Köpråd Opel Omega -96

Atkin
28 februari 2011 · 6 Inlägg

Hejsan!
Är ny här på forumet! big_smile

Nu är det så att jag blir klar med mitt körkort i slutet på Mars, (Bara 10 år försenad) lol
Har en bekant som ska sälja sin Opel Omega.

Är detta en bra bil? Rullat ca 24000 mil,  Pris ca 7000:- får jag ge för den, Bra pris?
Skattad och besiktad kommer den också vara innan köp, Nya däck och nya bromsar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128671/128671-4c7cfb5561d3b68a88b3a981e9c5492b.jpg

/Atkin

Senast redigerat av Atkin (28 februari 2011)

Wilsgaard
28 februari 2011 · 560 Inlägg

Ja visst det är en ganska schysst bil och riktigt bra pris, så de tycker jag du ska köra på ! smile

Ser riktigt jävla fin ut med, kolla så de inte är allt för mycket rost, men de ser inte ut så på bilden iaf. För har de väl börjat rosta så tar de sig fort, sedan är den ju bakhjulsdriven med wink

KÖP ! tongue

Rquired Allmänt envis
28 februari 2011 · 12 512 Inlägg

Nya däck, nya bromsar och besiktigad utan anmärkning så låter det som ett mycket bra köp. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
TireSlayer Tvivlare
28 februari 2011 · 2 266 Inlägg

Titta noga i skärmkanterna bak för antydan till rost, och få åtgärdat så fort som möjligt. Vilken motor är det? 4:orna ska bytas kamrem var 6000 mil har jag för mig, så det är dags då. Tror det är ungefär samma miltal på V6 också, men där blir de ruskigt mycket dyrare. Sen brukar V6orna läcka från ventilkåpspackningarna också, kostar en slant att få bytt på verkstad då det är en del jobb att komma ner dit. smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.
RD_87 Skrotsamlare
28 februari 2011 · 4 031 Inlägg

Jag känner ett litet lätt hat mot Omega B, iaf med 2,0 16V. Min inte allt för begåvade far köpte en sådan nästan ny och jag tycker att det var förbannat mycket strul för att vara en modern bil. Svaga punkter jag minns är avgassystemet och flexröret framför katalysatorn, en irriterande display som sällan ville fungera, helt VÄRDELÖS belysning och en lätt störig motorkaraktär.
Nu är det ju en jävla skillnad, han köpte bilen 1-2år gammal med ett par tusen mil på för över 100K, 7K då kan man ju leva med att bilen inte är perfekt.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Atkin
28 februari 2011 · 6 Inlägg

Tusen tack för alla svar och tips smile
Känns väldigt bra, kommer byta upp mig vid senare tillfälle smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 februari 2011 · 17 632 Inlägg

Köp. Omega fick ett välförtjänt dåligt rykte när de kom på 80-talet. Sen blev det en riktigt trevlig bil! Hade lätt haft en själv om jag snubblat över nåt sånt som du gjort nu. bytte in en riktigt rostig 95.a en gång. Av någon anledning hade den full tank så jag körde den en vecka innan en skrotbilshandlare köpte den. Trevlig bil tyckte jag då!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Atkin
1 mars 2011 · 6 Inlägg

Här kommer 2 bilder till!
Tyvärr är den ena lite suddig men den får la duga smile
Kan också säga att full service är gjord precis innan dom köpte bilen, och dom har max kört 500 mil med den! + dom ska kolla hela bilen innan jag köper den smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128671/128671-be843887177db1b7bb7ab73992cbdee5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128671/128671-8e3ca30e0df1f1b00627dfa1e815c47a.jpg

Senast redigerat av Atkin (1 mars 2011)

Bebben Legitimerad besserwisser
1 mars 2011 · 921 Inlägg

För 7000 kan man naturligtvis inte räkna med en perfekt bil, men kolla så gott du kan under bilen efter rost och lyssna på motor och växellåda så de låter okej. Bara så du vet att du kanske får lägga någon peng extra efter köpet.

I övrigt tycker jag faktiskt om Omegorna, har dock bara åkt med aldrig kört själv. smile

RD_87 Skrotsamlare
1 mars 2011 · 4 031 Inlägg

Komforten är utmärkt i bilarna, hemchefen hade en Omega A en kortare tid, den var visserligen kraftigt kurd-skadad men annars var det ingen dålig bil. Vähållningen är också helt ok för en svenssonbil.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang