6067
Sök

Hur pass stor är saab 93 från 04---> Är 194cm lång.

stahre
28 februari 2011
Trådstartare
Är denna bil trång i förarsätet, eller skulle man få plats. Kör 854 nu och där finns gott om plats, hur är dessa i jämnförelse?

Forummoderator
18 530 Inlägg
28 februari 2011
Kolla på blocket och provkör en i närheten. Min 900 som ju är bra lik känns lite trång tycker jag.

2 271 Inlägg
1 mars 2011
Kanske inte hjälper men är själv 183 cm och kan flytta tillbaka
sätet så jag inte/knappt når pedalerna i alla fall.
Dock inget baksäte kvar då men antar att du är van med dina ståtliga 194 cm. smile

Kolla om en firma har en i närheten, är nog inga större skillnader mellan
my03-my11 förutom inredningen.
Senast redigerat av lingua (1 mars 2011)

2 924 Inlägg
1 mars 2011
Det beror på hur stort huvud du har...? smile

Skämt åsido, jag vet de finns de som påpekat att 9-3ans sittdyna inte är bland de längsta i klassen men sen beror det ju på dina proportioner som sagt, en del har väldigt långa ben och problem i vissa bilar även om de bara är 180cm osv

Finns inga genvägar, åk till närmsta bilfirma som har en sådan bil på lager och prova smile

~ Life is short, have FUN! ~

Suksikaa vittuun "pomot" !
311 Inlägg
1 mars 2011
Gör ett undantag från mitt beslut om att inte använda Garaget mer...

Är själv 195cm och har 46½ i skostorlek.
Vikt 100+ , dvs en relativt välskapt pöjk som morsan klämde ur sig lol

I en manuell GAMMAL Saab 900/9-3 så sitter jag som en kratta och h-skon fastnar mellan
"kardantunneln och bromsen, dvs utrymmet är för tight och därmed farligt vid panikbromsningar...
Ratten är bara justerbar i längsled och hamnar därför "för långt upp" när man har stolen maximalt bakåt.

Tom i min asgamla 9000 räcker inte justermånen till på stolen,
men pga automatlådan så kan jag sitta lite mer "böjt", dvs v-knät upp vid rutan...

Mitt råd, åk till en lokal bilhandlare och provsitt dom bilar du är intresserad av.

2 924 Inlägg
1 mars 2011
Alpenretter skrev:
I en manuell GAMMAL Saab 900/9-3 så sitter jag som en kratta och h-skon fastnar mellan
"kardantunneln och bromsen, dvs utrymmet är för tight och därmed farligt vid panikbromsningar...
Ratten är bara justerbar i längsled och hamnar därför "för långt upp" när man har stolen maximalt bakåt.

För att undvika missförstånd så talar ju du om 900/9-3OG och TS frågar om 9-3NG, vilka har 2 helt olika karosser och utformning.
Jag känner igen de problemen du nämner trots att jag inte är speciellt lång och jag vill hävda att 9-3NG inte har de problemen på samma sätt.

~ Life is short, have FUN! ~

613 Inlägg
1 mars 2011
Ett till tips är att ha med elstol på minst förar sidan, de som inte har el går inte justera i framkant.. Om ja nu minns rätt smile

Suksikaa vittuun "pomot" !
311 Inlägg
1 mars 2011
peegee skrev:
Alpenretter skrev:

För att undvika missförstånd så talar ju du om 900/9-3OG och TS frågar om 9-3NG, vilka har 2 helt olika karosser och utformning.
Jag känner igen de problemen du nämner trots att jag inte är speciellt lång och jag vill hävda att 9-3NG inte har de problemen på samma sätt.

Förståd det (därav GAMMAL med stora bokstäver), nämde det pga att andra pratade om 900:an...
Man måste prova sig fram helt enkelt, alla är vi olika skapta smile

Rumpmas
3 860 Inlägg
1 mars 2011
Dieselsmurfen skrev:
Kolla på blocket och provkör en i närheten. Min 900 som ju är bra lik känns lite trång tycker jag.

Inte sjysst mot annonsören att åka ut och provköra en bil man inte tänker köpa mad

Är det inte det som kallas testpiloter?

Bättre att knata in på Saab och be att få provsitta eller provköra i så fall.

Saabifierad
2 031 Inlägg
1 mars 2011
Andromeda skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Inte sjysst mot annonsören att åka ut och provköra en bil man inte tänker köpa mad

Är det inte det som kallas testpiloter?

Bättre att knata in på Saab och be att få provsitta eller provköra i så fall.

En av anledningarna till varför man provkör en bil är just för att känna om man sitter bra. Sedan är ju trådskaparen redan intresserad av en Saab 9-3 så då kan han gott testa en sådan, privat eller ej. Sitter han inte bra då är det bara säga det, tacka för sig och leta upp någon annan bilmodell wink

En testpilot enligt min mening är exempelvis en grabb i 18 årsåldern som ringer på en Porsche 911 Turbo och provkör enbart för att känna hur Porschen känns och för att skryta att jag har ju allt kört en Porsche, dessutom saknar han pengar för att köpa denna.
Fast en testpilot behöver inte bara vara en 18 årig grabb, kan lika gärna vara en 55 årig gubbe som åker runt och provkör gamla muskelbilar trots att han ej har pengarna eller ens intresset av att köpa en tongue

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Rumpmas
3 860 Inlägg
1 mars 2011
Jag tycker i alla fall inte att man slösar på en privatpersons tid och pengar och sliter på dennes bil för en sådan skitsak.

Tänk själv, vad gör du när du satt ut bilen på annons och någon ska komma och titta på den? Jag tvättar i alla fall bilen noga och dammsuger den kliniskt ren. Och så kommer någon jävel och skitar ned den igen bara för att provköra när jag kanske tagit ledigt från jobbet i tron att jag ska sälja bilen, missar tid att umgås med familjen osv.

Nej, ska man bara provköra kan man gott åka till närmaste bilhandlare som har en ng9-3 i hallen, där är det OK på ett annat sätt att bara komma och provköra utan en tanke på att köpa där och då.

stahre
9 mars 2011
Trådstartare
Var och provsatt en 9-3 precis, känns verkligen på gränsen. Måste skjuta tillbaka stolen så mkt som det går, och då finns ingen plats kvar bak alls. Kändes som om huvudet nästan tog i taket. Men annars tyckte jag det var ganska okej. Men är ändå lite tveksam... 9-5 är ju betydligt bättre, men jag tycker den är så mkt fulare både karossen och invändigt! vette fan hur jag ska göra...

Hur är 9-5 annars?? Typ från 03-04?

Sök