5584
Sök

Hjälp med baslåda.

299 Inlägg
14 februari 2011
Trådstartare
#1
Hade en liten fråga, har en baslåda med 2 12" baser, och nu tänkte jag byta ut dom och  tänkte sätta in två kicker Comp 12" eller också två 12" Mutant MT1210. kicker baserna ligger ju på det dubbla priset så dom måste vara bättre? Är det stor märkbar skillnad på dom basarna?
Och så hade jag något frågetecken till, min baslåda nu, mellan basarna sitter det en skiva, som gör att basarna är "uppdelade" i två lådor kan man säga, om ni förstår. Är ingen cirkulation mellan dom två basarna. Är det för att stabilisera lådan? Skulle det vara möjligt att plocka väck den skivan i mitten, eller skära upp ett stort hål, skulle det i så fall bli bättre effekt? för på lådan är det ett litet lufthål bak på lådan till varje bas, om jag tar väck skivan i mitten, täcker dom hålen där bak och gör ett enda stort på ena sidan istället? För det brukar det vara på den lådan som dom kicker basarna är till. Och en sak till, finns inget dämp material alls i lådan, vad gör det för skillnad? Är det något som skulle bli bättre om jag satte tid det?

Väldigt tacksam för svar! big_smile
Tack på förhand!


299 Inlägg
14 februari 2011
Trådstartare
#2
Larsson_V70 skrev:
ta en titt på mina bilder så kanske du kan få lite hjälp där ifrån  har just byggt en baslåda är helnöjd med den till mina basar

okej, det ska jag göra!


1 212 Inlägg
14 februari 2011
#3
thobbeee skrev:
Hade en liten fråga, har en baslåda med 2 12" baser, och nu tänkte jag byta ut dom och  tänkte sätta in två kicker Comp 12" eller också två 12" Mutant MT1210. kicker baserna ligger ju på det dubbla priset så dom måste vara bättre? Är det stor märkbar skillnad på dom basarna?
Och så hade jag något frågetecken till, min baslåda nu, mellan basarna sitter det en skiva, som gör att basarna är "uppdelade" i två lådor kan man säga, om ni förstår. Är ingen cirkulation mellan dom två basarna. Är det för att stabilisera lådan? Skulle det vara möjligt att plocka väck den skivan i mitten, eller skära upp ett stort hål, skulle det i så fall bli bättre effekt? för på lådan är det ett litet lufthål bak på lådan till varje bas, om jag tar väck skivan i mitten, täcker dom hålen där bak och gör ett enda stort på ena sidan istället? För det brukar det vara på den lådan som dom kicker basarna är till. Och en sak till, finns inget dämp material alls i lådan, vad gör det för skillnad? Är det något som skulle bli bättre om jag satte tid det?

Väldigt tacksam för svar! big_smile
Tack på förhand!

ställ frågan i : http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 89&p=1
säkert kommer det många bra svar.

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

3 187 Inlägg
14 februari 2011
#4
thobbeee skrev:
Hade en liten fråga, har en baslåda med 2 12" baser, och nu tänkte jag byta ut dom och  tänkte sätta in två kicker Comp 12" eller också två 12" Mutant MT1210. kicker baserna ligger ju på det dubbla priset så dom måste vara bättre? Är det stor märkbar skillnad på dom basarna?
Och så hade jag något frågetecken till, min baslåda nu, mellan basarna sitter det en skiva, som gör att basarna är "uppdelade" i två lådor kan man säga, om ni förstår. Är ingen cirkulation mellan dom två basarna. Är det för att stabilisera lådan? Skulle det vara möjligt att plocka väck den skivan i mitten, eller skära upp ett stort hål, skulle det i så fall bli bättre effekt? för på lådan är det ett litet lufthål bak på lådan till varje bas, om jag tar väck skivan i mitten, täcker dom hålen där bak och gör ett enda stort på ena sidan istället? För det brukar det vara på den lådan som dom kicker basarna är till. Och en sak till, finns inget dämp material alls i lådan, vad gör det för skillnad? Är det något som skulle bli bättre om jag satte tid det?

Väldigt tacksam för svar! big_smile
Tack på förhand!

du kan inte bara sätta i vilka basar som helst, det kommer låta kattpiss, fixa en ritning till de basarna du ska köpa och gör en nya låda, och sälg den du har.
eller köp basarna med färdig byggd låda smile
det är en aeroport som sitter i kicker lådan, det är viktigt att den är tilllämpad till lådan för den bestämmer avstämmningen på lådan, så om du bara gör ett hål in i lådan så blir det inte så bra... smile


451 Inlägg
14 februari 2011
#5
thobbeee skrev:
kicker baserna ligger ju på det dubbla priset så dom måste vara bättre?

2010 hade Kicker kampanj... Köp två betala för en. Blev basen sämre nu?
Brorsan har en 12" Comp i sin bil i en sluten låda med ett steg från 90-talet. Spelar långt över förväntan för de pengarna(och de förutsättningarna).

... Och förresten...
Ta absolut inte bort skiljeväggen mellan basarna. Kicker skriver själva att det är dumt att göra det. Jag tänker ta mig fan slänga in ett citat från deras hemsida så att inte garagets bilstereomaffia kommer och skjuter mig.

"Most enclosures are built for multiple drivers and require separate chambers for each driver. Dividers are a very important part of box building because they create strength in the box and provide an airtight seal between the speakers. Keep in mind that no two things are created equally (even speakers of the same size and model!), This will cause drivers in an open chamber to react differently, substantially reducing output and power handling. "

Kicker har gjort de lådorna som en kompromiss, eftersom de färdigbyggda lådorna måste spela så högt som möjligt, väga så lite som möjligt och gå så fort som möjligt att tillverka.

Det är inte optimalt någonstans med andra ord.
Senast redigerat av Rigan (14 februari 2011)

3 187 Inlägg
14 februari 2011
#6
Rigan skrev:
thobbeee skrev:
kicker baserna ligger ju på det dubbla priset så dom måste vara bättre?

2010 hade Kicker kampanj... Köp två betala för en. Blev basen sämre nu?
Brorsan har en 12" Comp i sin bil i en sluten låda med ett steg från 90-talet. Spelar långt över förväntan för de pengarna(och de förutsättningarna).

... Och förresten...
Ta absolut inte bort skiljeväggen mellan basarna. Kicker skriver själva att det är dumt att göra det. Jag tänker ta mig fan slänga in ett citat från deras hemsida så att inte garagets bilstereomaffia kommer och skjuter mig.

"Most enclosures are built for multiple drivers and require separate chambers for each driver. Dividers are a very important part of box building because they create strength in the box and provide an airtight seal between the speakers. Keep in mind that no two things are created equally (even speakers of the same size and model!), This will cause drivers in an open chamber to react differently, substantially reducing output and power handling. "

Kicker har gjort de lådorna som en kompromiss, eftersom de färdigbyggda lådorna måste spela så högt som möjligt, väga så lite som möjligt och gå så fort som möjligt att tillverka.

Det är inte optimalt någonstans med andra ord.

bra skrivit angåene att dyra basar alltid är bra, men jag skulle inte rekomendera killen att köpa kicker basar och sen sätta i dom i en låda som inte är byggd efter basen, många som gör det och låter skit! vilket du också säkert vet wink


451 Inlägg
14 februari 2011
#7
big-jepp skrev:
bra skrivit angåene att dyra basar alltid är bra, men jag skulle inte rekomendera killen att köpa kicker basar och sen sätta i dom i en låda som inte är byggd efter basen, många som gör det och låter skit! vilket du också säkert vet wink

Håller med fullständigt!
Jag menade dock inte att han inte bör ändra lådan/bygga en ny. Jag ville bara knuffa honom i rätt riktning så att han inte lägger sin dyrbara tid på att göra lådan sämre än vad den redan är... roll

Sedan vet jag inte riktigt om jag menade att dyra basar alltid är bra.. Jag ville bara få honom att tänka en gång till.

451 Inlägg
14 februari 2011
#8
Ah, höll på att glömma.
Dämpmaterial kan lura en för liten baslåda att kännas större. Detta brukar man säga är på bekostnad av snärtighet i basen. Jag bygger alltid mina lådor som den högtalartillverkaren rekommenderar, det är ju trots att de som byggt basen och laborerat fram vad som är bäst för den. Får inte den rekommenderade lådan plats köper man en annan/mindre bas.
Senast redigerat av Rigan (15 februari 2011)

299 Inlägg
14 februari 2011
Trådstartare
#9
Tack alla för era svar! nej jag vet att man inte bara kan ta vilka basar som helst o sätta i en låda, dom ska ju vara byggda för dom basarna man ska ha. Det jag tänkte på bara va att till exempel en lös kicker bas stod de till exempel till sluten låda: 30-60 liter, och så vidare. Men då är det alltså inte bara så lätt att har man en låda som är inom det så är det inte bara slänga in basarna där? Men om man skulle bygga en låda, till till exempel kicker basar, hur vet man då vad som skulle bli bäst? man får väl räkna ut volymen o allt som det ska vara, men finns ju massa former o utblås på massa olika ställen o allt. I somras gav jag o en polare på att bygga en baslåda o köpte hem allt o jobbade o slet men fan tyckte att det aldrig blev klart. Sen blev det för jobbigt o vi orkade inte så det sket sig. Och jag har inte så mycket tid över på vardagarna så skulle nog aldrig bli av att jag skulle hinna bygga en låda. Men man vill ju inte köpa någon bas som låter skit i en låda, jag tror nog att jag ändå får ta och köpa en låda med 2 12" kicker för 3000 spänn, då vet man i alla fall att allt är rätt och så, slipper hålla på o krångla med annat.
Så det får väl bli så!
Tack för svaren, uppskattas mycket!



Sök