6184
Sök

Lätt mekad bil Volvo 850 VS 940

6 732 Inlägg
4 mars 2011
Bensinskallen skrev:
TurbOla skrev:
0,8 - 0,9 tippar jag på.

Ungefär samma som en T5a - som dock har en del hästar fler. tongue
Det är det som kallas utveckling. smile

Fast en T5 är ju liiite törstigare än så. Åkte till skåne med polarens T5 och den gick inte under litern på motorvägskörning, och den drack rätt bra vid statskörning roll Den är förvisso lite trimmad men inget som märks när man smygkör precis

T5 ligger på runt 8.0 - 0.9 motorväg, ligger man i 120 blir de 1.2 liter milen
Gaspådrag närmare 3-4liter milen

De/Dem

SKANK Performence
272 Inlägg
4 mars 2011
Tanka. Fullt när jag åkte från sthlm o när jag kol till linköping gick det i 17 liter och jag hade kört 24 mil enligt trippen:p tyckerr själv det är helt otroligt! När man är ute och gasar så ligger man ju säkert över 2 liter milen;)

SKANK Performence
Volvo 940R Clean Edition
http://www.garaget.org/?car=213519

Reservdansk
6 271 Inlägg
4 mars 2011
Bensinskallen skrev:
Fast en T5 är ju liiite törstigare än så. Åkte till skåne med polarens T5 och den gick inte under litern på motorvägskörning, och den drack rätt bra vid statskörning roll Den är förvisso lite trimmad men inget som märks när man smygkör precis

Mja, som jag skrev så mätte jag upp 0,93 mellan Göteborg och Hässleholm, med vintersulor och motorvägsfart.

Däremot blandad körning ligger jag utan problem på 1,1 och sätter jag på sommardäcken kommer jag upp i 1,2 liter per mil. Ren stadskörning går nog inte att få ner under 1,5 liter milen.

Men sen vet jag inte vilket skick det var på den bilen du åkte, foderna slits märkbart på dessa bilarna när de kommer upp i mil.
Senast redigerat av TurbOla (4 mars 2011)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
4 mars 2011
Lånade in min morfars chippade & småtrimmade 940 Ltt och drog en sväng till stockholm och tillbaka, när man har lite halvbråttom 120-130 så ville den ju ha 1,2.
Jag hade då min 728 E23 och åkte samma sträcka i samma fart varje dag, 1,05 med sexa & automat.
Det finns väl inga bilar som drar så förbannat med soppa i förhållande till effekten som gamla volvo?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Fri fart för ett fritt folk!
15 172 Inlägg
4 mars 2011
ltt 96-98 är helt klart den enklare att hållas med

men det är svårt att ha få en roligare bil än 850turbon

att nå runt 270hk på en 850turbo kostar ett chip
medans ltt kräver annan turbo annan kam +chip och lite annat mods

jag tror jag byter motor lika lätt i båda
men så har jag mekat 940 sedan 97
så man är väldigt skadad och bytt maskiner i ett antal 850

men hållbarheten är svårslagen på 940 medans 850 inte tål ett enda skit utan att skiten rasar

har 1st 850turbo 1st 940classic 1st 940turbo och en 740 turbo just nu och 850 står med rasad maskin smile

Kör fort så hinner inget hända...

P o r s c h e
1 700 Inlägg
4 mars 2011
TurbOla skrev:
Bensinskallen skrev:

Mja, som jag skrev så mätte jag upp 0,93 mellan Göteborg och Hässleholm, med vintersulor och motorvägsfart.

Däremot blandad körning ligger jag utan problem på 1,1 och sätter jag på sommardäcken kommer jag upp i 1,2 liter per mil. Ren stadskörning går nog inte att få ner under 1,5 liter milen.

Men sen vet jag inte vilket skick det var på den bilen du åkte, foderna slits märkbart på dessa bilarna när de kommer upp i mil.

Den är ganskla frisk och pigg som jag upplevt den wink Men i alla fall det jag ville säga var att jag har väldigt svårt att tro att en T5 skulle ligga i samma krokar när det gäller förbrukningen hos en 940 ( utan turbo ), en med turbo kan jag inte uttala mig så mycket om eftersom jag inte haft någon men jag har svårt att tro att de skulle vara så enormt törstiga de också...

Growe skrev:

men hållbarheten är svårslagen på 940 medans 850 inte tål ett enda skit utan att skiten rasar

har 1st 850turbo 1st 940classic 1st 940turbo och en 740 turbo just nu och 850 står med rasad maskin

Sen får man ju ta med i beräkningarna att en steg 3 ( 270hk ) setup går på en 10.000 cirkus? Chip, avgas osv... En 940 kan man ju skrämma fram ganska många pollar ur, jämfört med originalprestandan, med ett billigt chip och lite småfix, kanske en värre turbo ( som borde vara ganska enkelt att få billigt )

Reservdansk
6 271 Inlägg
4 mars 2011
Bensinskallen skrev:
Den är ganskla frisk och pigg som jag upplevt den wink Men i alla fall det jag ville säga var att jag har väldigt svårt att tro att en T5 skulle ligga i samma krokar när det gäller förbrukningen hos en 940 ( utan turbo ), en med turbo kan jag inte uttala mig så mycket om eftersom jag inte haft någon men jag har svårt att tro att de skulle vara så enormt törstiga de också...

Tja, det är ju lite fel att jämföra en sugmotor med turbomotor, då turbomotorn är byggd för att tvångsmata mer luft och soppa. wink

Jag skulle hellre säga så här, det är inte omöjligt att de ligger på samma förbrukning vid lugn körning.

Däremot är det fullt klart att en turbomotor klarar av att dra enormt mycket mer soppa vid hård körning, eftersom den lurar motorn att tro att den är större än den är, helt enkelt.

En vanlig sugmotor kan inte dra in så mycket mer luft och soppa, hur hårt du än pressar...
Å andra sidan märks det ju på effekten.

Sen är ju ena motorn en f.d. dieselmotor åt Volvo BM, medans den andra är en helalu-historia med dubbelt så många ventiler, helt annan topp, insprutning, o.s.v.... tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Fri fart för ett fritt folk!
15 172 Inlägg
4 mars 2011
Bensinskallen skrev:
TurbOla skrev:
Bensinskallen skrev:

Growe skrev:

har 1st 850turbo 1st 940classic 1st 940turbo och en 740 turbo just nu och 850 står med rasad maskin

Sen får man ju ta med i beräkningarna att en steg 3 ( 270hk ) setup går på en 10.000 cirkus? Chip, avgas osv... En 940 kan man ju skrämma fram ganska många pollar ur, jämfört med originalprestandan, med ett billigt chip och lite småfix, kanske en värre turbo ( som borde vara ganska enkelt att få billigt )

nja aga och sånt smäck åker man på oavsätt modell och det är marginell skillnad i kostnad
men man behöver inte byta agg,kam osv för att nå några 270hk på en t5
medans man måste göra detta på 940
orginal klarar dom inte 200hk ens

Kör fort så hinner inget hända...

Sök