4691
Sök

[VW Passat -05] Ljudet fungerar ej

3 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
#1
Hej!

Det är så här att ljudet på familjens bil inte fungerar.
Det har hänt att ljudet kommit tillbaka under någon körning, men detta händer mycket sällan.

Vi var en sväng förbi Möller Bil (Normans) här i Örebro och de sa att det var lika bra att byta ut hela stereon, och att de inte ville göra en "djupare" kontroll.
Detta känns verkligen onödigt, och jävligt dyrt.
Tänkte höra om någon råkar ha en aning om vad det kan röra sig om för fel?
Kan det bara vara någon kabel som glappar t.ex.?

Tips mottages på duktiga bilverkstäder här i Örebro, dvs. sådana som inte bara är ute efter pengar.

Tack på förhand!
Senast redigerat av Slizen (23 januari 2011)

3 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
#2
Swedenrockers skrev:
Det vanligaste felet är i allmänhet att nån högtalare spökar eller att nån högtalarkabel kortsluter.
När detta sker demontera radion och kontrollmät, alternativt vrid balans och fader så att endast en högtalare i taget spelar och starta om radion. Om ljudet försvinner helt när man prövar detta så mäter man upp just den kanalens högtalarkablar.
Kan även vara telefonens mutefunktion som strular men då står det 'Phone' i displayen.

Ah, okej. Ska ta och testa att vrida balansen och fader.
Det har ingenting med telefonen att göra, har kontrollerat det. smile

Tack så mycket för ett bra svar!

3 Inlägg
23 januari 2011
Trådstartare
#3
Swedenrockers skrev:
Det vanligaste felet är i allmänhet att nån högtalare spökar eller att nån högtalarkabel kortsluter.
När detta sker demontera radion och kontrollmät, alternativt vrid balans och fader så att endast en högtalare i taget spelar och starta om radion. Om ljudet försvinner helt när man prövar detta så mäter man upp just den kanalens högtalarkablar.
Kan även vara telefonens mutefunktion som strular men då står det 'Phone' i displayen.

Var ute och testade nu. Ställde över allt, även basen osv. till varje sida. Startade om stereon mellan ändringarna. Det fungerade inte ändå.

Får ta en sväng till en bilverkstad.
Tar fortfarande emot tips! wink


Sök