Saab 9000 (97a) Problem med helljuset!

t_obf -
25 februari 2011 · 121 Inlägg

Tja!

Mitt helljus har börjat spöka på min saab. Det funkar ibland, och ibland inte alls.. Kan det ha något med tempraturen att göra eller kan det vara relät som börjar bli dåligt?

Är inte allt för high på bilar, så är tacksam för svar!

/Tobias

//Tobias
te_wik Forummoderator
4 mars 2011 · 12 813 Inlägg

Saab 9000 har enligt mina erfarenheter en väääldans massa problem med ljusrelät till hel/halvljus.
Fått löda om ett 10-15 tal sådana under så kort tid som, ja säg tre år.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
t_obf -
5 mars 2011 · 121 Inlägg

Så det kan alltså behövas ett nytt relä? smile

För det funkar verkligen när det själv känner för det.. Sen har jag även läst att spaken verkar gå sönder ganska ofta.

//Tobias
Miblo
5 mars 2011 · 88 Inlägg

Det är relativt vanligt att lödnngarna i ljusrelät släpper. det går att fixa enkelt själv om man har tummen på rätt ställe och lite verktyg så som en lödpenna och lite lödtenn.

Annars åker du till skroten och köper ett nytt brukar bara kosta några hundringar och du byter det på 1 minut.
Det finns två relän för hel/halvljuset men vanligast är att det stora relät som ställer till problemen.

t_obf -
6 mars 2011 · 121 Inlägg

Okej! smile Hur öppnar man relät? Stod och fingrade på det idag! Löda kan jag, så det blir inga problem!

//Tobias
honda1 Isoleringsplåtslagare
6 mars 2011 · 173 Inlägg
t_obf -
6 mars 2011 · 121 Inlägg

Man tackar! smile

//Tobias
tiger68
7 mars 2011 · 96 Inlägg

te_wik skrev:
Saab 9000 har enligt mina erfarenheter en väääldans massa problem med ljusrelät till hel/halvljus.
Fått löda om ett 10-15 tal sådana under så kort tid som, ja säg tre år.



Mvh Tommy

På relän som är en bra bit över 10år. :-)
Har kasserat 3st varav 1st var på gamla 900 -80:a min far har haft 2st genom åren på 9000, och 2st på gamla 900. Jag har åkt 9000 i 15år nu, och alla jag ägt har gått totalt över 30.000mil min nyaste en -95:a har jag inte bytt på och den hade gått 14500 när jag köpte den. så det reläet har alltså hängt med i 20.000 mil som minst om det byttes strax innan jag köpte bilen.
Problem som kan uppstå är att anslutningarna ärgar något, och ger dålig kontakt, då kan problem uppstå, men de beror ju inte på dåliga lödningar, utan på annat. dåliga lödningar i det stora reläet har jag faktiskt inte varit med om alls på saab, men på min Volvo 850 har just det fenomenet uppstått, och det enligt Volvoforum ett mkt vanligt problem långt upp i åren tom på S/V70:n. För övrigt är det tyvärr inget som är speciellt ovanligt med bristfälliga lödningar vare sig inom bilindustrin eller inom annan teknik som radio o TV. Hade en LG 42" som bara slutade fungera, startade inte nästkommande morgon, dåliga lödningar på ett kretskort, surt eftersom den var 3 år å 3mån gammal.
Kan ju säga att där jag haft arbetspraktik, så bytte man ofta reläer och det berodde oftast på dåliga lödningar. Tysk über-kvalité kan vi kalla det. :-) eller Audikvalité "VAG" :-)

Så problemet är nog inte speciellt ovanligt egentligen, men som jag sa, jag har inte haft det problemet, bara att de lagt av, och då har det varit styrkretsen i reläet som lagt av, vilket inte är konstigt med de åren på nacken.

För övrigt är det mkt enkelt att öppna dessa reläer, ett par tunna mejslar går utmärkt.
Andra reläer kan ibland vara gjutna, men de flesta går att snäppa upp på liknande sätt. Och det finns nästan inga elektroniska prylar på just saabs bilar som inte går att plocka isär, rengöra, löda om och fortsätta använda många sköna mil till. iaf fram till og9-5 ng 900, sedan vet jag inte.

Lycka till med reläet nu.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang