4856
Sök

Använda bilbas för innomhusbruk?

451 Inlägg
6 februari 2011
#21
Tjenare.
Jag kan varmt rekommendera stora djupavstämda 15" bilbasar drivna av PA-slutsteg.
Varför bilbas? Jo för att PA-basar är inte konstruerade för att gräva i den goda djupbasen. De är till för "50hz och uppåt basen" (stampatakten bas)

Hade tidigare två 15" i ett 45kvm rum och det spelade på som satan. Nu har jag samma högtalare i ett 15kvm rum. Det spelar som om man sitter i en jäkla bil och lyssnar på det.

Basarna är Kicker L5 15". Lådorna är på 170L och väger ca. 80kg styck avstämda till 36 hz.
Slutstegen är två kam kxr 2000 kopplade i 8 ohm. (1350w rms/bas och de går att spela tills säkringarna går)

Bor ovanför en nattklubb i gbg med ett kontrakt där det står klart och tydligt att man inte får klaga på oväsen/viberationer big_smile
Senast redigerat av Rigan (6 februari 2011)

24 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
#22
men det jag skulle vilja veta igentligen är att om min förstärkare som jag har kommer klara dom 4 MTX elementen, och om jag ska koppla allt så de blir 8ohm eller om jag ska koppla till 4ohm!
Senast redigerat av j0oL (6 februari 2011)

451 Inlägg
6 februari 2011
#23
Alltså.. Allting är relativt. Driva basarna fullt ut? Knappast. Driva dem så att du riskerar att bli vräkt? Absolut.
4 Ohm kommer att de basarna mer effekt, 8 Ohm kommer att ge slutsteget mer kontroll över basarna. (8ohm bör även det räcka för att få dig vräkt)

Bör även noteras att om det är så att steget ger 2x 300 wrms 4ohm eller 1x 600 wrms 8ohm så skulle jag i så fall bryggat det.
Senast redigerat av Rigan (6 februari 2011)

24 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
#24
okej, men jag är inte ås värst insatt i ljud bygge direkt kan du fixa fram 1 kopplingschema så att ja vet hur jag ska dra kablarna till elemenen, asså till vilken + spol och vilken -spol

så här står de i tek spec.

1200 watt PA power amplifier
Output capacity: 2 x 300W, 8 Ohm
Output capacity: 2 x 600W, 4 Ohm
Output capacity: 1 x 1200W, 8 Ohm
Frequency range: 20 Hz - 50 kHz
Senast redigerat av j0oL (6 februari 2011)

451 Inlägg
6 februari 2011
#25
Såg att du redigerade in det jag efterfrågade.

Då bör du köpa fyra basar med 2x4 Ohms spolar. Spolarna kopplas i serie på varje bas (8 Ohm/bas) och sedan kopplar du basarna i serie två och två (totalt 16 Ohm). Slutligen parallellkopplas de parvis-seriekopplade basarna med varandra och kopplas in i steget som då känner av 8 Ohm.
Senast redigerat av Rigan (6 februari 2011)

24 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
#26
har redan beställt 4 st bas element http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … 2-tum.html fast doc var dom inte 2 spolade de som du frågade efter hur gör man de då på de lättaste sätter för att få de så att det blir 8ohm!

451 Inlägg
6 februari 2011
#27
Tråkigt. Då får du trolla lite så att de konverterar sig till 2 Ohms spolar eller leva med det faktum att du endast kommer att utnyttja halva slutstegets kapacitet... - Jag kommer inte på något bättre på rakad arm.
Senast redigerat av Rigan (6 februari 2011)

24 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
#28
men som sagt jag fattar nada! skriv så enkelt som möjjligt ;P om hur jag ska koppla allt osv... tackar på förhand.
Senast redigerat av j0oL (6 februari 2011)

451 Inlägg
6 februari 2011
#29
Jag skulle kunna rita lite i paint om jag bara visste hur man infogar bilder i forumet wink

24 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
#30
hahaha jag vet inte hur de funkar men testa lite så får du se om de går!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 februari 2011
#31
Du har tyvärr inte så mycket alternativ med dom basarna, du får seriekoppla dom två och två och sen köra två basar per kanal, dom kommer då att få dela på 300W.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

24 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
#32
okej det var de som hade i bakhuvudet att de var så man var tvungen att göra, fast btw kommer det låta illa? big_smile

3 187 Inlägg
6 februari 2011
#33
j0oL skrev:
okej det var de som hade i bakhuvudet att de var så man var tvungen att göra, fast btw kommer det låta illa? big_smile

det är rätt lite effekt för två basar, du skulle ha kört på 2 basar istället för 4. men det kommer ju inte låta illa men inte jätte högt heller.


24 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
#34
jag har då inte tänkt att spela vråål högt eller utan lagom då de får duga åt en galen bas fixerad kille som mig!

3 187 Inlägg
6 februari 2011
#35
j0oL skrev:
jag har då inte tänkt att spela vråål högt eller utan lagom då de får duga åt en galen bas fixerad kille som mig!

okej, men om du är galen i bas, så vill man la ha så mycket som möjligt, då skulle jag bara köra med 2 basar, kommer spela bättre.


24 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
#36
jo sant! men de ljud som dom kommer göra får räcka vill gärna bo kvar i min lägenhet och inte på gatan! big_smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 februari 2011
#37
Nu blir jag lite fundersam, varför ska du ha flera billiga basar om du ändå inte ska spela högt? Det hade ju låtit bättre med ett par dyrare istället, och om du hade köpt två 15" så hade det nog även spelat djupare, och du hade kunnat utnyttja förstärkaren bättre.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

24 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
#38
men jag vill inte ha 2 st 15" jag tycker de är för stort 12" räcker enligt mig själv! om jag inte doc skulle bo i en lägenhet så skulle jag ha satsat på 2 15" istället!

451 Inlägg
6 februari 2011
#39
... Fast fyra tolvor flytter faktiskt mer luft än två femtontummare...
Hur är det med matten? wink

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 februari 2011
#40
Vad är det som gör 15" för stort?? 2st 12" har någtot mer konarea än en 15" och lådorna blir ungefär lika stora. Fördelen dock med färre element är som jag skrev nyss, du får bättre kvalité. Jaja det är ditt val, hoppas du blir nöjd ändå. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!


Sök