4881
Sök

Använda bilbas för innomhusbruk?

24 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
#1
tja tänkte kolla om nån vet om man kan använda 1 bilbas hemma den förstärkaren som jag har tänkt att driva de me är ett jeytech steg på 1600 watt
8ohm-600 rms watt
4ohm-300 rms watt kan nån komma med förslag på bil bas.


Är nämligen sugen på att köpa ett par MTX RT12-04 men vet ej om de kommer funka så där så tänkte kolla om nån som vet mer än jag!
Senast redigerat av j0oL (6 februari 2011)

3 187 Inlägg
6 februari 2011
#2
j0oL skrev:
tja tänkte kolla om nån vet om man kan använda 1 bilbas hemma den förstärkaren som jag har tänkt att driva de me är ett jeytech steg på 1600 watt
8ohm-600 rms watt
4ohm-300 rms watt kan nån komma med förslag på bil bas.


Är nämligen sugen på att köpa ett par MTX RT12-04 men vet ej om de kommer funka så där så tänkte kolla om nån som vet mer än jag!

dom basarna ska fungera, serie koppla basarna så får du 8 ohm, parallell koppla INTE basarna!
Senast redigerat av big-jepp (6 februari 2011)


24 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
#3
vad menar du med serie koppling? big_smile

Det heter STEREO
893 Inlägg
6 februari 2011
#4
Köp ett par pa 12" istället det kommer spela jävligt mkt bättre än bilbasar

www.fermplast.se Fixar nästan allt som har med plast att göra! Möjligt som omöjligt!
www.stereospecialisten.se DD, Ground Zero, Rockford Fosgate mm
www.dbakuten.se SPL Dynamics. Kicker, Faitalpro mm
www.seastreamsgarage.se Din lokala bilstereohandlare i stockholm

7 283 Inlägg
6 februari 2011
#5
Varför köpa bilbasar för att använda dom inomhus?


24 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
#6
jag frågade om man kunde använda bilbas hemma och då var de nån som svarade att de kunde man, så de fick bli så som de blev!

7 283 Inlägg
6 februari 2011
#7
Klart det går, men varför skala en potatis med fingrarna när det finns annat som gör jobbet bättre?


3 187 Inlägg
6 februari 2011
#8
j0oL skrev:
jag frågade om man kunde använda bilbas hemma och då var de nån som svarade att de kunde man, så de fick bli så som de blev!

jag skrev att man kan köra bilhögtalare i bilen, men det bästa sättet är att köra PA som holst sa, men vet många som har kört bil högtalare som hemma sub och det fungerar.


24 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
#9
aha okej!

24 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
#10
men nån som vet nån bra sida som säljer Pa-baselement 12" till bra pris!?

1 435 Inlägg
6 februari 2011
#11
j0oL skrev:
men nån som vet nån bra sida som säljer Pa-baselement 12" till bra pris!?

Hur mycket är du beredd att betala?

Ett förslag:

http://www.ljudia.se/hogtalarelement-s8 … i-p132601/

I höstas provade ja dock två Zachry BX-P12R inomhus, i den portade lådan ja hade i bilen. Drevs med ett PA-steg på en kanal obryggat pga de basarnas talspolar, så de fick bara 800wrms men det spelade jävel kan jag lova. När man drog på i vardagsrummet var det sånt drag att det började vibrera i toalettstolen i badrummet, det gillade damerna wink
Senast redigerat av Alpinabiturbo (6 februari 2011)


24 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
#12
mja blev lite smått intresserad, fast doc inte de priset på dom smile men ska kolla lite

1 435 Inlägg
6 februari 2011
#13
j0oL skrev:
mja blev lite smått intresserad, fast doc inte de priset på dom smile men ska kolla lite

Finns billigare element också, därför ja frågade dig hur mycket du har tänkt att lägga. När du dock inte svarar på det blir det inte enkelt att rekomendera något smile


24 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
#14
nej exakt har tänkt att lägga högst 3papp för 4 st 12 tummare finns det nått vettigt för de priset sammanlgt

1 435 Inlägg
6 februari 2011
#15
Ja kan ju säga att jag hade kört på två hyffade 15" istället för fyra halvkassa 12" för de pengarna big_smile


24 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
#16
okej , men det som är tänkt är att det ska användas inomhus och vill gära inte bli vräkt så det är svårt att välja men nån gång ska man väll va värst! big_smile
Senast redigerat av j0oL (6 februari 2011)

1 435 Inlägg
6 februari 2011
#17
Typ två styck http://www.ljudia.se/hogtalarelement-s8 … 15-p78420/

eller två http://www.ljudia.se/hogtalarelement-s8 … 0-p173270/

Fördelen med 15"arna jag har länkat är att de spelar djupare bas än deras motsvarigheter som är 12". Djupbas vill man alltid ha.
Senast redigerat av Alpinabiturbo (6 februari 2011)


24 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
#18
tackar för de fast doc tycker jag att 2 st 15" är lite för stort, bor nämligen i en 1:a på 39kvm hehe, får se vad man hittar på för nått i ljudmässig väg tack för alla tips osv...!
Senast redigerat av j0oL (6 februari 2011)

1 435 Inlägg
6 februari 2011
#19
Fyra 12" är ju inte direkt mindre.. typ samma konarea.

Då ska du ha en liten aktiv 8" bas smile
Senast redigerat av Alpinabiturbo (6 februari 2011)


24 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
#20
aja nog snackat om detta har nu bestämt mig för 4 st 12" MTX RT12-4

systemet som ska driva detta är en jeytech (stereo)förstärkare på 1600 watt

8ohm så leverarar den 600 w rms

4ohm så levererar den 300 w rms

ska jag koppla allt så de blir 4ohm eller ska jag köra på 8 ohm kom med era tips! så att inget går snett till big_smile
Senast redigerat av j0oL (6 februari 2011)


Sök