loppen har inga vändkanter och honingsmönstret är kvar. Fint tänker jag, det stämmer ju överrens med de ca 3-400 timmar som motorn enl. utsago skall ha gått. Alla packningar i övre delen är nya och motorn ser nu ny ut...trodde jag. Sen har jag startat upp och den spinner fint, inga missljud/knack, men jag upptäckte att oljetrycket varierade. Konstigt. Körde motorn väldigt kort pga. oljetrycksproblemet. Tar ner tråget och upptäcker att silen gått av, röret avhugget, kul. Dessutom upptäcker jag att ett vevlager glappar, inget annat, vad jag kan hitta...vevlagerhaveri. I botten av tråget finns kopparfärgat spån från det havererade vevlagret.
Allt annat, så som drev mm ser nästan oanvänt ut.
Jag är inte så pigg på att riva allt jag satt ihop såklart men om jag byter alla vevlager/ramlager så som den står, så känner jag mig osäker på om allt spån verkligen är ute från blocket.
Vad rekommenderas i detta läge?

/Larban

Audi A6 1,8T Avant

252 Inlägg
19 januari 2011
hur ser vevlagern ser ut? Spån en kommer aldrig in i olje systemet då olefiltert tar allt efter olje pumpen. Det ända stället som spån kan skada motorn är i oljepumpen. Så av med den och gör ren och kolla så den inte är för mycke reper och att dreven inte har spån utsmetade på guggarna. Om ram lagerna är skadade så riv motorn då spån kan ligga kvar i veven. och skada dom nya vevlagerna. Ser det ut att klara sig så blir där alltid lite spån i sumpen i en nystartad motor som är renoverad. Det låter som att du fått stopp på motorn i tid så spånen är från inkörningen?! Jag blev inte klok om där var skador på lagerna?

14 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
Hej och tack för svar.
Nu är veven och alla lager nere. Vevens alla tappar ser fina ut, utom där lagret havererat. Där är den repig. Måtten är i övre delen av toleranserna och inte omslipad. alla tappar är runda så vitt jag kan mäta mig till med mikrometer. Jag tänkte lämna veven till slip, eller kanske att polering räcker, det får firman avgöra. Hur stora repor accapteras förresten? Tips på firma i stockholm önskas.
Oljesugröret har gått av precis vid pumpen, alltså över oljenivån. Pumpen genomgår översyn just nu men det jag hittils kunnat mäta visar att även den är i nyskick. Varför har röret gått av? Har ni tips? Det verkar ha gått till så att skvalpplåtens fästen gått av först (infäst i sugsilen längst ut där hävarmen och momentet är som störst). När det väl har hänt så verkar silen ha hängt endast i fästet till pumpen ett tag, men sen slutligen brustit. Det är bristningsskador på röret vid pumpen, men vid silen och fästet där är det bristningsskador och slit/friktionsskador. Jag har haft igång motorn och den skakar inte mer än nån annan diesel, snarare mindre än min 4 cyl, Iveco. Idéer?

/Larban

Audi A6 1,8T Avant

14 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
varför har denna tråd hamnat i off topic delen? jag la in den under motorteknik (grundläggande). Har nån flyttat den? Kan man flytta tillbaka den till där den hör hemma?

/Larban

Audi A6 1,8T Avant

252 Inlägg
20 januari 2011
Jag har sätt några Scania D11 motorer späcka skvalp plåtarna i sumpen. Och ingen fattade vad problemet var. Då både industri motorn och bil motorerna såg likt i sumpen men det hände bara i marin aplikationer.
Efter många funderingar på verkstan så kom vi fram att backslagers splintes fäste var slitna så det var lite glap så vid 1255 v/min kom motor och backslaget i skälv svängning. Så kolla när motorn är i och går i sjön vid normalt arbetvarv och belastning. Det var bara en ide smile

Självlärd
3 083 Inlägg
20 januari 2011
larban skrev:
varför har denna tråd hamnat i off topic delen? jag la in den under motorteknik (grundläggande). Har nån flyttat den? Kan man flytta tillbaka den till där den hör hemma?

/Larban

1. Antagligen en mod som har flyttat den.
2. Nej du kan inte flytta tillbaka den.
3. DOm har flyttat den för att det handlar om en båtmotor och ämnet motorteknik gäller endast för bilar eftersom garaget i första hand är ett bilforum. Därför flyttas alla båt, motorcykel, moped, cykel, strykjärn, kylskåp och tvättmaskins trådar till offtopic..

Annars så lycka till med båten och hoppas du får ner den i vattnet till sommaren wink

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

14 Inlägg
21 januari 2011
Trådstartare
Tack tekniknissen för tips. Jag tror det gått till på liknande sätt för min motor. Lite surt bara att säljaren inte sa nåt om detta när jag köpte motorn, då kanske inte veven hade behövt förstöras. Eller så var den förstörd redan. Nåja nu åker den in på slip. Tips på bra firma i sthlm önskas.

Volvo142_73a. Visst det är en dieselmotor som sätts i båt men den skulle lika gärna kunna sitta i bil eller lätt lastbil. Det är en konventionell 4-taktdiesel med stötstänger. Tycker själv att den kunde fått ligga kvar, då jag tror jag hade fått fler svar där. Men, men...

Tack för svar
/Lars

Audi A6 1,8T Avant

252 Inlägg
21 januari 2011
Tyvärr så är jag från malmö så jag känner inte till firmorna i stockholm. men kör in på några lastbilverstäder o fråga då får du nog tag i en firma som vet dieisel motorer.

Sök