Omvandlare strypning från 12till 6volt

krille850
24 januari 2011 · 39 Inlägg

hello!! har en Torkarmotor som vill ha 6volt och hela bilens matning ligger på 12volt. hur ska jag göra för att få ner de från 12 till 6volt till Torkarmotorn???? bygger på en gammal volvo Pv

tacksam för tips

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
24 januari 2011 · 1 594 Inlägg

krille850 skrev:
hello!! har en Torkarmotor som vill ha 6volt och hela bilens matning ligger på 12volt. hur ska jag göra för att få ner de från 12 till 6volt till Torkarmotorn???? bygger på en gammal volvo Pv

tacksam för tips

Byt torkarmotor.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
krille850
25 januari 2011 · 39 Inlägg

När man kan göra de smidigare tack ändå! redan löst problemt fixat ett komponent motstånd

G-sson
25 januari 2011 · 612 Inlägg

Motstånd fungerar, men det är långt ifrån en bra lösning till elmotorer. En elmotor drar mer ström ju tyngre dom går, högre ström betyder större spänningsfall över motståndet och därmed även lägre spänning till motorn. Lägre spänning till motorn betyder mindre ork, lägre varvtal och ännu högre ström... Jag tror att ni ser den onda cirkeln som lätt kan leda till att motorn inte orkar gå alls, eller att den inte startar (elmotorer drar mycket ström i startögonblicket).

Det man egentligen vill ha är en spänningsregulator som ger stabila 6-7V oavsett belastning, möjligen justerbar spänning för variabel hastighet, eller om man känner för lite modernare effektivare elektronik en PWM-regulator.

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
25 januari 2011 · 1 594 Inlägg

krille850 skrev:
När man kan göra de smidigare tack ändå! redan löst problemt fixat ett komponent motstånd

Mao. en riktigt usel lösning.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
krille850
26 januari 2011 · 39 Inlägg

okej var bara en tanke :p   vart hittar man tag på en Spänning regulator då eller liknande som hjälper? tack för alla svar!!!!!

Old_Nut Old & Slow
26 januari 2011 · 46 Inlägg
Genuin Oildripper. (O\I/O)
Volkswagen 1/11 Limousine "Old School" (1956)
krille850
27 januari 2011 · 39 Inlägg

Fan va göött!! tusen tack!!!

krille850
30 januari 2011 · 39 Inlägg

jo men de var inte ett sådant som jag blev länkad till, de var något annat skit!!!! nått liknande. men enligt länken jag fick så är de ett sådan man ska använda

Trekmeister
30 januari 2011 · 272 Inlägg

"Spänningsomvandlaren" 4 poster upp är som Swedenrockers säger bara ett enkelt effektmotstånd. Att sälja ett sådan som spänningsomvandlare känns som ett gränsfall till lurendrejeri! Visst "omvandlar" det spänningen, men resultatet är inte helt lätt att förutse och att påstå att det blir 6V är så nära ren lögn man kan komma. (enda anledningen till att jag säger att det inte är en ren lögn är att det med precis rätt förutsättningar faktiskt blir 6V ut)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang