Katt (mjau-katt) på bil

Corsa
3 augusti 2005 · 32 Inlägg

coffe_aberg skrev:
Att polisanmäla är ingen vits då det inte är ägaransvar på en katt.

Det är precis samma lag för hundar och katter, dvs. kopplingstvång!

Vectra A (2000R) -89
Corsa A -92
adnillen Tung på högerfot
9 augusti 2005 · 18 Inlägg

Låter inge vidare alls det där. Katter är ju förtjusta att sitta på motorhuvar och värma sig *ler*

Men ett tipps kommer här för att få kräket att flytta på sig, använder det själv här hemma på vissa möbler där jag inte vill att katterna ska vara på.

Är bilen lite fuktig så kan du strö på rikligt med vitpeppar på hela huven varje gång du parkerat - inte vidare snyggt, men tror inte du behöver hålla på så länge. Är bilen torr får du spruta lite vatten med en sprayflaska och vitpeppra bilen - annars flyger ju det malda pepparn sin kos när de blåser till.

Katten kommer med stor säkerhet INTE hoppa upp på din bil igen om den hoppar upp när de är vitpeppar (rikligt) på huven. Det svider hejdundrande i nosen på dom - och de lär sig en läxa.

Kanske inte jättesnällt, men simpelt o de lär sig!

| I'm lost, totally! |
9-3 SS - såklart -
Angelicque
12 augusti 2005 · 222 Inlägg

Antligen någon med ett helt korrekt förslag.
Att dra tag en katt i nackskinnet, som någon föreslog, gör man absolut inte.
Ta tag i ett nackskinn gör man bara på en kattunge, precis som mamman gör när hon ska flytta dem.
Katter gillar inte heller citron, fast hur citron påverkar lacken, har jag inga vetenskapliga belägg för.
Annars, som någon annan föreslog, sök rätt på ägaren och förklara ditt dilemma.
Jag lovar dej, att de flesta som har djur inte vill att de ska ställa till någon skada.

I lagen om kopplingstvång, som du kan hämta på din kommuns hemsida, ska finnas under Miljö & Hälsa står det att katter och hundar ska hållas under sådan uppsikt att de ej kan skada andra och deras egendom.
Så "kopplingstvånget" betyder att de får vara lösa, men att man då ska ha så pass mycket pli att de är så pass lydiga att de kommer på all inkallning och inte jagar vilt.
Från 1 mars - 20 augusti gäller detta, sedan den 21 augusti börjar jaktsäsongen av vilt - inte av andras katter och hundar dock!

Så glöm alla "käcka" tips om strömledare i huven (så korkat) och försök redan från början mota olle i grind.
Har du möjlighet finns det även preparat att behandla med, ex på din tomtgräns eller varför inte runt din p-plats?
*suckar*


adnillen skrev:
Låter inge vidare alls det där. Katter är ju förtjusta att sitta på motorhuvar och värma sig *ler*

Men ett tipps kommer här för att få kräket att flytta på sig, använder det själv här hemma på vissa möbler där jag inte vill att katterna ska vara på.

Är bilen lite fuktig så kan du strö på rikligt med vitpeppar på hela huven varje gång du parkerat - inte vidare snyggt, men tror inte du behöver hålla på så länge. Är bilen torr får du spruta lite vatten med en sprayflaska och vitpeppra bilen - annars flyger ju det malda pepparn sin kos när de blåser till.

Katten kommer med stor säkerhet INTE hoppa upp på din bil igen om den hoppar upp när de är vitpeppar (rikligt) på huven. Det svider hejdundrande i nosen på dom - och de lär sig en läxa.

Kanske inte jättesnällt, men simpelt o de lär sig!

Senast redigerat av Angelicque (12 augusti 2005)

Hellre chips än sex på festival!!!!
mrcelica
12 augusti 2005 · 1 639 Inlägg

Låt misse smaka på en Tazer så lär den ge fan i bilen sedan, och allt annat med kanske... smile

http://www.protectmefirst.com/webimages/m18black.jpg

Senast redigerat av mrcelica (12 augusti 2005)

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Aatos
12 augusti 2005 · 291 Inlägg

om det inte e så store repor på bilen räcker det ju med rubbing på den..
Har själv 5 katter här hemma, o jag förstår problemet, morsan o farsans bil ser ut som man skulle dragit med sandpapper på vissa ställen..

TS_quattro fyrkrafsare
12 augusti 2005 · 1 443 Inlägg

om ingen anser sig äga katten så finns det ju minst en (1) sak som alltid hjälper:
en st gyttorp 12/70 US no. 3 sätter definitivt P för dina problem

(se dock till att katten inte sitter på bilen eller i närheten av den när du utför denna åtgärd)

det är den enda åtgärd jag kan garantera funkar, dock är det ju inte så snällt mot katten. (nu kommer alla tycka jag är hemsk som säger att du ska skjuta katten, men jag har katt själv och vildkatter finns det massor av som ställer till allmän skada så en mer eller mindre...) alternativt får du skaffa garage eller en stor ilsken hund som får patrullera runt bilen...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Mr.Diesel
12 augusti 2005 · 5 Inlägg

Hade en kund på jobbet för inte så länge sen som hade samma problem(jobbar som bilrecondare)han var och köpte ett skynke på Mekonomen man drar över bilen sen finns det tydligen nå medel man ska strycka på som inte katterna gillar.Han hade de på i ca 2veckor och katterna har då inte varit på hans huv nå mer.

Ett tips iallafall

Saab 9-5 2,0T Biopower "Barnvagnen" (2008)
Mercedes E 350 cdi AMG "PB SWE EDITION" (2011)
Renjägarn
12 augusti 2005 · 638 Inlägg

Och säker att det ens är en katt? Har du sett den på huven någon gång? Kan ju vara personer som har något verktyg eller dyl och klöser repor på huven.

Och om det nu är en katt och den inte kommer tillbaka och om du aldrig sett den så lär du knappast få någon att betala.
Ring försäkringsbolaget och se glad ut. Inget att göra åt isf?

Senast redigerat av Renjägarn (12 augusti 2005)

Kommer väl nånting här snart!
Angelicque
17 augusti 2005 · 222 Inlägg

Hej!

Här är en länk, med all information du behöver.
Kan nämna att du inte kan få någon ersättning om din bil
skulle bli skadad på något sätt av en katt.
Men läs för säkerhetsskull......finns många paragrafer att läsa
igenom, men detta är vad lagen säger....

http://www.djurskyddsmyndigheten.se/jahia/Jahia/pid/135




fr3drik skrev:
Tjo!

Har ett litet problem nu här hemma på gården.
Tror det är de nyinflyttade grannarna som har en katt.
Denna katt verkar ha en förkärlek till att varje kväll hoppa upp på min motorhuv och göra jättefina repor.

Vad göra?! Är ju inte säker på vems katt det är, men om jag lyckas få reda på det, är det då kattägaren som får pynta omlack av min huv?
Annars kanske den råkar ut för en olycka.. råkar äta en korvbit som legat i lite glykol eller något.. (ironi det där sista..)

Men det är fördjälva trist!

//MVH

Hellre chips än sex på festival!!!!
Kenwood SAABlare
16 september 2005 · 190 Inlägg

spade en väl beprövad metod  big_smile

Mja Mjo! Så kan de gå!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang