okej nja jag håller på och bygger. har kapat alla skivor och gjort hål på fronten o prov skruvat allt förutom
bak stycket och porten.
Stannade upp lite o funderade lite. men om en längd på 26cm skulle ge 43hz, hur kommer det sej att probox tyckte jag skulle ha 35cm till 43hz?? min F-3dB la jag på 30hz.
ja det är en Slotport (sitter i mitten av lådan med 2st skivor som du beskrev)
men verkade inte fatta så mycket av det dära sen

har inte gjort så mycket lådor.
men jag vet inte riktigt vilken avstämning man ska tänkas ha.. tänkte ju försöka spela all sorts musik. men även få dom låga tonerna
har en låda som jag byggde i somras som har innermåtten måtten ca:60 x 76,6 x 33 i bak kant och 36,4 i framkant (yttermått 60 Djup 84 bred och 40hög vid basarna och 36cm i bak kanten (lite sluttandes alltså.)
och en Drönirettab hade då räknat lite på den i Teorin..
148,7 liter blir iaf lådans innervolym med dessa yttermått, porten tar upp lite drygt 13 liter och man kan nog räkna med 5-6 liter per bas. Omkring 125 liter netto har jag utgått ifrån vid beräkningarna. Tar man medelhöjden inuti porten så blir det 34,2 cm, då bör avstämningen hamna på runt 27 Hz.
Mycket låg avstämning alltså, om det nu verkligen blir den avstämningen med tanke på portens varierande innerhöjd. Egentligen finns det stor risk för flåsljud, men den låga avstämningen gör att du måste ner under 35 Hz och mata på med mer än 1000 W för att det ska börja bli problem. I teorin alltså, glöm inte det

så därför ville jag försöka mej på att göra mej en ny låda för att det kan låta ännu bättre än vad det gör nu. för min gamla låda gjorde jag bara slotport av 1st 6"s rör istället för 2...