2446
Sök

Portlängt fått olika mått.

140 Inlägg
18 februari 2011
Trådstartare
tjena håller på och bygger en baslåda till 2st 15"s basar.

Gjorde lådan i Probox med fb1 43hz,

vb är 157L och bas rören är 2st 6"s  men omvandlade dom till en port istället som är 42,2 x 8,6cm

som skulle bli 35cm långt.

har även varit inne på http://www.linearteam.dk/default.aspx?p … calculator

och fick då längden 26.54cm.

min baslåda är ju bara 39cm djup så med den långa porten kanske det blir problem med ljudet ? :S

Vad tror ni? skulle vilja ha avstämning på 43hz.

3 466 Inlägg
18 februari 2011
Vonzool skrev:
tjena håller på och bygger en baslåda till 2st 15"s basar.

Gjorde lådan i Probox med fb1 43hz,

vb är 157L och bas rören är 2st 6"s  men omvandlade dom till en port istället som är 42,2 x 8,6cm

som skulle bli 35cm långt.

har även varit inne på http://www.linearteam.dk/default.aspx?p … calculator

och fick då längden 26.54cm.

min baslåda är ju bara 39cm djup så med den långa porten kanske det blir problem med ljudet ? :S

Vad tror ni? skulle vilja ha avstämning på 43hz.

När du ska bygga en låda så skulle jag rekommendera o enbart räkna med luften, alltså tomrumet i lådan.

Säg att du ska ha en låda på 130l + port och basar.

Då räknar du med 130liter som Vb. Sedan beräknar du port och avstäming därfrån. Då får vi fram att porten ska va runt 34cm för att få 43hz avstämning.

Till dessa 130 ska vi sedan lägga portvolymen, här räknar vi även in materialet till porten!
om du gör en slotport i mitten av lådan genom att föra in 2st 22mm skivor så räknar vi helt enkelt till dom.
har lådan då en inre höjd på 42,2cm och porten ska vara 8,6cm bred så tar du 42,2x(8,6+4,4)x26=ca14liter.
Alltså har vi 130+14= 144liter.

Sedan ska vi lägga till basarnas volym, nu vet jag inte vad du har för basar men runt 5liter för en 15" kan tänkas ganska normalt. då tar du alltså 144+5+5=154.

Alltså skulle en låda på 154 liter med en port på 42,2x8,6cm och ett djup på 26cm ger en avstämning på 43hz.

Jag kan tycka att det är lite högt o ha en avstämning på över 40hz och har du redan byggt en låda på 157l så skulle jag rekommendera att förlänga porten till 33cm och på så sätt komma ner till 40hz.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

140 Inlägg
18 februari 2011
Trådstartare
okej nja jag håller på och bygger. har kapat alla skivor och gjort hål på fronten o prov skruvat allt förutom
bak stycket och porten.
Stannade upp lite o funderade lite. men om en längd på 26cm skulle ge 43hz, hur kommer det sej att probox tyckte jag skulle ha 35cm till 43hz?? min F-3dB la jag på 30hz.

ja det är en Slotport (sitter i mitten av lådan med 2st skivor som du beskrev)

men verkade inte fatta så mycket av det dära sen roll har inte gjort så mycket lådor.
men jag vet inte riktigt vilken avstämning man ska tänkas ha.. tänkte ju försöka spela all sorts musik. men även få dom låga tonerna smile

har en låda som jag byggde i somras som har innermåtten måtten ca:60 x 76,6 x 33 i bak kant och 36,4 i framkant (yttermått 60 Djup 84 bred och 40hög vid basarna och 36cm i bak kanten (lite sluttandes alltså.)

och en Drönirettab hade då räknat lite på den i Teorin..

148,7 liter blir iaf lådans innervolym med dessa yttermått, porten tar upp lite drygt 13 liter och man kan nog räkna med 5-6 liter per bas. Omkring 125 liter netto har jag utgått ifrån vid beräkningarna. Tar man medelhöjden inuti porten så blir det 34,2 cm, då bör avstämningen hamna på runt 27 Hz.

Mycket låg avstämning alltså, om det nu verkligen blir den avstämningen med tanke på portens varierande innerhöjd. Egentligen finns det stor risk för flåsljud, men den låga avstämningen gör att du måste ner under 35 Hz och mata på med mer än 1000 W för att det ska börja bli problem. I teorin alltså, glöm inte det smile

så därför ville jag försöka mej på att göra mej en ny låda för att det kan låta ännu bättre än vad det gör nu.  för min gamla låda gjorde jag bara  slotport av 1st 6"s rör istället för 2... wink

140 Inlägg
18 februari 2011
Trådstartare
Jo juste Basarna är SPL XTR380D4 wink om det spelar någon roll..

3 466 Inlägg
18 februari 2011
Vonzool skrev:
okej nja jag håller på och bygger. har kapat alla skivor och gjort hål på fronten o prov skruvat allt förutom
bak stycket och porten.
Stannade upp lite o funderade lite. men om en längd på 26cm skulle ge 43hz, hur kommer det sej att probox tyckte jag skulle ha 35cm till 43hz?? min F-3dB la jag på 30hz.

ja det är en Slotport (sitter i mitten av lådan med 2st skivor som du beskrev)

men verkade inte fatta så mycket av det dära sen roll har inte gjort så mycket lådor.
men jag vet inte riktigt vilken avstämning man ska tänkas ha.. tänkte ju försöka spela all sorts musik. men även få dom låga tonerna smile

Till att börja med vill jag säga att Probox ALDRIG ska användas för att beräkna lådor, utan enbart för att få ut en sågritning då man låser liter och ställer in mått själv.

Vill du ha en låda som funkar till all musik ska du ha en avstämning på 35-40hz

Om du då bygger en låda med den porten som jag räknade på tidigare så kommer du få en avstämning på 40hz, sedan tycker jag att du ska testa o bygga ut porten med 5-6cm på framsidan för o få ner avstämningen en aning o jämföra. Har du en vanlig slotport så kan du ju enkelt med spillbitar skruva ihop en "ram" med samma mått som porten och en bredd på 5-6cm och sedan fästa den provisoriskt på framsidan. Alltså bara förlänga porten lite.

140 Inlägg
18 februari 2011
Trådstartare
jasså okey:P där ser man. varför ska man inte använda probox? jag tog och ställde in F-3dB punkten och sedan avstämnings frekvensen för att få fram låd volymen efter och knappat in parametrarna.

men hur låser man antal liter ? alltid lär man sej något.

okey jo de låter ju vettigt:P men all sorts musik är väl och ta i... men typ Techno/trance och hiphop med tung bas:P är väl det jag lyssnar på. men vore ju även lite skönt o kunna lyssna på lite rockigare låtar typ hårdrock o sånt:P men först och främst det förstnämnda:P men då tar jag och gör bas porten  33cm lång,
och även tillverka en ram sen när lådan är klar så man kan få porten ännu längre smile  cool

Man får tacka så mycket för Tipsen ^^

Föresten vilket program ska man använda för o beräkna lådor bättre än probox?? inte allt för avanserade program bara yikes

3 466 Inlägg
18 februari 2011
Vonzool skrev:
jasså okey:P där ser man. varför ska man inte använda probox? jag tog och ställde in F-3dB punkten och sedan avstämnings frekvensen för att få fram låd volymen efter och knappat in parametrarna.

men hur låser man antal liter ? alltid lär man sej något.

okey jo de låter ju vettigt:P men all sorts musik är väl och ta i... men typ Techno/trance och hiphop med tung bas:P är väl det jag lyssnar på. men vore ju även lite skönt o kunna lyssna på lite rockigare låtar typ hårdrock o sånt:P men först och främst det förstnämnda:P men då tar jag och gör bas porten  33cm lång,
och även tillverka en ram sen när lådan är klar så man kan få porten ännu längre smile  cool

Man får tacka så mycket för Tipsen ^^

Föresten vilket program ska man använda för o beräkna lådor bättre än probox?? inte allt för avanserade program bara yikes

Problemet med probox är att istället för att ändra avstämning med portlängden så ändrar programmet avstämning med hjälp av lådvolymen. 
Felet med detta är att programmet ibland kan få för sig att en 12" bas vill ha 15 liter och ett rör på 2-3meter..
Problemet med detta är att basen har olika effekttålighet i olika stora lådor och även olika verkningsgrad, basen spelar alltså högre med lite effekt i en stor låda men tål däremot inte lika mycket effekt.
Dessutom kan du inte själv ställa in exakt avstämning på lådan utan enbart F-3dB punkten som ligger en bit under avstämningen.

Det finns 2 program som jag själv använder för att beräkna mina lådor, dels Win ISD som du kan hämta gratis här: http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=winisd
Och Bassbox 6.
Win ISD är den lättare varianten och funkar enligt mej mycket bra. Nackdelen är att man inte kan få ut någon sågritning. Har man då Probox så kan man gå in under fliken "biltyp" och välja "lås liter". Där knappar man bara in volymen och sedan ställer man in bredd och höjd och materialtjocklek.

Sök