6174
Sök

Undvika trängeselskatten?

1 Inlägg
1 mars 2011
Trådstartare
Har nyligen börjat pendla till jobbet som ligger innanför tullarna.
Detta har bidragit med en extra kostnad varje månad på ca 700 spänn.

Nu har jag bestämt mig för att sätta ner foten, jag har ju miljöbil och allt. Tyvärr för ny för att slippa avgiften...

Någon som har några tips på produkter eller hemmalösningar så jag kan komma undan dessa djävulskostnader?

Eller har folk slutat med dessa knep på senare år. Har inte hittat några speciellt nya trådar om det varken här eller på andra forum.

Svar som "ta bussen" etc. behöver inte skrivas...

34 Inlägg
1 mars 2011
Detta är ett urklipp från Aftonbladet smile

"Här är några av de farkoster som är undantagna trängselskatt. Flera av fordonen kräver speciella tillstånd för att få köra på allmän väg - men försöka duger...
Fyrhjulig motorcykel 80 km/h
Golfbil - 25-30 km/h
Hjullastare - 50 km/h
Truck - 15-20 km/h
Biltransport 80 km/h
Vält 8-10 km/h
Redskapsbärare 10-15 km/h
Asfaltsläggare 5-8 km/h"

Saabifierad
2 031 Inlägg
1 mars 2011
Finns egentligen 2 sätt:
1. Dölja registreringsskylten med exempelvis en keps. Dock måste du dölja både fram och bak samt att polisen ser inte så positivt på en sådan om du blir stoppad.

2. Köra en utlandsregistrerad bil, går dock enbart att köra med den i 1 månad.
Senast redigerat av Slash (1 mars 2011)

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

34 Inlägg
1 mars 2011
Slash skrev:
Vad har du för typ av miljöbil? alla miljöbilar slipper betala trängelskatt tills årsskiftet, det vill säga bilar som är hybrider/gas/etanol. Har du däremot en diesel eller en bensinbil som en Smart ForTwo som du själv anser är en miljöbil är det inte mycket att göra åt än att kanske införskaffa en "riktig" miljöbil tongue

Annars är det enda sättet att dölja registreringsskylten med exempelvis en keps. Dock måste du dölja både fram och bak samt att polisen ser inte så positivt på en sådan om du blir stoppad.

Så kan de slänga en i finkan oxå, i värsta fall smile

Saabifierad
2 031 Inlägg
1 mars 2011
Ste_gev skrev:
Slash skrev:
Vad har du för typ av miljöbil? alla miljöbilar slipper betala trängelskatt tills årsskiftet, det vill säga bilar som är hybrider/gas/etanol. Har du däremot en diesel eller en bensinbil som en Smart ForTwo som du själv anser är en miljöbil är det inte mycket att göra åt än att kanske införskaffa en "riktig" miljöbil tongue

Annars är det enda sättet att dölja registreringsskylten med exempelvis en keps. Dock måste du dölja både fram och bak samt att polisen ser inte så positivt på en sådan om du blir stoppad.

Varför skulle man få fängelse av att dölja registreringsskylten med exempelvis en keps? bötesbelopp givetvis men fängelse?

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

34 Inlägg
1 mars 2011
Slash skrev:
Ste_gev skrev:
Slash skrev:

Varför skulle man få fängelse av att dölja registreringsskylten med exempelvis en keps? bötesbelopp givetvis men fängelse?

Sorry läste lite väl snabbt där. Om man stjäl en regskylt så kan man få 6 mån fängelse enl Transportstyrelsen.

8 928 Inlägg
1 mars 2011
Tips om hur man kringgår skatter och avgifter som är direkt olagliga är inget som postas på garaget.

Mvh
Hamilton

Fotograf på Tierp iDag

Muttley
1 mars 2011
Hamilton skrev:
Tips om hur man kringgår skatter och avgifter som är direkt olagliga är inget som postas på garaget.

Mvh
Hamilton

Ändå tråden öppen?. De enda ts vill ha är olagliga åtgärder om du läser vad han skriver.

"Någon som har några tips på produkter eller hemmalösningar så jag kan komma undan dessa djävulskostnader?"

Vilket betyder att inte kameror ska kunna ta han i princip.

8 928 Inlägg
1 mars 2011
tkd_rille skrev:
Hamilton skrev:

Mvh
Hamilton

Ändå tråden öppen?. De enda ts vill ha är olagliga åtgärder om du läser vad han skriver.

"Någon som har några tips på produkter eller hemmalösningar så jag kan komma undan dessa djävulskostnader?"

Vilket betyder att inte kameror ska kunna ta han i princip.

Helt rätt, nu när jag läst inlägget en 2a gång så är syftet med tråden att kringå lagar och regler och ska således låsas.

Låser tråden

Mvh
Hamilton

Fotograf på Tierp iDag

Sök