Nu skall min 940 trimmas

mustang1966 lastbils chaufför
17 januari 2011 · 240 Inlägg

save423 skrev:

Danne_1977 skrev:
Ja men du.... drömma måste man få göra.. big_smile.   

Men jag tycker du ska göra såhär.. köp ett bra grundämne till motor.. och bygg på den eftersom för då har du nåt att se fram emot.. ta lite i taget som du har råd.. och gör en liten projekttråd här så folk får se vad du pysslar med..

Sen när motorn är färdig så lyfter du i den i bilen...

Så kan du i lugn och ro bygga dig en bra motor samtidigt som du kan köra med bilen tills det är dags att lyfta i den i bilen.. big_smile

Ja precis cool
det tycker jag låter som en väldigt bra idè big_smile

mustang1966 ska lägga upp så mkt jag kan men kommer antagligen inte vara klar förän till sommarn smile

det gör inget kommer att följa dig i alla fall

Gud, som haver B23:n kär se till mig, som gasglad är. Vart jag mig i världen vänder, skall jag göra svarta ränder
köpes: har ni något till volvo 740 till salu så hör av er!
Volvo 740 TIC "Turbon" (1990)
Danne_1977
17 januari 2011 · 3 292 Inlägg

mustang1966 skrev:

Danne_1977 skrev:

mustang1966 skrev:
detta kommer jag att följa med stort intresse, för jag planerar att göra något liknande med min 740, så mycket bilder och info TACK

Det finns massa olika sätt att trimma motorer på.. vissa gör si och vissa gör så... det som kan vara mest förvirrade är att folk säger att såhär ska du göra.. och andra säger att så ska du inte alls göra.. bäst att göra som man själv vill.. och använda sig av tips och råd från andra kunniga människor..

det är det jag kommer att göra och eftersom det kommer att bli första gången jag kommer att göra något så stort med en motor, så jag följer flera här på garaget för tips och råd innan jag ens har börjat och som det ser ut i dagens läge kommer det att dröja pga arbetslös

Arbetslösheten är stor och gott om pengar är det ont om för dom flesta... jag tycker du gör rätt i att följa lite olika trådar och kanske hittar du nåt som passar just dig och din bil.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
save423
17 januari 2011 · 30 Inlägg

Jonasarvidsson skrev:

save423 skrev:
okej danne1977 tror dig när du säger att jag spräcker min "budget" men drömma går ju wink

okej jonasarvidsson det hjälper helt klart skall kolla upp lita har några ganska bra kontakter inom både sälj och verkstad så kan förhoppningsvis få allting lite billigare men skall som sagt kolla upp allting innan jag börjar ordentligt vilket förhoppningsvis blir i mitten av februari smile

Ja precis som Danne1977 skrev innan så blir det så dyrt (tyvärr). Sedan måste du ha i åtanke att det inte alltid blir billigast med att tillverka själv ( tänkte på att du skrev att du hade kontakter inom verkstad ) osv osv..

Egentligen tycker jag att du ska satsa på en torsen diff.. kostar 6,5 för bara diffen och 9,5 för komplett bakaxel med diff. Men pengarna styr det förstår jag, för jag har samma problem själv=)

Om du vill slippa allt som är SVIN dyrt och ändå ha en rolig motor. Kan du snåltrimma lite. Köpa lite större turbo  (då funkar 19t som Danne1977 nämde innan) eller ett kina agg t04e, R spridare, 3 " LMM, och orginal chippade boxar. Sen kan du gärna komplera det med h profil stakar för att vara på den säkra sidan:) Så kanske du kommer snäppet över 300 hk. Och får en lagom rolig och inte för dyr motor. För då kan du hålla din budget med tanke på att du inte behöver mappa den då.

Kom bara ihåg att om du skall över 350, så kommer inte din m90 orka med riktigt (eller hur var det, vilken låda körde du?) Och då är det ZF låda från bmw som gäller, vilket innebär annat svänghjul, annan koppling och m47 kardan. Vilket resulterar i mer kostnader.

Mvh Jonas

de va en m90 jag hade tänkt och de e därför som jag helst vill hålla mig mellan 300-350hk eftersom den oftast inte pallar mer tongue
skall kolla upp dessa tipsen låter som en fin idè det med smile

mustang du e välkommen att följa skall som sagt lägga upp så mycket som möjligt smile

kör tills det rasar - laga - gör om det igen!
Boostrider Försöker iaf
17 januari 2011 · 1 998 Inlägg

m90 håller för bra mycke hk. De beror mest på den som växlar...

Växlar man snabbt ska man göra de distinkt. Men hade du inte haft en m90 så kostar de ju ungefär lika mycket med en omsvetsad ZF låda om man har kontakter och bra vänner...

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
Jonasarvidsson Maniac
17 januari 2011 · 536 Inlägg

Boostrider skrev:
m90 håller för bra mycke hk. De beror mest på den som växlar...

Växlar man snabbt ska man göra de distinkt. Men hade du inte haft en m90 så kostar de ju ungefär lika mycket med en omsvetsad ZF låda om man har kontakter och bra vänner...

Mycket hk och mycket hk. Många kör inte med huvudet om man har m90 och lite pulver i motorn. Då brukar den vara begränsad till 350 hk. Sedan finns det även 4 olika versioner av m90.

Sen vet jag inte om jag kan hålla med dig om att en omsvetsad låda brukar kosta lika mycket. en m90 ligger på ca 3000:- och du kanske får en zf låda för det, dock inte omsvetsad. Finns att köpa från ca 5800, omsvetsade, då utan spakställ. sedan för ca 7-8 med spakställ.

Sedan har du koppling som kostar en slant + svänghjul.+


Mvh

save423
18 januari 2011 · 30 Inlägg

idag hände det grejer med min lilla bil, lite off topic kanske men tänkte att de kan vara värt att lägga in endå.
1. körde fast i en backe som var täckt av is (har MS däck på så funkar inte så bra nu när de har regnat på snön...) men iaf när kompisen skulle dra upp mig så stod det en betongpelare ca 10 cm från höger fram dörr och tro f*n att bilen dras in i den j*vla betongpelaren så nu blir det till att byta dörr där...
2. sen när man e påväg hem så såg jag en bil bakom som körde ganska så märkligt efter mig jag låg lite över hastighet men sänkte farten och bilen kom ikapp jodå de e herr blå som sätter på sina saftblandare och vinkar in mig. Anledningen då? jo jag har en dekal i bakrutan där det står TBRACING.SE hmm har dom inget vettigt för sig eller? jag fick blåsa, visa körkort, förklara dekalen i bakrutan och min tidigare fortkörningsbot som jag fick tidigt i december...

Tog några bilder av bilen när jag kommit hem och jo självklart så tar inte min dator minneskort så kan inte lägga upp bilderna...

detta var inte min dag direkt nytt försök imorgon hej så länge

kör tills det rasar - laga - gör om det igen!
Mog1 High on diesel and gasoline
18 januari 2011 · 368 Inlägg

Om du är intresserad så har jag en sachs 712 tryckplatta med organisk lamell och stumsvetsat svänghjul till salu. pma om du är intresserad smile

Volvo 945 "Gråben" (1992)
Volvo S60-R "Blacked Out" (2004)
save423
3 mars 2011 · 30 Inlägg

Efter ett ganska långt uppehåll där det inte har hänt någonting så kommer nu en uppdatering.

Jag har nu fått ett arbete så nu kan jag sätta igång med lite av mina planer.

idag har jag installerat mitt avgasrör från katten och bak det blev ett 2.5" sportsystem från simons. bilder kommer inom kort

Så här ser min plan ut just nu:

Koppling []
tryckplatta (712-platta) []
avgasrör:
1. 3" fram till katt. []
2. 2.5" från katt. [X]
turbo 18T []
spridare []
wastegateklocka []
vxllåda m90 []
styrenhet []
kam []
stakar []
smidda kolvar. []

ekonomin får avgöra i vilken ordning och hastighet detta kommer att gå i då jag har ett provisions jobb.
bilder med text kommer att komma allt eftersom men som sagt detta är ett långtidsprojekt och med tanke på att jag inte kom i gång ordentligt förän nu så tvivlar jag på att detta är klart innan sommaren.

hoppas att ni fortsätter följa endå.

Senast redigerat av save423 (3 mars 2011)

kör tills det rasar - laga - gör om det igen!
Xuri One Man Clan
3 mars 2011 · 4 287 Inlägg

om du vill hålla nere kostnaderna å inte köpa alla för dyra grejer eller ska ha 800 hästar
för den setupen ovan säger jag du behöver inte byta varken stakar eller kolvar om du har en fräsch motor i dagsläget tongue

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
save423
3 mars 2011 · 30 Inlägg

Xuri skrev:
om du vill hålla nere kostnaderna å inte köpa alla för dyra grejer eller ska ha 800 hästar
för den setupen ovan säger jag du behöver inte byta varken stakar eller kolvar om du har en fräsch motor i dagsläget tongue

förstår inte riktigt vad du menar. använde punkter är bra roll
Men om jag har förstår dig rätt så säger du att jag inte behöver bättre stakar eller kolvar om jag "bara" skall ha det som står?
Jag har hört av väldigt många att stakarna inte klarar ett höjt ladd med chip.

kör tills det rasar - laga - gör om det igen!
Xuri One Man Clan
3 mars 2011 · 4 287 Inlägg

save423 skrev:

Xuri skrev:
om du vill hålla nere kostnaderna å inte köpa alla för dyra grejer eller ska ha 800 hästar
för den setupen ovan säger jag du behöver inte byta varken stakar eller kolvar om du har en fräsch motor i dagsläget tongue

förstår inte riktigt vad du menar. använde punkter är bra roll
Men om jag har förstår dig rätt så säger du att jag inte behöver bättre stakar eller kolvar om jag "bara" skall ha det som står?
Jag har hört av väldigt många att stakarna inte klarar ett höjt ladd med chip.

du har motorn med dom grova stakarna och lagrena dom orkar över 300 hästar.
dom äldre spisarna  runt 87-88 däremot är av sämre kvalisort.
min motor hade rullat 24+++mil när jag började trimma den, den bänkades till i alla fall 250 hästar vid 27000mil, lite strul så fick inte ut mer då. men jag körde med mer trim till 28500. sen renoverades motorn med nya lager å stakar å höll sen för i alal fall 370 hästar.. kopplingen slirade då så de blev inte mer.

De jag ville säga var att med 19t turbo så bottnar du turbon innan du rasar motorn..

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
save423
3 mars 2011 · 30 Inlägg

okej okej. jätte bra information. nu vet jag att jag kan ta detta sist när jag siktar på över 350 då big_smile
tack så mycket

kör tills det rasar - laga - gör om det igen!
Xuri One Man Clan
3 mars 2011 · 4 287 Inlägg

de är många 940is som rullar med över 300 hästar som har helt å håller standard saker i blocket. jag bytte mina stakar bara för jag hade planer på mycke mer mos å hade dom ändå liggandes när de var dags för motorenovering om jag vetat de jag vet i dagsläget så vettifan om jag bytt dom då.
en org b230fk spis är ju inte dyr å speciellt svår å få tag i om olyckan väl skulle vara framme, lätt hänt med olyckor också när man börjar trimma å är nybörjare på diverse saker. fel gör vi all tyvärr.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Volvox40
3 mars 2011 · 777 Inlägg

Alka0512 skrev:
En sak jag tycker du verkar ha "glömt" är styrsystem, kommer du köra med original? Känns som att det är lite onödigt att bygga en seriös och fin motor, och sen köra original styrsystem. Men det är ju bara jag..
Blir nog ett roligt projekt!

Holler med. hade jag varit du hade jag laggt 3-4000 på ett megasquirt. inte det bästa men ett bra styrsystem o börja lära sig på o inte för dyrt heller.
o börja med o bygga en stabil bottendel från början. vet det kostar när man e arbetslös men man vinner på det i längden. stabilare botten=Längre livslängd.
apropå pengar så skenar det iväg med rasande fart. jag hade satt en gräns på 30000 e uppe i 40000 nu lol
Kolla på min tråd. bygger en b230 16v turbo
Lycka till!! big_smile

Senast redigerat av Volvox40 (4 mars 2011)

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti
Volvo 940 "Red Stealth" (1995)
Volvo v70II "Silver Pearl" (2009)
Xuri One Man Clan
4 mars 2011 · 4 287 Inlägg

orginal styrsystem lirar ypperligt till effekter mot 350 hästar å de är verkligen inte värt å lägga typ 7-8000kr på att.. i hans fall är de inte styrsystemet som kommer bromsa utan den lilla turbon. de räcker med chippad bränslebox med lite större spridare å lmm så lirar de klockrent sen.  för den låg effekten drar bara ms med sig massa konstnader å jobb.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvox40
4 mars 2011 · 777 Inlägg

Xuri skrev:
orginal styrsystem lirar ypperligt till effekter mot 350 hästar å de är verkligen inte värt å lägga typ 7-8000kr på att.. i hans fall är de inte styrsystemet som kommer bromsa utan den lilla turbon. de räcker med chippad bränslebox med lite större spridare å lmm så lirar de klockrent sen.  för den låg effekten drar bara ms med sig massa konstnader å jobb.

Jo de e sant om man bara ska sikta på 350hk. men tänkte att han kanske skulle upp lite mera. smile
habegär efter mer e ju alltid där haha lollol

Huvudsponsor: CamFlow.se
Sponsorer:Bilupplysningen.se, AutoExperten, Collexstyling.se, Bakaxeldelar.se, Masèns Motor, Nuke Performance, BäckmarkRacing.se, KL Racing, Do88.se Team Björkeryd
Emmaboda Motorfestival 2013 24-35 Augusti
Volvo v70II "Silver Pearl" (2009)
Volvo 940 "Red Stealth" (1995)
save423
4 mars 2011 · 30 Inlägg

jag siktar i första hand på ca 350 hk men kommer självklart vilja ha mer sen när det första målet är uppnått smile
viking ecochipp sitter i (ca 30hk)
angående att min lilla turbo sitter i menar du min original turbo som jag har nu eller 19T som kommer införskaffas?

kör tills det rasar - laga - gör om det igen!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang