Fråga om bas och slutsteg.

Euroman
24 januari 2011 · 493 Inlägg

Hej

Jag tänkte fråga lite här innan jag gör mig av med lite slutsteg jag har hemma.

Jag har 2st liggandes här hemma.

första är mds gp3 steg skall klara av 360rms i 4ohm. Bryggat.

andra är ett mutant 400r som skall klara av 240rms i 4ohm och 400 i 2ohm (monoblock)

baslådan jag har är macaudio icefire 225 med dubbla 10" (fatboy) lådan är färdigbyggd från fabrik och den står speccad för 250rms och 500watt max. alltså hela lådan med båda basarna står speccad för 250rms. (vilket jag tycker låter lite för hur dom spelar)

Lådan var med om en krock så anslutningarna blev konstiga på den så fick dra om allt. Dock funderar jag på vilken ohm borde det vara på dessa basar? enligt tillverkare så är det 4ohm tillsammans. har haft ur basarna men det står inget ohm antal på dem och heller inget watt antal. Hur som helst spelar dom riktit bra för att bara vara 250rms.

nu till min riktiga fråga vilket utav stegen skulle ni använda mds steget eller mutant steget? har båda liggandes hemma. Just nu använder jag mutantsteget vilket funkar bra. använde mds steget men tyckte inte jag fick in någon bra inställning. Om jag förstått det rätt borde mutant steget räcka?

jag kör med 16mm kablar både jord och ström.

Mvh
Martin

Senast redigerat av Euroman (24 januari 2011)

KaptenL
25 januari 2011 · 116 Inlägg

Jag hade ju valt det starkaste steget, även om ett monoblock hade vart det bästa.
250rms stämmer, även 4 ohm, förutsatt att du kopplat likadant som det var från början.
Watt är inget man ska snurra in sig på allt för mkt, mer än att förhållandet mellan bas och steg är rimligt.
Det är inte watt som avgör hur högt man kan spela.

Hoppas det hjälper lite iaf.

[GBG Crawlers]
Euroman
25 januari 2011 · 493 Inlägg

aha okej då är jag med. så stegena ger ut ungefär det som står på dem? tänkte mest på att vissa steg ger ju mindre än vad dom är speccade till.

fast många använder ju mds och mutant. Men det borde ju inte vara så himla stor skillnad i tryck på dessa 2 stegena på den lådan jag har?

KaptenL
25 januari 2011 · 116 Inlägg

Förutsatt att det stegens angivna effekt stämmer så är ju det större talet bättre än det mindre.
Jag skulle inte driva en 250rms låda med ett 240rms steg hur som helst, men visst får du ljud.

[GBG Crawlers]
Euroman
25 januari 2011 · 493 Inlägg

jo helt klart stämmer ju det du säger. borde vara bättre med mds steget. såvida det inte ger fel rms watt då. läste bara på deras hemsida vad det skulle ge.

KaptenL
25 januari 2011 · 116 Inlägg

Du lär ju märka om det inte är i närheten av den angivna effekten. Annars så kostar inte ett dugligt monosteg överdrivet mkt pengar.

[GBG Crawlers]
Euroman
25 januari 2011 · 493 Inlägg

okej. så det är alltså bättre att köra mds steget. Men jag tror ju inte att det blir någon skillnad tryck mässigt men kanske håller bättre och bättre för basarna.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang