Volvo 850 GLT 170hk 1992 - erfarenheter?

Freddah850 Elektriker
16 februari 2011 · 139 Inlägg

Har själv en 850 glt -92, då en manuell.. på 26000mil. Tycker själv att det är en trivsam bil, men givetvis finns det bättre.
Har hört talas om mkt "barndomsfel" på 850.
ex. igentäppt vevhusvent, oljeläckage, rostproblem m.m. men har inte råkat ut för ngt direkt.
Men alla bilar har ju sina "specialproblem"

Tycker det är en bra bil för en pengen..

Har även lite delar så som färdator, farthållare m.m. till salu, om det skulle vara aktuellt sen smile
mvh Freddah850

En riktig volvo är bakhjulsdriven!
Volvo Amazon "Amazonen" (1966)
Volvo 145 "Nyförvärvet" (1971)
Johanness
16 februari 2011 · 853 Inlägg

o_lindh skrev:
850 utan turbo är glidarbilar, man gasar upp den till den hastighet man vill åka i sen glider man runt. Ska du ha en bil med drag i och rejsa med så ska du nog se dig om efter en annan bil.

Så inget jag kan jämföra med min Saab? 2.0 180Hk turbo från 97, dock hade turbon gått 25000 mil utan byte.

Freddah850 Elektriker
16 februari 2011 · 139 Inlägg

Johanness skrev:

o_lindh skrev:
850 utan turbo är glidarbilar, man gasar upp den till den hastighet man vill åka i sen glider man runt. Ska du ha en bil med drag i och rejsa med så ska du nog se dig om efter en annan bil.

Så inget jag kan jämföra med min Saab? 2.0 180Hk turbo från 97, dock hade turbon gått 25000 mil utan byte.

Farsan har en Saab 9000 2,3t från -97.. tycker de går rätt så jämt i motormässigt, däremot kan man spy över väghållningen och inredningen i saaben, men det är ju givetvis en smaksak.

En riktig volvo är bakhjulsdriven!
Volvo 145 "Nyförvärvet" (1971)
Volvo Amazon "Amazonen" (1966)
o_lindh
16 februari 2011 · 347 Inlägg

Johanness skrev:

o_lindh skrev:
850 utan turbo är glidarbilar, man gasar upp den till den hastighet man vill åka i sen glider man runt. Ska du ha en bil med drag i och rejsa med så ska du nog se dig om efter en annan bil.

Så inget jag kan jämföra med min Saab? 2.0 180Hk turbo från 97, dock hade turbon gått 25000 mil utan byte.

Nej, det tror jag inte. En turbo har ett helt annat vridmoment än en sugmotor. En turbo ger maxvrid redan vid kanske 1600 varv medans en sugmotor ska du upp på kanske 5000 varv för att få ut maxvrid så tiden på 0-100 kommer turbobilen vinna stort även om det bara skiljer 10 hästar.

Men åk du och prova, är den ett välskött exemplar så kanske den har lite drag iallafall men sen är det så också att dom är lite framtunga så väghållningen är inte den bästa så man vill inte köra så fort med dom. Jag brukar ligga runt hastighetsbegränsningen. Bra för körkortet smile

Johanness
16 februari 2011 · 853 Inlägg

Freddah850 skrev:

Johanness skrev:

o_lindh skrev:
850 utan turbo är glidarbilar, man gasar upp den till den hastighet man vill åka i sen glider man runt. Ska du ha en bil med drag i och rejsa med så ska du nog se dig om efter en annan bil.

Så inget jag kan jämföra med min Saab? 2.0 180Hk turbo från 97, dock hade turbon gått 25000 mil utan byte.

Farsan har en Saab 9000 2,3t från -97.. tycker de går rätt så jämt i motormässigt, däremot kan man spy över väghållningen och inredningen i saaben, men det är ju givetvis en smaksak.

Jasså, jaha. smile Hoppas på det bästa då!

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
16 februari 2011 · 3 404 Inlägg

Har åkt med en '96 850 glt automat och jag tycker den rörde på sig hyfsat , drog runt 0,8L/mil. Rätt trevlig bil men Saaben är roligare

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Freddah850 Elektriker
16 februari 2011 · 139 Inlägg

TenZer skrev:
Har åkt med en '96 850 glt automat och jag tycker den rörde på sig hyfsat , drog runt 0,8L/mil. Rätt trevlig bil men Saaben är roligare

Det skulle jag med kunna erkänna, att saaben är nog roligare, men finns ju både för och nackdelar med båda smile

En riktig volvo är bakhjulsdriven!
Volvo 145 "Nyförvärvet" (1971)
Volvo Amazon "Amazonen" (1966)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
16 februari 2011 · 3 404 Inlägg

Freddah850 skrev:

TenZer skrev:
Har åkt med en '96 850 glt automat och jag tycker den rörde på sig hyfsat , drog runt 0,8L/mil. Rätt trevlig bil men Saaben är roligare

Det skulle jag med kunna erkänna, att saaben är nog roligare, men finns ju både för och nackdelar med båda smile

Absolut 850 är en större bil än 900 som kan kännas lite väl trång speciellt på bredden.

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Freddah850 Elektriker
16 februari 2011 · 139 Inlägg

TenZer skrev:

Freddah850 skrev:

TenZer skrev:
Har åkt med en '96 850 glt automat och jag tycker den rörde på sig hyfsat , drog runt 0,8L/mil. Rätt trevlig bil men Saaben är roligare

Det skulle jag med kunna erkänna, att saaben är nog roligare, men finns ju både för och nackdelar med båda smile

Absolut 850 är en större bil än 900 som kan kännas lite väl trång speciellt på bredden.

jo det kan erkännas, hade en saab 900 innan jag fick körkort, den skulle man viljat haft kvar idag, skruvat upp laddet lite och sedan kört tills det rasat tongue Har kanske en blå saab 900 8valve på gång till sommaren.. skulle vara lite roligt igen smile

Även om jag upplevt att man sitter lite snett i dem men man får vad man betalar för smile

Kanske lite offtopic..

Men skulle valt 850in, stabil, komfort o hyfsat driftsäker smile
mvh Freddah850

En riktig volvo är bakhjulsdriven!
Volvo Amazon "Amazonen" (1966)
Volvo 145 "Nyförvärvet" (1971)
Panzar_Audi
16 februari 2011 · 820 Inlägg

MrEricsson skrev:
skit bilar skulle ja va du skulle ja se mig om efter en annan modell

Du ska inte bemöda dig att säga varför? suck....

Ontopic:

Tycker allt att det är trevliga bilar, har dock aldrig kört en med automat, men dom manuella är goa att köra, går hyfsat, drar inte mer soppa än nån annan bil(egen erfarenhet) i den storleksklassen!

Som dom har sagt inann så ska man väl passa sig lite för diverse missljud från framvagnen, även kolla övre motorbussningen, vet iofs inte riktigt hur det är på GLT men på T5:or och dieslarna så har dom en tendens att ge sig!

Om man säger
Rquired Allmänt envis
16 februari 2011 · 12 512 Inlägg

Tycker turbobilar får lite oförtjänt mycket beröm här, Volvo´s femma är en trevlig maskin med pigg karaktär och ett skönt ljud som turbovarianten inte riktigt låter träda fram. Någon sportbil är den kanske inte men det är lätt för med snabba bilar bortskämda Garagetmedlemmar att rata bilar som vanliga svenssons hade uppfattat som snabba: 170hp i en 850 räcker definitivt och mer därtill.

Saab 900 2.0t (185hp, för någon 180hp-variant finns väl inte?) är dock lite kvickare, men du förlorar motorljudet på kuppen. Vad som händer om Saaben är sliten är det ingen som vet, man kan bara gissa.

Som någon skrivit tidigare är första årsmodellerna med barnsjukdomar kanske något att se upp med, men allt har ett pris och 9500:- låter som ett bra sådant om bilen mår bra. smile

Senast redigerat av Rquired (16 februari 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
jimbon
16 februari 2011 · 711 Inlägg

Personligen skulle jag avstått från den,då tänker jag miltalet och att det just är en automat.
Men om du är sugen på den så provkör den från kall till genomvarm så du känner att lådan
funkar bra kall som varm.


Annars åker man riktigt bra i en 850,trist bara med dom gamla lysena&kofångarna om det inte är
bytt till dom nyare!?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang